INCLUSIVENESS ELEMENTS AND SCHOOL CULTURE: OTHER PERSPECTIVES FOR THE ANALYSIS OF AN INCLUSIVE CURRICULUM PRACTICE

Authors

  • Amélia Maria Araujo Mesquita Federal University of Pará
  • Genylton Odilon Rêgo Rocha Federal University of Pará

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i2p345-375

Keywords:

Inclusion. Inclusiveness Elements. School Culture

Abstract

In the context of inclusive education and concerning the definition of parameters to establish a practice that is characterized as such, this paper aims to discuss these limitations from other elements which enable us to move forward in this tense and contradictory field. In this sense, inclusive curricula practices gain a substantial dimension, becoming known as curricula practices with inclusiveness elements. Such elements, analyzed in conformity with the school cultural category, bring notes to think about inclusion as a school constituent element gradually produced, breaking with the idea that inclusion is an exemplary model external to the school, which must be achieved by it. The presented analyzes are the result of a field research in a state public school located in Belém/PA and bibliographic search. The results show that the curriculum practice effectively inclusive is one that allows the disabled student to participate, produce and assimilate the school own culture.

 

Author Biographies

Amélia Maria Araujo Mesquita, Federal University of Pará

PhD in Education (PPGED / UFPA); Professor of the Faculty of Education and the Postgraduate Program in Curriculum and Management of the Basic School / ICED / UFPA (Belém / Pará / Brazil); Vice-leader of the Study and Research Group on Curriculum and Teacher Education from the perspective of Inclusion (INCLUDERE). 

Genylton Odilon Rêgo Rocha, Federal University of Pará

PhD in Geography (USP). Professor of the Faculty of Education and the Postgraduate Program in Curriculum and Management of the Basic School / ICED / UFPA (Belém / Pará / Brazil); Leader of the Group of Studies and Research on Curriculum and Teacher Training from the perspective of Inclusion (INCLUDERE). 

References

ANJOS, Hildete Pereira. O conceito de inclusão nas falas de professores: deslizamentos de sentidos presentes no discurso. ANJOS, Hildete P. dos. Pesquisando a inclusão nas escolas públicas: um trajeto. Curitiba, PR: CRV, 2011, p. 33-42.

AGÊNCIA EUROPEIA PARA O DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL. Educação Inclusiva e Práticas de Sala de Aula nos 2º e 3º Ciclos do Ensino Básico. Relatório Síntese, 2005. Disponível em: www.european-agency.org . Acesso em: 10 ago.2012.

CERTEAU, Michael de. A invenção do cotidiano: 1 artes de fazer. 18 ed. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

DUARTE, Ana Cristina Santos. Educar e aprender na diversidade: um caminho para a inclusão. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, UFBA/UESC, Salvador/BA, 2004.

FARIA FILHO, Luciano Mendes. Escolarização, culturas e práticas escolares no Brasil: elementos teórico-metodológicos de um programa de pesquisa. In: LOPES, A. C.; MACEDO, E. (orgs.). Disciplinas e integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 13-36.

FARIA FILHO, Luciano Mendes et al. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. In: Educação e Pesquisa. São Paulo, v.30, n.1, p. 139-159, jan./abr.2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n1/a08v30n1.pdf Acesso em: 06 ago.2012.

GONÇALVES, Irlen Antônio; FARIA FILHO, Luciano Mendes. História das culturas e das práticas escolares: perspectivas e desafios teórico-metodológicos. In: SOUSA, Rosa Fátima de; VALDEMARIN, Vera Teresa (orgs.). A cultura escolar em debate: questões conceituais, metodológicas e desafios para a pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2005, p. 31-58.

FARIA FILHO, Luciano Mendes. Escolarização e cultura escolar no Brasil: reflexões em torno de alguns pressupostos e desafios. In: BENCOSTTA, Marcus Levy (org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007, p. 103-211.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GONÇALVES, Irlen Antônio. A produção da cultura escola em Minas Gerais. Práticas de professoras e alunos da escola primária. II Congresso da SBHE. 2002. Disponível em: www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe2/pdfs/Tema3/0323.pdf. Acesso em: 02 out.2012.

HERNANDES, Paulo. Emprego do sufixo “-dade”. 2008. Disponível em: http://www.paulohernandes.pro.br/. Acesso em: 20 out.2012.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Tradução: SOUSA, Gilese de. In: Revista Brasileira de História da Educação. no 1, jan./jun. 2001, p. 9-43. Disponível em: file:///C:/Users/Sony/Downloads/273-846-1-PB%20(1).pdf, Acesso em: 02 out.2012.

MENDES, Geovana Mendonça Lunardi. Nas trilhas da exclusão: as práticas curriculares da sala de aula como objeto de estudo. In: BUENO, José Geraldo Silveira; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi; SANTOS, Roseli Albino. dos. Deficiência e escolarização: novas perspectivas de análise. Santos – Araraquara, SP: Junqueira&Marin, Brasília, DF: CAPES, 2008.

PLETSCH, Marcia Denise; GLAT, Rosana. A escolarização dos alunos com deficiência intelectual em diferentes contextos educacionais. 34ª Reunião Anual da Anped. 2011. Disponível em: www.anped.org.br/app/webroot/34reuniao. Acesso em: 06 dez. 2012.

ROSSETTO, Elizabeth. et al. Aspectos históricos da pessoa com deficiência. In: Educere et Educere: revista de educação. vol. 1 n. 1 jan./jun. 2006, p. 103-108. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1013/865, Acesso em: 16 mar.2011.

SACRISTÁN, J. Gimeno. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: ARTMED, 1999.

______. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed Editora, 2005.

SANTIAGO, Sandra Alves da Silva. A inclusão da pessoa com deficiência: um débito histórico e social. s/d.

SILVA, Fabiany de Cassia. Tavares. Currículo como cultura da escola: os desenhos do ordenamento temporal e espacial da escola inclusiva. 27ª Reunião Anual da Anped. 2004. Disponível em: www.anped.org.br/reunioes/27/gt12/t124.pdf Acesso em: 02 dez.2012.

SOUZA, Rosa. F. de. História da cultura material escolar: um balanço inicial. In: BENCOSTTA, Marcus Levy (Org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007, p. 163-191.

VICENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. In: Educação em Revista. n. 33, jun/2001, p. 7-47. Disponível: http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/n33/n33a02.pdf , Acesso em: 02 ago.2012.

VIÑAO FRAGO, Antônio. Historia de la educación y historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. In: Revista Brasileira de Educação. n.0, set/out./nov./dez. 1995, p. 63-82. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE0/RBDE0_06_ANTONIO%20VINAO_FRAGO.pdf, Acesso em: 27 ago.2012.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? In: Educação e Sociedade. Campinas, vol. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez.2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 30 mai. 2012.

______. Conhecimento e currículo: do socioconstrutivismo ao realismo social na sociologia da educação. Porto: Porto, 2010.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Artigos