Teatro do Oprimido: conflito e memória no espaço cênico

Authors

  • Anderson Zotesso Rodrigues

Keywords:

Augusto Boal, Art, Memory, Folk Theater, Semiotic of the Theater of the Oppressed

Abstract

The present essay intends to establish connections between the Theater of the Oppressed (TO) as systematized by the Brazilian dramatist Augusto Boal and three categories of mnemonic registering: the “cultural memory” (LOTMAN, 1998) and some of its mass media components, the memory of  oppressions as lived by the authors/actors and transposed to the scenic space, and the memory of Boal himself as presented in his bibliography. As an introduction, some conceptual basis were displayed in order to delimit the investigation field of this study.

Author Biography

Anderson Zotesso Rodrigues

Anderson Zotesso Rodrigues é mestrando em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade de São Paulo (PUC-SP). Bolsista CAPES. Possui graduação em Comunicação Social – Habilitação Jornalismo. É professor convidado do laboratório de Rádio do Curso Cultura e Meios de Comunicação - Lato Sensu PUC-SP/COGEAE/SEPAC e Coordenador-Geral do Grupo Adolescente de Teatro do Oprimido (GATO).

How to Cite

Rodrigues, A. Z. (2012). Teatro do Oprimido: conflito e memória no espaço cênico. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (3-4). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/cordis/article/view/9543