CURRICULAR POLICIES: THE EDUCATION OF THE PEDAGOGUE FOR SPECIAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p1200-1218

Keywords:

Special Education, Formation, Curriculum, Inclusive Education, Higher Education.

Abstract

 

The purpose of this article is to analyze the curricular policy with regard to the special education modality within the scope of the Pedagogy Degree Course of two Public Universities of Rio de Janeiro: UFRRJ - Federal Rural University of Rio de Janeiro (Campus Seropédica and Campus Nova Iguaçu - IM / Multidisciplinary Institute) and UFF - Fluminense Federal University (Campus Gragoatá / Niterói, Campus Santo Antônio de Pádua and Angra dos Reis). Theoretical-methodological contribution was based on Theodor Adorno's Critical Theory of Society, as well as other curriculum theorists such as Silva (1999), Apple (2001), among others, who supported us in the analytical / reflexive / critical process about the curriculum of the Special Education modality in the undergraduate courses in Pedagogy in the public universities of Rio de Janeiro. The data collections were: documentary analysis of the menus / analytical programs, in what refers to the Special Education modality with the respective curricular matrices of the undergraduate courses in Pedagogy of the public and federal public universities of Rio de Janeiro. The ideological / political struggles that permeate the forms of selections of certain knowledge in Higher Education aim at a legitimation of valid / non-valid knowledge corresponding to a uniform and homogenizing standard of curriculum, in which mechanisms of regulation / domination / fragmentation of knowledge prevail to be diffused as capital strategy reflecting the interests of dominant groups.

Author Biographies

Allan Rocha Damasceno, UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Formação inicial de Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É Especialista em Educação Especial pela Universidade Federal Fluminense (UFF), Orientador Educacional e Supervisor Escolar, atuando na perspectiva da constituição/organização da escola democrática/inclusiva. Mestre e Doutor em Educação, cujas pesquisas possuem ênfase na modalidade de ensino Educação Especial, pela Universidade Federal Fluminense (UFF). É Professor Adjunto do Instituto de Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRuralRJ), onde está vinculado institucionalmente ao Departamento de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Diversidade (DECMSD). Coordena o Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão (LEPEDI). Integra o Observatório Estadual de Educação Especial do Rio de Janeiro (OEERJ), vinculado ao Observatório Nacional de Educação Especial (ONEESP). Atua no Programa de Pós-graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) na linha de pesquisa "Desigualdades Sociais e Políticas Educacionais", e no Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola (PPGEA) na linha de pesquisa "Gestão e Educação do Ensino Agrícola", ambos da UFRuralRJ. E-mail:lepedi-ufrrj@hotmail.com.

Andressa Silva Pereira, UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Formação em Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ. Professora de Educação Especial da prefeitura de Mesquita/RJ, área de atuação: Educação Especial. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares(PPGEduc/UFRRJ). Participa do grupo de pesquisa: Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão (LEPEDI)/UFRRJ, coordenado pelo docente Dr. Allan Rocha Damasceno.Email:andressasp07@hotmail.com.

 

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Published

2019-09-28

Issue

Section

Artigos