The Articulation of Curricular Contexts and the Use of Digital Technologies in the Construction of an Open Science Platform

Authors

  • Elizabeth Cardoso PUCSP
  • Diana Navas PUCSP
  • Fábio Roberto Lucas PUCSP
  • Maurício Pedro PUCSP

Keywords:

Literature and society, Active methodologies, Open science, Curricular contexts

Abstract

This article[1] reports an ongoing experience involving the application of research to teaching that articulates various disciplines and curricular contexts within a Post-graduate Program in Literature and Literary Criticism. Through the use of active teaching-learning methodologies and digital information and communication technologies, we seek to put some core dilemmas of literary studies into dialogue with notions and practices of open science. Throughout this process, we laid the groundwork for a digital platform that would bring together the results of research developed in the context of these various disciplines and make them readily available to their respective audiences and sociocultural territories. By raising awareness concerning the social impact of the program’s research, this report should prompt reflection on how to foster articulation between heterogeneous academic and social contexts, both within the classroom connected to other environments and in open scientific productions, accessible to different audiences.

 

[1] The present article is the result of the research study Metodologias ativas na pós-graduação: outros contextos no ensino, na pesquisa e na extensão [Active methodologies in postgraduate studies: other contexts in teaching, research, and extension], carried out in the period from 2022 to 2023, funded by the Programa de Incentivo à Pesquisa Aplicada à Docência [Incentive Program to Research Applied to Teachin] (PIPAD) of PUC-SP, grant call 11.929/2022.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Cardoso, PUCSP

Professora doutora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP.

References

ADORNO, Theodor. On Some Relationships between Music and Painting. The Musical Quarterly, v. 79, n. 1, pp. 66-79, 1995. Disponível em: https://academic.oup.com/mq/article-abstract/79/1/66/1078568?redirectedFrom=PDF. Acesso em: 28 set. 2023.

AIRA, César. Sobre el arte contemporáneo. Barcelona: Penguin, 2016.

BACICH, Lilian, MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARBOSA, Ellen Francine; ARIMOTO, Maurício Massaru. Recursos Educacionais Abertos. Computação Brasil, Revista da Sociedade Brasileira de Computação, Porto Alegre, n. 22, p. 17-21, fev. 2013. Disponível em: https://www.sbc.org.br/component/flippingbook/book/13. Acesso em: 28 set. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 28 set. 2023.

CHUBIN, Daryl E. Open Science and Closed Science: Tradeoffs in a Democracy. Science, Technology, & Human Values. v. 10, n. 2, pp. 73-80, 1985. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/689511. Acesso em: 28 set. 2023.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Tradução Cleonice Paes B. Mourão e Consuelo Fontes Santiago. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.

EAGLETON, Terry. Teoria da literatura: uma introdução. Tradução Waltensir Dutra. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

MERTON, Robert K. Science and Technology in a Democratic Order. Journal of Legal and Political Sociology, v. 1, pp. 115-126, 1942. Disponível em: https://www.panarchy.org/merton/science.html. Acesso 29 set. 2023.

RODRIGUES, Daniele Gualtieri. Discursos sobre ensino de literatura em documentos curriculares nacionais. 2019. 141 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

ROSA, Hartmut. Alienação e aceleração: por uma teoria crítica da temporalidade tardo-moderna. Rio de Janeiro: Vozes, 2022.

RODRIGUES, Camila Martins; SANTOS, Gildenir Carolino. A importância e o impacto da publicação contínua (PC) nos periódicos eletrônicos. Blog PPEC, Campinas, v. 1, n. 1, Jan. 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/blog/index.php/2019/01/15/pc/ . Acesso em: 28 set. 2023.

SCHLICHTING, Thais de Souza; HEINZLE, Marcia Regina Selpa. Metodologias ativas de aprendizagem na educação superior: aspectos históricos, princípios e propostas de implementação. Revista e-Curriculum. São Paulo, v. 18, n. 1, p. 10-39, jan./mar. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/36099. Acesso em: 28 set. 2023.

SciELO. Guia para publicação contínua de artigos em periódicos indexados no SciELO. 2019. Disponível em: https://wp.scielo.org/wp-content/uploads/guia_pc.pdf. Acesso em: 28 set. 2023.

SCHUARTZ, Antonio Sandro; SARMENTO, Helder Boska de Moraes. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. Revista Katálysis. Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 429-438, set.-dez. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/xLqFn9kxxWfM5hHjHjxbC7D/. Acesso em: 28 set. 2023.

UNESCO. Recomendação sobre Ciência Aberta. 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_por. Acesso em: 28 set. 2023.

Published

2023-11-27

How to Cite

Cardoso, E. P., Navas, D., Lucas, F. R., & da Silva, M. P. (2023). The Articulation of Curricular Contexts and the Use of Digital Technologies in the Construction of an Open Science Platform . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 18(4). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/62282

Issue

Section

Articles