The Brazil-Paraguay border (1930-1945)
An analysis of educational practices through the lens of Didactic Work Organization
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e73205Keywords:
Southern border of Mato Grosso, School education, Non-school education, Organization of didactic work, Simultaneous teachingAbstract
This work analyzes education on the southern border of Mato Grosso during the Vargas Era (1930-1945), focusing on the educational practices of yerba mate fields and School Groups in the border region with Paraguay. The objective is to examine the organization of didactic work in both school and non-school contexts. This is a bibliographic research that uses secondary scientific sources and the theoretical category of Didactic Work Organization (DWO) by Gilberto Luiz Alves. The period is marked by complexities: capitalist crisis, political instability (coronelism and banditry), Vargas's nationalist policies, and educational abandonment. On the border, tensions intensified due to state absence. In the yerba mate fields, work was identified as an educational principle, with direct educational relationships between apprentices and experienced workers in yerba mate production. In formal education, the Mendes Gonçalves School Group (Ponta-Porã) already showed characteristics of simultaneous teaching representing the transition of education from a "late and superfluous" activity to a social necessity.
References
ALVES, Gilberto Luiz. O trabalho didático na escola moderna: formas históricas. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
ALVES, Gilberto Luiz. A produção da escola pública contemporânea. 4ª edição. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
BRITO, Silvia Helena Andrade. O trabalho didático nos grupos escolares Joaquim Murtinho e Luís de Albuquerque (Mato Grosso, 1910-1950). Campo Grande, MS: Série de estudos. 2008. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/250. Acesso em: 12 de dezembro de 2020.
BRITO, Silvia Helena Andrade. Educação e sociedade na fronteira oeste do Brasil: Corumbá (1930-1954). Tese de doutorado. Campinas, SP: UNICAMP, 2001.
BRAZIL, Maria do Carmo; TREVIZAN, Marcio Bogaz. Escola nos ervais: apontamentos para uma leitura sobre a escolarização da infância na fronteira Brasil-Paraguai (1923-1931). Natal, RN: XXVII Simpósio Nacional de História, 2013.
CENTENO, Carla Villamaina. Educação e fronteira com o Paraguai na historiografia mato-grossense (1870-1950). Tese de doutorado. Campinas, SP: UNICAMP, 2007.
CENTENO, Carla Villamaina. Educação do trabalhador nos ervais de Mato Grosso (1870-1930): crítica da historiografia regional, de suas concepções de história, trabalho e cultura. Dissertação de mestrado. Campo Grande, MS: UFMS, 2000.
COMÉNIO, Jan Amós. Didáctica Magna. 4. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian,1996.
LANCILLOTTI, Samira Saad Pulchério. A Constituição histórica do processo de trabalho docente. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
MARX, Karl. O Capital – O processo de produção do capital. Livro 1, v. II. 9. ed.
São Paulo: DIFEL, 1984.
MATO GROSSO. Regulamento Geral da Instrução Pública do Estado de Mato Grosso. 1896. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/114995. Acesso em: 11 de dezembro de 2020.
MATO GROSSO. Regulamento da Instrução Pública Primária do Estado de Mato Grosso. 1927. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/114996. Acesso em: 12 de dezembro de 2020.
MOREIRA, Kênia Hilda; DUTRA, Luzia aparecida Morais Cultura escolar nos cadernos de um professor de escola rural (Corralito -MT, 1930 a 1960). Curitiba, PR: Revista de História e Historiografia da Educação. 2018.
REIS, Amada de Cássia Campos: FERRO, Maria do Amparo. Corações de Crianças: História e Memória de um livro didático. 29º Reunião Nacional da ANPED, Educação, cultura e conhecimento na contemporaneidade: Desafios e Compromissos. Caxambu, MG, 2006.
SILVA, Marineide Oliveira. Escola rural em Mato Grosso: de professor leigo a sábio (1945-1965). Tese de doutorado. Rio Claro, SP: UNESP, 2018.
SILVA, Marineide Oliveira. Escola rural: trilhar caminhos e transpor barreiras na educação (1927-1945). Dissertação de mestrado. Cuiabá, MT: UFMT, 2012.
TREVIZAN, Marcio Bogaz. Grupo Escolar Mendes Gonçalves: vicissitudes no processo de escolarização republicana na fronteira Brasil-Paraguai (1889-1931). Dissertação de mestrado. Dourados, MS: UFGD, 2011.
VAREIRO, Mircéia Terezinha Suffiatti Mesnerovicz. Fontes primárias para a história da educação na fronteira sul de Mato Grosso (1889-1946): o acervo Almiro Pinto Sobrinho. Monografia. Campo Grande, MS: UEMS, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maísa Gabriela de Arruda Barreto, Carla Villamaina Centeno, Samira Saad Pulchério Lancillotti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

