Meme Discourse: (De)Memetizing Antifeminist Ideology

Authors

Keywords:

Antifeminist memes, Ideology, Critical visual literacy

Abstract

This work aims to discuss the need to think memes from the perspective of a critical visual literacy. More specifically, we seek to analyze how memes are used in social practices that somehow establish or maintain relations of gender domination and to explain how the idea of a critical visual literacy might be useful to oppose this kind of discourse production. This discussion is developed in the light of the concepts of multiliteracies, critical visual literacy, Critical Social Theory and the metafunctions of visual language.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Dina Maria Martins Ferreira, Universidade Estadual do Ceará – UECE

2º pós-doutorado, em Ciências Sociais, pela Université Paris V, Sorbonne, em co-tutoria em Estudos da Linguagem, pelo Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp (2009-2010); 1º pós-doutorado em Pragmática, pelo Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp (2002-2003); doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995); mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1988). Pesquisadora do Centro de Atualidades e Cotidiano da Université Paris V, Sorbonne. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará. Autora de 3 livros, organização de 4 livros, capítulo de livros, artigos nacionais e internacionais.

Published

2019-03-23

How to Cite

Ferreira, D. M. M., & Vasconcelos, M. A. (2019). Meme Discourse: (De)Memetizing Antifeminist Ideology. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 14(2), Port. 44–61 / Eng. 46. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/39504

Issue

Section

Articles