The musicality of the tincoãs in terms of Law 10.639/03
Strategy For Teaching Afro-brazilian History
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72811Keywords:
Law 10.639/03, Education, Afro-Brazilian culture, Ancestry, Cultural identityAbstract
This research is grounded in the hypothesis that Os Tincoãs' musicality embodies ancestral memory, drawing on the oral traditions of African-derived religions. The trio's sound became a tool for connecting Afro-Brazilians with their ancestry, by Law 10.639/03. The analysis considers the perspective of Conceição Evaristo's writing experience and the concept of "place of speech" emerging from the black feminist movement. Situating ourselves within the topoi of identity experiences, including the writing topos, where I situate my own experience, we address the "sung literature" of African religiosity that intersects with Catholic and Latin American elements, constituting an amalgam of Brazilianness and black resistance during the Brazilian military dictatorship. This musicality informs strategies for promoting anti-racist education and combating religious racism in Brazilian Education.
References
ALELUIA, Mateus. Mateus Aleluia - A Música de Matriz Africana na Industria Cultural. 2017. (15 min. 41 seg.) Publicado pelo canal Nós Transatlânticos Disponível em:https://www.youtube.com/watch?v=YwJwgoN5r5w. Acesso em: 20/01/2025.
ARANTES, E; FARIAS, J. B; SANTOS, Y. L. Dossiê: Racismo Em Pauta: “A História Que A História Não Conta”. Revista Brasileira de História, v. 41, nº 88, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-93472020v41n88-03. Acesso em: 28 jul. 2025
ALVES, Yatan. Aleluia, Mateus Aleluia, Um recorte sobre a sua obra. Todas as Artes. Revista Luso-brasileira de Artes e Cultura, vol. 5, n.º 3, 2022, pp. 83-98. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/taa/article/view/13127. Acesso em: 28 jul. 2025
BHABHA, H. K. O local da cultura. Tradução de: Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora Ufmg, 1998
BOTELHO, D; NASCIMENTO, W. F. Educação e religiosidades afro-brasileiras: a experiência dos candomblés. Participação, [S. l.], n. 17, 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/participacao/article/view/24204. Acesso em: 31 maio. 2024.
BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União. Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 29 jul. 2025
BRASIL. MEC. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: Distrito Federal, outubro, 2004, p.07. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/diretrizes-curriculares-nacionais-para-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-e-para-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-africana. Acesso em: 29 jul. 2025
BÂ, A. Hampaté. A Tradição Viva. In: KI-ZERBO, J. História geral da África, I: Metodologia e pré-história da África. Brasília: UNESCO, 2010.
CARNEIRO, M; COSTA, L. Educação preta -Desafios para além de uma educação formal brasileira em busca da re-existência. Abatirá Revista De Ciências Humanas E Linguagens, v. 2, n. 3, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/11929. Acesso em 09 fev. 2025.
CONCEIÇÃO, J. S. Quando O Assunto É Sobre Religiões De Matriz Africana: Lei
639⁄2003. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 25, n. 45, p. 113–126, 2016. Disponível https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/2289. Acesso em: 28 jul 2025.
EVARISTO, Conceição et al. Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Organização Constância Lima Duarte, Isabella Rosado Nunes. Ilustrações Goya Lopes. 1. ed. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.
LEITE, M. J. S. Tráfico Atlântico, Escravidão e Resistência no Brasil. Sankofa. Revista de História da África e de Estudos da Diáspora Africana. v. 10, n. 19, 2017 Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1983-6023.sank.2017.137196. Acesso em: 28 jul. 2025
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017
HALL, Stuart. Identidade cultural e diáspora. Comunicação & Cultura, n.1,
, pp. 21-35. Disponível em: https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2006.10360. Acesso 29 jul. 2025.
hooks, bell. Ensinando comunidade:uma pedagogia da esperança. Tradução de Kenia Cardoso e Bhuvi Libanio. 1. ed. São Paulo: Editora Elefante, 2021.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 1. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
MBEMBE, Achille. Necropolitica: Biopoder, Soberania, Estado de exceção, Política da morte. Arte & Ensaios, n. 32, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.60001/ae.n32.p122%20-%20151. Acesso em: 20 jul. 2025.
MUNANGA, Kabengele. Por que ensinar a história da África e do negro no Brasil de
hoje? Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 62, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i62p20-31. Acesso em: 28 jul. 2025.
TINCOÃS, Os. Canto e Danço pra Curar. Compositores: Mateus Aleluia/Dadinho. In: O Africanto dos Tincoãs. Brasil: RCA Camden, 1975.
TINCOÃS, Os. Cordeiro de Nanã. Compositores: Mateus Aleluia/Dadinho. In: Os Tincoãs. Brasil: RCA Records, 1977.
TINCOÃS, O. Chorojô. Compositores: Mateus Aleluia/dadinho. In: Os Tincoãs. Brasil: Rca Records, 1982.
PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos Orixás. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
PRANDI, Reginaldo. Os orixás e a natureza. Estudos Afro-Brasileiros, v. 3, n. 2, p. 285-307, 9 ago. 2022. Disponível em: https://reginaldoprandi.fflch.usp.br/sites/reginaldoprandi.fflch.usp.br/files/inline-files/Os%20orixas%20e%20a%20natureza.pdf. Acesso em: 29 jul. 2025
PRANDI, Reginaldo. Referências sociais das religiões afro-brasileiras: sincretismo, branqueamento, africanização. In: CAROSO, C.; BACELAR, J. A. (Org.). Faces da tradição afro-brasileira: religiosidade, sincretismo, anti-sincretismo, reafricanização, práticas terapêuticas, etnobotânica e comida. Rio de Janeiro: Pallas, 1999.
REZENDE, R. C. Diáspora africana e refugiados africanos: a herança racista e seus desdobramentos. In: RAMOS, Jô; CARNEIRO, Márcia S. R.. (Orgs.). Refugiados: drama dos séculos XX e XXXI. Rio de Janeiro: ZL Books, 2021, pp. 3-151.
RUFINO, Luiz. Exu e a Pedagogia das Encruzilhadas Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/10434. Acesso em: 29 jul. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nikolle Soares Matos, Márcia Regina Da Silva Ramos Carneiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

