The Academic Discourse of English Teachers on Internationalization During the ABRALITEC International Seminar

Authors

Keywords:

Utterance, Academic Discourse, Internationalization, English Teaching, Dialogic Discourse Analysis

Abstract

This study set out to analyze the academic discourse on internationalization as deployed by English teachers who took part in Seminário Internacional da Associação Brasileira de Professores de Língua Inglesa da Rede Federal de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (2020) [2020 International Seminar of the Brazilian Association of English Language Teachers in the Federal Network of Basic, Technical and Technological Education]. Grounded in Dialogic Discourse Analysis, we built a corpus with five oral presentation summaries extracted from the conference’s book of abstracts. We found that internationalization was predominantly associated with learning English but less strongly regarded as an institutional imperative. Our findings were thus indicative of dialogic relationships amongst academic, theoretical, official and advertising discourses. In the arena where opinions meet, there emerged two mutually complementing perspectives on internationalization efforts: one focused on the role of integral education and another focused on institutional conformation against an international backdrop.

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Author Biography

Samuel de Carvalho Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Licenciado em Letras - Português, Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (2007). Tem mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2009), doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2012) e pós-doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de Educação em Línguas Estrangeiras, pela Universidade do Minho (2018). É professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, campus Mossoró (IFRN), onde atua no ensino de inglês em cursos técnicos de nível médio, na Especialização em Educação e Contemporaneidade, no Mestrado em Ensino (POSENSINO) e no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT).

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Published

2023-09-20

How to Cite

de Carvalho Lima, S. (2023). The Academic Discourse of English Teachers on Internationalization During the ABRALITEC International Seminar . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 18(3). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/59977

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