THE MISE-EN-SCÈNE OF GOTHAM IN BATMAN BEGINS, BY CHRISTOPHER NOLAN

Authors

  • Vilson André Moreira Gonçalves Universidade Tuiuti do Paraná, UTP

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174/v2.2023e64448

Keywords:

Mise-en-scène, Batman Befins, city

Abstract

This investigation intends to study the construction of the urban
environment of Gotham in the film Batman Begins (2005), by
Christopher Nolan, assessing how this fictional city is presented
through the medium of mise-en-scène. Through the theorethic
propositions established by Noël Carroll (1996), Edward Branigan
(1992) and David Bordwell (2006), among others, I intend to analyze
the resources that were employed in the filmic configuration of Gotham,
especially the concept of mise-en-scène as thought of by Bordwell and Thompson (2008), meaning the concatenation of setting,
characterization, lighting and acting. The filmic city, as I propose, can
be though of as more than a backdrop to dramatic action, effectively
becoming the igniting factor and conductor of the movie narrative.

Author Biography

Vilson André Moreira Gonçalves, Universidade Tuiuti do Paraná, UTP

Doutor em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP, 2020). Graduado em Licenciatura em Artes Visuais (UEPG, 2006) e Especialista em História, Arte e Cultura (UEPG, 2008), ambos pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Atua na área de Arte-Educação e realiza trabalhos em artes gráficas e memes. Atualmente investiga adaptações de histórias em quadrinhos para o cinema, cultura pop e convergências entre arte, política e cultura digital e leciona no Centro Universitário de Várzea Grande (UNIVAG). É administrador do perfil de divulgação de conhecimento artístico "História da Arte com o Tio Virso" no Instagram.

References

BARREIRA, C.A.M.F., Gárgulas: representações do feio e do

grotesco no contexto português: Séculos XIII a XVI. Tese de

doutorado, Doutoramento em Belas Artes, Especialidade de Ciências

da Arte, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2010.

BORDWELL, D. Narration in the Fiction Film. Madison: University

of Wisconsin Press, 1985.

______________. The Way Hollywood Tells It: Story and Style in

Modern Movies. Berkeley/Los Angeles/Londres: Univers. California

Press, 2006.

______________ et al. The classical Hollywood cinema: film style &

mode of production to 1960, New York, Columbia University Press,

______________; THOMPSON, K. Film Art: An Introduction, New

York: Mc Graw-Hill, 2001.

BRANIGAN, E. Narrative Comprehension and Film. New York:

Routledge, 1992.

_____________. O plano ponto de vista. In: RAMOS, F. Teoria

contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional.

São Paulo: SENAC, 2005.

CARROLL, N. Theorizing the moving image. Cambrige University

Press: 1996.

JESSER, J. D.; POURROY, J. The Art and Making of The Dark

Knight Trilogy. New York: Abrams, 2012.

JOURNOT, M. T. Vocabulário de Cinema. Lisboa: Edições 70, 2009.

LOEB, J (texto); SALE, T. (arte). Batman: Dia das Bruxas. Barueri:

Panini Comics, 2011.

MASCARELLO, F. História do Cinema Mundial. Campinas:

Papirus, 2006.

MIGUEL, A. D. Tóquio Ciberpunk. In: NAZARIO, L. A Cidade

Imaginária. São Paulo: Perspectiva, 2005.

MILLER, F. Batman: o cavaleiro das trevas. São Paulo: Abril, 1989.

MILLER, F (texto); MAZZUCHELLI, D. (arte). Batman: Ano Um.

Barueri: Panini Comics, 2011.

O’NEIL, D. (texto); GIORDANO, D. (arte). O homem que cai. In:

Batman 70 anos vol. 2: os segredos da batcaverna. Barueri: Panini

Comics, 2011.

WALLACE, D. Batman: The World of the Dark Knight. New York:

DK Publishing, 2012.

WARSHOW, R. The Gangster as Tragic Hero. In: GROSS, J. The

Oxford book of essays. New York : Oxford University Press, 1991, pp.

-586.

Filmografia

BATMAN Begins. Direção: Christopher Nolan. Warner Bros., 2005.

DVD. (140 min.).

BATMAN: O Cavaleiro das Trevas. Direção: Christopher Nolan.

Warner Bros., 2008. 1 DVD (152 min.).

BATMAN: O Cavaleiro das Trevas Ressurge. Direção: Christopher

Nolan. Warner Bros., 2012. 1 DVD (165 min.)

Published

2023-11-30

How to Cite

Gonçalves, V. A. M. (2023). THE MISE-EN-SCÈNE OF GOTHAM IN BATMAN BEGINS, BY CHRISTOPHER NOLAN. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, 2(30), 176–205. https://doi.org/10.23925/2176-4174/v2.2023e64448

Issue

Section

Dossiê História e Arte