Scenography, Setting and Ethical World in Jogo de Cena [Scene Game]: A Discursive Approach

Authors

  • Silma Ramos Coimbra Mendes Pontifícia Universidade Católica de São Paulo https://orcid.org/0000-0001-8101-9544
  • Maria Cecília Pérez Souza e Silva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP, Faculdade de Filosofia, Comunicação e Artes, Departamento de Ciências da Linguagem e Filosofia, Campus Perdizes, São Paulo, São Paulo, Brasil http://orcid.org/0000-0003-3089-9320

DOI:

https://doi.org/10.1590/2176-4573p54994

Keywords:

Discourse Analysis, Documentary, Setting, Scenography, Discursive ethos

Abstract

Among Eduardo Coutinho’s vast production, the documentary Jogo de cena (2007) stands out and is celebrated as being the centerpiece of the filmmaker's filmography, in which the interviews occupy a central place. The purpose of this article is to reflect upon these interviews, discursively, based on: speech scenes put in perspective and in relation to the aesthetic choices and materiality of the documentary; nature of the interviewer-interviewee relationship, marked by the refusal of an “alleged neutrality” and the production of settings, scenographies, and ethical worlds. For this, we articulated basic concepts of Discourse Analysis, as theorized by Dominique Maingueneau, such as interdiscourse, scenography, setting and discursive ethos. The results demonstrate that it is possible to establish a dialogue between Coutinho’s methodological apparatus and concepts of Discourse Analysis. From a mystical aura of his welcoming silence, the interviewer’s respectful and considerate ethos in relation to the characters' speeches can be inferred.

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Author Biography

Silma Ramos Coimbra Mendes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduação (bacharelado) e mestrado em Linguística (2003) pela Unicamp. É doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (2008) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pós-doutoranda do Departamento de Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem da PUC –SP (2019-2021), sob a supervisão da Profª  Drª Maria Cecília Perez de Souza e Silva. Suas áreas principais de atuação são a Análise do Discurso e a Ergologia. Desenvolve estudos sobre o documentário de Eduardo Coutinho – a produção de efeitos de real e de verdade. É pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa “Atelier: Linguagem e Trabalho” (PUC-SP). É pesquisadora do Grupo da ANPOL “Discurso, Trabalho e Ética.

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Published

2022-08-11

How to Cite

Mendes, S. R. C., & Souza e Silva, M. C. P. (2022). Scenography, Setting and Ethical World in Jogo de Cena [Scene Game]: A Discursive Approach . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 17(3), Port. 83–104 / Eng. 93. https://doi.org/10.1590/2176-4573p54994

Issue

Section

Articles