BUILDING ALTERNATIVES TO TEACHER EDUCATION: THE PERCEPTION OF PEDAGOGY STUDENTS ABOUT THE CURRICULUM INTEGRATED APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i1p153-176Keywords:
Teacher Education. Pedagogy. Integrated CurriculumAbstract
In the Brazilian educational context, the debate on the crisis in the educational processes and the need for improvements in basic education have been associated with the urgency of changes in initial teacher training, assigning to these courses a centrality role in the reform agenda. To face the challenges, it has been developed the understanding that interventions, that make possible innovation in training courses, inevitably involve the search for new curricular approaches. In this sense, the integrated curriculum is an important reference. This study aims to analyze the perceptions and the meaning that students of a pedagogy course attribute to the integrated curriculum from their experiences as students in this curriculum model and raise reflections on the contributions of the integrated curriculum for initial teacher education. It is a qualitative research. Data were obtained from a semi-structured questionnaire administered to 58 graduate students of the first and second group who participated in this curriculum mode in a higher education institution located in the southern region of São Paulo city. For data analysis, we used the elaboration of categories procedure proposed by Lüdke and André (2013). The results revealed a very positive perception of students on integrated curriculum approach in their education processes, allowing us to point the integrated curriculum as a viable alternative to the renewal of the traditional curriculum paradigm and redefinition of initial teacher education.
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A pesquisa sobre formação de professores: contribuições à delimitação de campo In: DALBEN et al (orgs.) Convergências e tensões no campo da formação docente: didática, formação de professores e trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, p. 273-287, 2010.
BEANE, James. Integração curricular: a essência de uma escola democrática. Currículo sem fronteiras, v.3, n.2, p.91-110, jul./dez. 2003.
BERNSTEIN, Basil. Estruturação do discurso pedagógico: Classe, Códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1995.
FLORES, Maria Assunção. Currículo, formação e desenvolvimento profissional. In: PACHECO, José Augusto. Políticas de Integração curricular. Porto: Porto , 2000.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.
KELLER-FRANCO, Elize. Movimentos de mudança: um estudo de caso sobre inovação curricular em cursos de licenciatura da UFPR Litoral. Tese Doutorado. São Paulo. 2014. Pontifícia Universidade Católica.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação:abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.
MASETTO, Marcos Tarciso. PBL na Educação? In: XII ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO. Anais. Curitiba: PUC/PR 2004, p. 181-189.
NÓVOA, António. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
OLIVEIRA, Adolfo Samuel. BUENO, Belmira Oliveira. Formação às avessas: problematizando a simetria invertida na educação continuada de professores. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, Ahead of print, 2013.
PACHECO, José Augusto. Políticas de Integração urricular. Porto: Porto, 2000.
PIAGET, Jean. Psicologia e Pedagogia. 9.ed. Tradução: Dirceu Lindoso e Rosa Maria Ribeiro Silva. Rio de Janeiro:Forense Universitária, 2006.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas,1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.