Between archetype, fear and reality
Iconographic methodology in teaching history
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.35.2025e72098Keywords:
Teaching History, Image, Photo, ClassroomAbstract
History teachers can always use a variety of sources to enhance their classes, such as the use of images/photographs that are ready to help them liven up the school environment. Furthermore, iconographic collections are important supports for uncovering projects, conflicts, and values that allow us to understand even the mechanisms of construction of the collective memory of a given society. Therefore, learning to read and interpret images can offer us ways to teach History and better understand the world we live in. This article presents important theoretical references and suggestions for activities that can be carried out in the classroom to help teachers who deal with the teaching-learning process of History in Basic Education. We have divided the text into two sections: theory (a brief iconographic historiography) and teaching History (successful pedagogical practices).
References
BERUTTI, Flávio; MARQUES, Adhemar. Ensinar e aprender história. Belo Horizonte: RHJ, 2009.
BRODBECK, Marta de Souza Lima. Vivenciando a história: metodologia de ensino de história. Curitiba: Base Editorial, 2012.
CAVALCANTI, Carlos André; CAVALCANTI, Ana Paula. O que é o Imaginário? Olhar biopsicossocial da obra transdisciplinar de Gilbert Durand. João Pessoa: UFPB, 2015.
CHAUÍ, Marilena. Janela da alma, espelho do mundo. In: NOVAES, Adauto (Org.). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
FONSECA, Thaís Nívia de Lima e. História & Ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
ROCHA PITTA, Danielle Perin. Iniciação à Teoria do Imaginário de Gilbert Durand. Curitiba: CRV, 2017.
WUNENBURGER, Jean-Jacques. O imaginário. São Paulo: Loyola, 2007.
KNAUSS, Paulo. Aproximações disciplinares: História, arte e imagem. Revista Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p. 151-168, dez. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/anos90/article/view/7964. Acesso em: 27 jan, 2025.
KOSSOY, Boris. Realidades e Ficções na Trama Fotográfica. São Paulo: Ateliê, 2002.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê, 2001.
MENEZES, Ulpiano T. Bezerra. Rumo a uma “história visual”. In.: MARTINS, José de Souza et al. O imaginário e o poético nas ciências sociais. Bauru: Edusc, 2005.
PAIVA, Eduardo Frana; ANASTASIA, Carla Maria Junho. Histórias, imagens e textos. Belo Horizonte: Dimensão, 2003.
PINTO, Júlio Pimentel; TURAZZI, Maria Inez. Ensino de História: diálogos com a literatura e a fotografia. São Paulo: Moderna, 2012.
TURAZZI, Maria Inez. A fotografia e o Ensino de História. In.: Informes e documentos. São Paulo: Editora Moderna, 2005. Disponível em:
SALIBA, Elias Thomé. Experiências e representações sociais: reflexões sobre o uso e o consumo de imagens. In.: BITTENCOURT, Circe Maria (Org.). O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Luiz Xavier Filho, Raphael Guazzelli Valerio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

