Contributions of Ferdinand de Saussure, Mikhail Bakhtin and Émile Benveniste to Language Acquisition Studies in Brazil

Authors

Keywords:

Language acquisition, Social interactionist perspective, Dialogical-discursive perspective, Enunciative acquisitional perspective

Abstract

This article aims to reflect upon the presence of the language acquisition theme in the works of Ferdinand de Saussure, Mikhail Bakhtin and Émile Benveniste, in order to, based on such reflection, describe how this presence gave rise to work perspectives around the theme in research panorama in Brazil. Three major perspectives for studying language acquisition in the country are highlighted: based on Saussurean assumptions, there are the social interactionist studies; in the Bakhtinian perspective, the dialogic-discursive approach; from the Benveniste perspective, the enunciative acquisitional perspective. The reflection presents a summary table with the configuration of each perspective derived from its affiliation with the authors in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlete Sandra Diedrich, UPF

Professora e pesquisadora do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo.

Gabriela Golembieski, UPF

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras, no Instituto de Humanidade, Ciências, Educação e Criatividade, da Universidade de Passo Fundo/, Rio Grande do Sul, Brasil, bolsista Capes I.

Marina de Oliveira, UPF

Doutoranda em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo (UPF) com bolsa Capes II. Mestre em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Formada em Letras - Português, Inglês e Respectivas Literaturas pela Universidade de Passo Fundo (UPF).

References

BAKHTIN, Mikhail. O autor e a personagem na atividade estética. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011. p. 3-192.

BENVENISTE, Émile. Estruturalismo e linguística. In: BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Eduardo Guimarães, Marco Antônio Escobar, Rosa Atiê Figueira, Vandersi SantÁna Castro, João Wanderlei Geraldi, Ingedore G. Villaça Koch Campinas - SP: Pontes Editores, 1989. p. 11-28.

BENVENISTE, Émile. Vista d’olhos sobre o desenvolvimento da linguística. In: BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral I. Tradução Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2005a. p. 19-33.

BENVENISTE, Émile. Da subjetividade na linguagem. In: BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral I. Tradução Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2005b. p. 284-293.

BENVENISTE, Émile. Últimas aulas no Collège de France (1968 e 1969). Tradução Daniel Costa da Silva et al. Apresentação à edição brasileira e revisão da tradução Valdir do Nascimento Flores. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

CASTRO, Maria Fausta Pereira. Sobre o projeto de aquisição de linguagem e a obra de sua fundadora: uma homenagem a Cláudia Lemos. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 47, n. 1/2, p. 11–16, 2011. DOI: 10.20396/cel.v47i1/2.8637265. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637265. Acesso em 30 mar. 2024.

DE LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães. Língua e discurso na teorização sobre aquisição de linguagem. Letras de Hoje, 102, 1995, p. 9-29. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/15683. Acesso em 10 fev. 2024.

DE LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães. Desenvolvimento da linguagem e processo de subjetivação. Revista Interações, Campo Grande, v. V, n. 10, p. 53-72, jul/dez. 2000. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35401004. Acesso em 20 fev. 2024.

DE LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães. Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 42: 41-69, Jan./Jun. 2002. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637140. Acesso em: 01 mar. 2024.

DEL RÉ, Alessandra; ROMERO, Márcia (Org.). Na Língua do outro: estudos interdisciplinares em aquisição de linguagens. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

DEL RÉ, Alessandra; PAULA, Luciane de; MENDONÇA, Marina Célia. Aquisição da linguagem e estudos bakhtinianos do discurso. In: DEL RÉ, Alessandra; PAULA, Luciane de; MENDONÇA, Marina Célia. A linguagem da criança: um olhar bakhtiniano. São Paulo: Contexto, 2014.

DEL RÉ, Alessandra; PAULA, Luciane de; MENDONÇA, Marina Célia. A linguagem da criança: um olhar bakhtiniano. São Paulo: Contexto, 2014.

DEL RÉ, Alessandra; HILÁRIO, Rosângela Nogarini; VIEIRA, Alessandra Jacqueline. A linguagem da criança na concepção dialógico-discursiva: retrospectiva e desafios teórico-metodológicos para o campo de Aquisição da Linguagem. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 12-38, jan./mar. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2176-457348071. Acesso em: 01 mar. 2024.

DIEDRICH, Marlete Sandra. Aquisição da linguagem: o aspecto vocal da enunciação na experiência da criança na linguagem. 2015. 147 p. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

DIEDRICH, Marlete Sandra; GOLEMBIESKI, Gabriela; BOLDORI, Ana Carolina. O papel das narrativas na aquisição da língua: deslocamentos enunciativos da criança que narra. Desenredo, 19, n. 02, p. 192-203, 2023. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/15175/114117667. Acesso em 20 mar. de 2024.

FIGUEIRA, Rosa Attié. Em torno da analogia: a contribuição de Saussure para a análise da fala da criança. Prolíngua, v. 10, n. 1, p. 174-189, jan./fev. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/prolingua/article/view/27596/14835. Acesso em 29 mar. 2024.

FRANÇOIS, Frédéric. Enfants et récits: mises en mots et “reste”. Paris: Presses universitaires du Septentrion, 2004.

HILÁRIO, Rosângela Nogarini. A linguagem da criança como palco para as reflexões sobre o funcionamento da linguagem humana: uma entrevista com Alessandra Del Ré. Organon, Porto Alegre, v. 38, n. 76, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135117. Acesso em 30 mar. 2024.

KNACK, Carolina. De Benveniste às pesquisas prospectivas: a noção de deslocamento e seu valor teórico-metodológico. In: OLIVEIRA, Giovane Fernandes; ARESI, Fábio (Org.). O universo benvenistiano: enunciação, sociedade, semiologia. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020. p. 141-163.

JAKOBSON, Roman. Deux aspects du langage et deux types d’aphasie. In: JAKOBSON, Roman. Essais de linguistique générale. Les Fondations du langage. Traductión et préface Nicolas Ruwet. Paris: Minuit, 1963.

MALDONADE, Irani. Universal e singular: instâncias da língua na fala da criança. In: DA HORA, Dermeval et al. (Orgs.). ALFAL 50 anos: contribuições para os estudos linguísticos e filológicos. João Pessoa: Ideia, 2015. p. 4761-4771.

OLIVEIRA, Giovane Fernandes. Do homo loquens ao homo loquens scriptor: por uma perspectiva semiológico-enunciativa da aquisição da escrita. 2022. 428 p. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.

OLIVEIRA, Giovane Fernandes; SILVA, Carmem Luci da Costa. O que os estudos sobre a aquisição devem a Benveniste. Eutomia, Recife, v. 1, n. 33. p. 153-184, jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.51359/1982-6850.2023.258892. Acesso em: 01 mar. 2024.

SAUSSURE, Ferdinand. Objeto da Linguística. In: SAUSSURE, Ferdinand. Curso de linguística geral. Organização Charles Bally e Albert Sechehaye. Colaboração Albert Riedlinger. Tradução Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix, 2000. p. 15-25.

SILVA, Carmem Luci da Costa. A criança na linguagem: enunciação e aquisição. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009.

SILVA, Carmem Luci da Costa; OLIVEIRA, Giovane Fernandes. Nos rumores da língua: a escuta entre as enunciações falada e escrita da criança. Conexão Letras, Porto Alegre, v. 16, n. 25, p. 165-190, jan./jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/2594-8962.116837. Acesso em: 01 mar. 2024.

VIEIRA, Alessandra Jacqueline. Condutas argumentativas na fala infantil: um olhar sobre a constituição da subjetividade. In: DEL RÉ, Alessandra; ROMERO, Márcia (Org.). Na Língua do outro: estudos interdisciplinares em aquisição de linguagens. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 117-136.

VOLÓCHINOV, Valentin. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico. Ensaio introdutório Sheila Grillo. Tradução, notas e glossário Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2024-12-14

How to Cite

Diedrich, M. S., Golembieski, G. ., & de Oliveira, M. (2024). Contributions of Ferdinand de Saussure, Mikhail Bakhtin and Émile Benveniste to Language Acquisition Studies in Brazil. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 20(1). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/66059

Issue

Section

Articles