Reflecting on Literacy and Responsiveness in Teacher Education

Authors

  • Antônio Carlos Santos de Lima Instituto Federal de Alagoas
  • Lúcia de Fátima Santos Universidade Federal de Alagoas
  • Rita de Cássia Souto Maior Siqueira Lima Universidade Federal de Alagoas

Keywords:

Responsiveness, Literacy, Research, Teacher Education.

Abstract

The purpose of this paper is to problematize the initial education of teachers at Undergraduate Language Courses. Teachers are considered responsive subjects in the context of research, from the literacy perspective. The study is based on the analysis of the guidelines used by an undergraduate student in writing and reading activities, applied to elementary school students. The concepts of dialogicity and active responsive understanding, along with the concepts of literacy were adopted. We understand that education programs for Portuguese Language teachers, by involving students in research that fosters reflections on teaching practice, allow them to promote tasks focused on writing and reading in connection with social practices. From the analyzed data we have observed that, when the teachers take the position of literacy agents, they are qualified to actively respond to the determinations of contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Antônio Carlos Santos de Lima, Instituto Federal de Alagoas

Possui Graduação em Letras (Português e Inglês) pela Universidade Federal de Alagoas e Especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Cidade de São Paulo e Mestrado em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística da FALE/UFAL. É professor de Língua Portuguesa no Ensino Médio e Superior do Instituto Federal e Alagoas (Campi Murici e Maceió) e da Universidade Aberta do Brasil/IFAL. Atua na área da Linguística Aplicada com ênfase em ensino de leitura e letramento de professores de línguas. É doutorando em Linguística no Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística da FALE/UFAL, desenvolvendo pesquisa sobre práticas de letramento nos cursos de Letras a Distância do IFAL.

Lúcia de Fátima Santos, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em Letras (1987), mestrado em Letras e Linguística (1996) e doutorado em Linguística ( 2007) pela Universidade Federal de Alagoas. Atualmente é professora adjunta desta universidade e coordenadora do projeto em Letras do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Desenvolve atividades de ensino e pesquisa na área de Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem de língua materna, leitura e produção de textos, gêneros discursivos, livro didático, gramática, letramento e formação de professores.

Rita de Cássia Souto Maior Siqueira Lima, Universidade Federal de Alagoas

Professora da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Alagoas, é doutora em Letras e Linguística pelo PPGLL da mesma instituição. Atua na área da Linguística Aplicada com os temas: Identidade, ética, formação de professores, produção textual e letramentos.

Published

2014-11-21

How to Cite

Lima, A. C. S. de, Santos, L. de F., & Lima, R. de C. S. M. S. (2014). Reflecting on Literacy and Responsiveness in Teacher Education. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 9(2), Port. 111–130 / Eng. 116. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/19354

Issue

Section

Articles