EDUCATION, THE HUMAN CONDITION AND FREEDOM: A FREIREAN APPROACH

Authors

  • Márcio Penna Corte Real Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1094-1109

Keywords:

Education, freedom, humanization, Freirean ontology.

Abstract

This article places the theme Education, the human conditions and freedom within Freirean thinking. It prioritizes the allegory of the journey and the image of reading excerpts from the work of Paulo Freire. It raises the hypothesis of the existence of ontology – a vision of the human being – in that author’s work, necessary for the project of a world presented in the conception of Education, the practice of freedom. In presenting the contribution of the investigative dynamic in the core themes, it holds that the way of carrying out education, represented by Pedagogy of the oppressed, is configured as Cultural action for freedom. This cultural action refers to educational practice that is dialogic, problematizing, loving and courageous enough to lead human beings – the educators and the educated – to reflect on their world. Education represents the possibility of humanizing human beings, in the concept of ontology as being more. On the one hand, it is argued that the theorization of the human in Freire is presented as a contribution to the organization of the educational practices in different situations, from school to social movements. On the other, it respects the production of educational knowledge from a critical perspective, within the scope of the action and formation of teachers. The Freirean undertaking intends to address human beings to the world, so that together they may dialogue about their limit-situations and on the beauty of reading them in order to have their say. The leitmotif – the central thread and raison d’être – of Freirean theorization is not only education, but radical love for human beings, the world and life itself.

Author Biography

Márcio Penna Corte Real, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás

Graduado em Educação Artística – Licenciatura Plena, habilitação em Música; e Mestre em Educação pela UFSM. Doutor em Educação pela UFSC, com estágio de doutorado sanduíche na UFBA com bolsa do CNPq. Professor Associado na Faculdade de Educação da UFG e membro do Programa de Pós-Graduação em Educação/FE/UFG, atuando na linha de pesquisa Cultura e processos educacionais

References

ANDREOLA, Balduíno Antonio. Carta de Paulo Freire às educadoras e aos educadores do Rio Grande do Sul. In.: FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000, p. 15-25.

CORTE REAL, Márcio Penna. Círculos de cultura na investigação temática de músicas negras: organizando as práticas educativas. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2001.

______. ELIAS, Carime Rossi; GOMIDE, Cristina Helou. Dialogicidade e tema gerador: problematização teórico-metodológica para o ensino superior em três momentos pedagógicos. Signos, Fundação Alto Taquari de Ensino Superior. Ano 1 (1975) – Lajeado: Ed. Univates, ano 39, n.1, 2018, p. 179-194.

DE BASTOS, Fábio da Purificação. Investigação-ação educacional emancipatória e prática educacional dialógica em ciências naturais. 1995. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, Instituto de Física da Universidade de São Paulo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.

FIORI, Ernani Maria. Aprender a dizer a sua palavra. In.: FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17 ed. São Paulo: Paz e Terra, p. 5-11.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

______. Pedagogia do oprimido. 17 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

______. Educação e atualidade brasileira. 2 ed. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2002.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

______. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP. 2000.

______. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 6 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

______. Apresentação. In.: GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997, p. IX-X.

GRABAUSKA, Claiton José; DE BASTOS, Fábio da Purificação. Investigação-ação educacional: possibilidades críticas e emancipatória na prática educativa. Revista eletrónica HEURESIS de Investigación Curricular e Educativa. Cadiz: v.1, n.2, 1998. Disponível em http://www2.uca.es/HEURESIS/acuerdo. Acessado em: 2000.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997. MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. Porto Alegre: L&PM, 2001.

RÁDIO NEDERLAND. Programa radiofônico: Paulo Freire o andarilho da utopia. Holanda, s.d.

ROMÃO, José Eustáquio. Contextualização: Paulo Freire e o Pacto Populista. In.: FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. 2 ed. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2002, p. XIII-XLIII.

Published

2018-12-18

Issue

Section

Dossiê Temático: "50 ANOS DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO: ler a realidade e construir a esperança"