From Polarization to Oblivion: A Brief Study on Chronotopes of Incident in Antares by Erico Verissimo
Keywords:
Chronotope, Bakhtin, Incidente em Antares, Political polarization, OblivionAbstract
This essay aims to investigate a few chronotopes that organize the narrative of Incidente em Antares [Incident in Antares], by Erico Verissimo. In particular, it intends to examine how political polarization and oblivion are constitutive elements of the novel and, for that reason, chronotopic. The first being a motif of chronotopic nature and occupies a permanent place in the (fictionalized) life organization of the society. The second leads to the epilogue of the narrative and reveals the modus operandi and modus vivendi of the actors. Modes that, in turn, establish a relationship with the oblivion and deceit chronotopes related today to fake news. The research intends to understand the vision of man and the world carved in the Verissian universe, if they are still present in society 50 years after the publication of the work or if they have undergone transformations.
Downloads
References
AGOSTINHO, St., Bispo de Hipona, 354-430. A mentira. Contra a mentira. Tradução e notas de Antônio Pereira Júnior, Marcos Roberto N. Costa, Agustinho Belmonte. São Paulo: Paulus, 2019.
AGUIAR, F. Incidente em Antares (posfácio). São Paulo: Companhia das Letras, 2005a. p. 430-432.
BAKHTIN, M. O autor e a personagem na atividade estética. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p.3-193.
BAKHTIN, M. M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 7a. ed. Tradução de Aurora F. Bernadini et al. São Paulo: Hucitec, 2014.
BAKHTIN, M. As formas de tempo e do cronotopo. In: BAKHTIN, M. Teoria do romance II: as formas do tempo e do cronotopo. Tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2018. p.11-236.
BAKHTIN, M. A ciência da literatura hoje (Resposta a uma pergunta da revista Novi Mir). In: BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017. p.9-19.
BARROS, D. L. P. de. Teoria semiótica do texto. 5a. ed. São Paulo: Ática, 2011.
BEZERRA, Paulo. Carnavalização e história em Incidente em Antares. 1983. 132 p. (Mestrado em Letras) – Departamento de Letras - Universidade Católica do Rio de Janeiro.
BORDINI, M. G. Por trás do incidente. In: VERISSIMO, Erico. Incidente em Antares. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. p. 7-13.
BORDINI, M. G. A poética da cidade em Erico Verissimo. Rio de Janeiro: Edições Makunaima, 2012. p. 277-321.
HUTCHEON, L. Poética do pós-modernismo: história, teoria e ficção. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
LUCAS, F. O romance de Erico Verissimo e o mundo oferecido. In: CHAVES, F. L. (org.) O contador de histórias: 40 anos de vida literária de Erico Verissimo. Porto Alegre: Globo, 1972. p.144-157.
PÊCHEUX, M. Delimitações, inversões, deslocamentos. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas: Unicamp, n.19, p. 7-24, 1990.
SPENGLER. O. Anos de decisão. A Alemanha e a evolução histórico-mundial. Porto Alegre: Meridiano, 1941.
VERISSIMO, E. Incidente em Antares. São Paulo: Companhia das Letras, 2005a.
VERISSIMO, E. Solo de clarineta. São Paulo: Companhia das Letras, 2005b. v.1.e.2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.