The Academic Discourse of English Teachers on Internationalization During the ABRALITEC International Seminar
Keywords:
Utterance, Academic Discourse, Internationalization, English Teaching, Dialogic Discourse AnalysisAbstract
This study set out to analyze the academic discourse on internationalization as deployed by English teachers who took part in Seminário Internacional da Associação Brasileira de Professores de Língua Inglesa da Rede Federal de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (2020) [2020 International Seminar of the Brazilian Association of English Language Teachers in the Federal Network of Basic, Technical and Technological Education]. Grounded in Dialogic Discourse Analysis, we built a corpus with five oral presentation summaries extracted from the conference’s book of abstracts. We found that internationalization was predominantly associated with learning English but less strongly regarded as an institutional imperative. Our findings were thus indicative of dialogic relationships amongst academic, theoretical, official and advertising discourses. In the arena where opinions meet, there emerged two mutually complementing perspectives on internationalization efforts: one focused on the role of integral education and another focused on institutional conformation against an international backdrop.
Downloads
References
ALMEIDA, J. Internacionalização da educação/ensino superior. Sociologias, Porto Alegre, v. 22, n. 54, p.9-19, maio/ago. 2022. Disponível em https://www.scielo.br/j/soc/a/vL457swh3cRPjbNZXNxBW5J/?lang=pt. Acesso em: 23 nov. 2022.
AMORIM, G. B.; FINARDI, K. R. The Road(s) Not Taken and Internationalization in Brazil: Journey or Destination?. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 44, n. 1, p.e55211, set. 2022. Disponível em https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/55211. Acesso em: 23 nov. 2022.
ARAÚJO-SILVA, G. B.; COSTA, M. R. S.; SQUINCA, J. P. (org.). III Seminário Internacional da ABRALITEC – Abordagens críticas no ensino de língua e literaturas anglófonas na Rede Federal de Educação em uma sociedade polarizada: perspectivas, embates e resistências. Caderno de resumos do III Seminário Internacional da ABRALITEC, 25, 26 e 27 de novembro de 2020. Ouro Preto, MG, IFMG, 2020. Disponível em https://www.abralitec.com/caderno-de-resumos-iii-siabralitec. Acesso em: 23 nov. 2022.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016a. p.11-70.
BAKHTIN, M. O texto na linguística, na filosofia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016b. p.71-107.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.
BOENAVIDES, D. L. Publicação e recepção das obras do Círculo de Bakhtin no Brasil: a consolidação da análise dialógica do discurso. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso, São Paulo, v. 17, n. 4, p.104–131, out./dez. 2022. Disponível em https://www.scielo.br/j/bak/a/XX4t3D6JCNpXSkTPCFfLtnJ/. Acesso em: 23 nov. 2022.
BRAIT, B. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p.9-31.
BRAIT, B. Problemas da poética de Dostoiévski: a recepção brasileira. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso, São Paulo, v. 16, n. 2, p.70-89, abr./jun. 2021. Disponível em https://www.scielo.br/j/bak/a/fsCcnXWgmRdWJN3bd9BXjBG/?lang=pt. Acesso em: 23 nov. 2022.
BRAIT, B.; MELO, R. Enunciado/enunciado concreto/enunciação. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005. p.61-78.
BRAIT, B.; PISTORI, M. H. C. Marxismo e filosofia da linguagem: a recepção de Bakhtin e o Círculo no Brasil. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso, São Paulo, v. 15, n. 2, p.33-63, jun. 2020. Disponível em https://www.scielo.br/j/bak/a/Vms7Tfxf9w79mkmn93xcjyC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 nov. 2022.
CARNEIRO, K. Z. S.; LIMA, S. C. Emotions in a Brazilian Teacher’s Experience Report on Remote English Teaching during the COVID-19 Pandemic. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 22, n. 1, p.68-93, maio 2022. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbla/a/hjzZTKsnGqNByHKK8Fj9zYG/?lang=en. Acesso em: 23 nov. 2022.
CARVALHO, T. L.; COSTA JUNIOR, J. V. L.; LIMA, S. C. Apresentação. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 14, n. 1, p.5-11, 2022. Disponível em https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8607. Acesso em: 23 nov. 2022.
FINARDI, K. R.; PORCINO, M. C. Technology and Methodology in ELT: Impacts of Globalization and Internationalization. Ilha do Desterro, Florianópolis, n. 66, jan./jun. 2014. Disponível em https://www.scielo.br/j/ides/a/nJqphLP8s4hp4zBLsTWrPLc/?lang=en#. Acesso em: 23 nov. 2022.
FINARDI, K.; SANTOS, J.; GUIMARÃES, F. A relação entre línguas estrangeiras e o processo de internacionalização: evidências da Coordenação de Letramento Internacional de uma Universidade Federal. Interfaces Brasil/Canadá, Canoas, v. 16, n. 1, p.233-255, 2016. Disponível em https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/interfaces/article/view/7514. Acesso em: 23 nov. 2022.
GUIMARÃES, R.; SILVA, K. A. da. Políticas linguísticas para a internacionalização da educação: Um olhar decolonial a partir dos institutos federais. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 14, n. 1, p.33-56, 2022. Disponível em https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8529. Acesso em: 23 nov. 2022.
LIMA, S. Ensino de inglês na escola pública em perspectiva INdisciplinar e dialógica. Revista da Anpoll, Campinas, v. 52, n. 2, p.138-156, nov. 2021a. Disponível em https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1556. Acesso em: 23 nov. 2022.
LIMA, S. C. Internationalization from a Dialogical Perspective: A Responsibility of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1, n. 20, p.e12004, 2021b. Disponível em https://doi.org/10.15628/rbept.2021.12004. Acesso em: 23 nov. 2022.
LIMA, S. C. The Academic Discourse of English Teachers from a Dialogical Perspective. SciELO Preprints, ago. 2022. Disponível em https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/4659/version/4936. Acesso em: 23 nov. 2022.
MOITA LOPES, L. P. Fotografias da Linguística Aplicada no campo de línguas estrangeiras no Brasil. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 15, n. especial, p.419-435, 1999. Disponível em https://www.scielo.br/j/delta/a/wNStVc6DXyhd597QFhYbdBd/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 23 nov. 2022.
MOROSINI, M. Apresentação. Educação, Porto Alegre, v. 40, n. 3, p.288-292, set./dez. 2017. Disponível em https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/30004. Acesso em: 23 nov. 2022.
PEREIRA, L. S. M.; SILVA, K. A. Representações discursivas sobre internacionalização por professores de inglês em formação continuada. Revista Educação em Questão, Natal, v. 59, n. 59, p.1-24, e-25293, jan./mar. 2021. Disponível em https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25293. Acesso em: 23 nov. 2022.
PEREIRA, R. A.; BRAIT, B. Revisitando o estudo/estatuto dialógico da palavra-enunciado. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 20, n. 1, p.125-141, jan./abr. 2020. Disponível em https://www.scielo.br/j/ld/a/tbF5QkqLXhFDMCNGzQ6DMXv/?lang=pt#. Acesso em: 23 nov. 2022.
RENNIE, C. Capitalismo publicitário: uma análise crítica dos cartões promocionais de LEMCO do início do século XX. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso, São Paulo, v. 15, n. 4, p.172-192, out./dez. 2020. Disponível em https://www.scielo.br/j/bak/a/8K8cPKjVhzhbr7fXpBkqQGP/?lang=pt. Acesso em: 23 nov. 2022.
ROHLING, N. A pesquisa qualitativa e análise dialógica do discurso: caminhos possíveis. Cadernos de Linguagem e Sociedade, Brasília, v. 15, v. 2, p.44-60, 2014. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/7561. Acesso em: 23 nov. 2022.
VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, Notas e Glossário de Sheila Grillo; Ekaterina V. Américo. Ensaio introdutório Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the work published. The concepts expressed in signed articles are absolute and exclusive responsibility of their authors.