The musicality of the tincoãs in terms of Law 10.639/03

Strategy For Teaching Afro-brazilian History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72811

Keywords:

Law 10.639/03, Education, Afro-Brazilian culture, Ancestry, Cultural identity

Abstract

This research is grounded in the hypothesis that Os Tincoãs' musicality embodies ancestral memory, drawing on the oral traditions of African-derived religions. The trio's sound became a tool for connecting Afro-Brazilians with their ancestry, by Law 10.639/03. The analysis considers the perspective of Conceição Evaristo's writing experience and the concept of "place of speech" emerging from the black feminist movement. Situating ourselves within the topoi of identity experiences, including the writing topos, where I situate my own experience, we address the "sung literature" of African religiosity that intersects with Catholic and Latin American elements, constituting an amalgam of Brazilianness and black resistance during the Brazilian military dictatorship. This musicality informs strategies for promoting anti-racist education and combating religious racism in Brazilian Education.

Author Biographies

Nikolle Soares Matos, Universidade Federal Fluminense

Licenciada em História pela Universidade Federal Fluminense (2020 - 2025), foi bolsista de iniciação científica pela FAPERJ através do Laboratório No.ar de estudos sobre o cotidiano e tecnologia. Atualmente é mestranda no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional, Ambiente e Políticas Públicas (PPGDAP) pela UFF. Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil República e História Afro-Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: ditadura civil militar, mood, clima, música popular brasileira, cultura e brasilidades.

Márcia Regina da Silva Ramos Carneiro, Universidade Federal Fluminense

Professora Associada, lotada no Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional da Universidade Federal Fluminense, atuando no Departamento de História nas Disciplinas História do Brasil Republicano e História Econômica Geral (Curso de Ciências Econômicas). Participa do Corpo Docente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Ensino de História - ProfHistória -UFF e do Programa de Pós-Graduação Desenvolvimento Regional, Ambiente e Políticas Públicas (PPGDAP) da UFF/Campos. Possui Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro; Graduação em História (UFF); Especialização em História do Brasil, Mestrado em História Social e Doutorado em História Social pela Universidade Federal Fluminense. Atua em pesquisa, principalmente, nos seguintes temas: História e Memória, Cultura e História, militância política, pensamento integralista, estudo das questões de gênero, especialmente acerca das concepções/representações do Ser biológico e Político/Cartesiano: a Mulher, História Política e da Ciência. Coordenadora do Laboratório de Estudos das Direitas e do Autoritarismo (LEDA) e do Laboratório de Estudos da Imanência e da Transcendência (LEIT), desenvolvendo estudos de Ética, da Estética e da Dialética. Editora da Coluna; "Práxis, Poiésis & Theoria" da Revista ContemporArtes (UFABC/SP). Doutorado pelo PPG em Educação da Universidade Federal Fluminense, com o tema: "Gnoses e Escatologias integralistas brasileiras: O Pensamento Brasileiro na síntese integralista: dogma e temporalidades geracionais".

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Published

2025-08-10

How to Cite

Matos, N. S., & Carneiro, M. R. da S. R. . (2025). The musicality of the tincoãs in terms of Law 10.639/03: Strategy For Teaching Afro-brazilian History. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (36), e72811. https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e72811