Voices in Confrontation in Structuring Professoriate Groups of Undergraduate Language Teacher Education Programs: Between the Prescribed and the Institutionalized Practice

Authors

  • Jozanes Assunção Nunes Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Keywords:

Structuring Professoriate Group, Official Discourses, Professors’ Discourses, Dialogism, Responsiveness

Abstract

The present article aims to analyze the reactions-responses of professors who belong to a Structuring Professoriate Group (SPG) from a public university’s Undergraduate Language Teacher Education Programs to discourses in official education documents that discuss the SPGs in higher education institutions. It focuses on the relations of tensions between discourses involved in verbal interactions. Bakhtinian Dialogical Discourse Theory fundamentals guide the study, favoring the debate around refractions and revaluations of legal discourses related to the SPG creation in the scope of undergraduate programs. A dialogical analysis reveals that the utterances of the research subjects interact with the official voices which determine the SPG creation and, somehow, are answers to them, welcoming them, as well as altering them, refusing them and disregarding them, in a context in which the Language programs would be assessed by the Ministry of Education evaluation committee.

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Author Biography

Jozanes Assunção Nunes, Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2017), com estágio de doutorado na Universidade Nova de Lisboa - Portugal, Mestra em Educação pela Universidade de Cuiabá (2002) e Licenciada em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso (1995). É Coordenadora Administrativa de Cursos de Pós-Graduação Lato Sensu da Faculdade de Direito/UFMT. Atuou na Universidade de Cuiabá, onde exerceu as funções de Professora e Coordenadora do Curso de Letras; Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa /CNPq Linguagens, Educação e Tecnologia - GPLET; Assessora e Professora do Núcleo de Estudos Dirigidos não presenciais e Organizadora da Revista Científica LetrasMil. Atuou também como Professora Formadora na Universidade Federal de Mato Grosso para o Curso de Pedagogia do Núcleo de Educação a Distância e foi professora efetiva da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso. Tem experiência nas áreas de Letras e Educação, atuando especialmente nos seguintes temas: estudos bakhtinianos, currículo e formação de professores, ensino-aprendizagem de língua materna e desenvolvimento de materiais didáticos.

Published

2018-05-13

How to Cite

Nunes, J. A. (2018). Voices in Confrontation in Structuring Professoriate Groups of Undergraduate Language Teacher Education Programs: Between the Prescribed and the Institutionalized Practice. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 13(2), Port. 117–138 / Eng. 111. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/35092

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