Verbal-visuality from a Reading Perspective: (De)Construction of the Active and Creative Understanding of the Text

Authors

  • Elizangela Patrícia Moreira da Costa Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT, Pontes e Lacerda - MT, Brasil; she holds a PhD in Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem [Applied Linguistics and Languages Studies] from Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP.

Keywords:

Reading, Verbal-visual, Textbook, Elementary education

Abstract

This article aims at discussing aspects involved in the reading of utterances/texts whose expression plane is verbal-visuality, present in two collections of Portuguese Language textbooks of Elementary Education. It seeks to understand how the treatment given to these utterances, in the textbooks analyzed, can contribute to the active and creative understanding of the text and to the development of a critical reader. The analysis was based on the Bakhtin Circle’s Dialogic Theory of Language and on Brazilian studies about the verbal-visual dimension of utterances. The result revealed that the activities regarding the utterances in question little contribute to the recognition of its verbal-visual dimension as indissoluble, which hinders the development of special skills for the reading of verbal-visual utterances.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elizangela Patrícia Moreira da Costa, Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT, Pontes e Lacerda - MT, Brasil; she holds a PhD in Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem [Applied Linguistics and Languages Studies] from Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP.

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (2016) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com estágio-sanduíche pela Universidade do Porto - Portugal. Mestre em Estudos de Linguagem pela UFMT (2011). Licenciada em Letras pela UFMT (1995). Professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Professora do Programa de Pós-graduação em Linguística (PPGEL) da Unemat-Cáceres. Membro egresso do Grupo de Pesquisa "Linguagem, Identidade Memória", coordeando pela Profa. Dra. Beth Brait (PUC-SP/CNPq). Temas de interesse: linguagem e discurso, letramento, multiletramentos, verbo-visualidade, livros didáticos.

Published

2018-05-13

How to Cite

Costa, E. P. M. da. (2018). Verbal-visuality from a Reading Perspective: (De)Construction of the Active and Creative Understanding of the Text. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 13(2), Port. 32–54 / Eng. 30. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/35346

Issue

Section

Articles