Academic/Scientific Literacy and Legitimate Peripheral Participation: An Ethnographic Study of Legal Practice Communities

Authors

  • Márcia Adriana Dias Kraemer Faculdades Integradas Machado de Assis

Keywords:

Academic Literacy, Legitimate Peripheral Participation, Legal Practice Communities

Abstract

This study discusses the practices of academic/scientific literacy in specific contexts, in which the focus is on the legitimate peripheral participation of learners in concrete practices of specialists in an office of legal practice in a Law School. At the theoretical level, from a multidisciplinary perspective, we associate several theories, such as the Socio-Cultural theory, regarding the social activity in the learning of a language and how such theory helps in the formation of concepts. We relate it to the construct of the language sociological perspective, from Bakhtin, on the heterogeneous, dialogical and intertextual aspect of the utterances. The research seeks to understand the process of knowledge construction in legal disciplinary contexts, presenting a clipping of data production from an interview with students as well as the legal laboratory coordinators. We present the background of text production and the perception of these participants regarding this social practice

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Author Biography

Márcia Adriana Dias Kraemer, Faculdades Integradas Machado de Assis

Márcia Adriana Dias Kraemer é Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Maringá/PR (1999) e Mestre em Letras pela mesma IES (2003), com concentração em Linguística Aplicada. É Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina/PR (2013), área de Linguagem e Educação, linha Ensino/Aprendizagem e Formação do Professor de Língua Portuguesa e de Outras Linguagens. Atua como professora de Ensino Superior e de Pós-graduação, nas áreas de Língua Portuguesa e de Metodologia da Pesquisa Científica, bem como na formação continuada de docentes do ensino básico, com foco nos estudos voltados ao ensino-aprendizagem de leitura materna, de análise linguística e de produção textual via gêneros discursivos. É Coordenadora do Núcleo de Pesquisa, de Pós-Graduação e de Extensão das Faculdades Integradas Machado de Assis - NPPGE/FEMA e da Especialização em Prática Pedagógicas para o Ensino Básico - Fundamental (Anos Finais) e Médio - FEMA, Santa Rosa/RS. É integrante do Grupo de Pesquisa FELIP – Formação e Ensino em Língua Portuguesa, do Centro de Letras e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Londrina - UEL/PR e do Grupo de Pesquisa Linguagem como Prática Social da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM/RS. Neles, Desenvolve pesquisa, ensino e extensão na área de Linguística Aplicada acerca do estudo de práticas discursivas em contextos específicos, atualmente, com enfoque no letramento acadêmico/científico e na participação periféria legítima em comunidades de produção de conhecimento.

Published

2014-11-21

How to Cite

Kraemer, M. A. D. (2014). Academic/Scientific Literacy and Legitimate Peripheral Participation: An Ethnographic Study of Legal Practice Communities. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 9(2), Port. 92–110 / Eng. 98. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/19384

Issue

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