KNOWLEDGE FROM AN INTERCULTURAL PERSPECTIVE: A STUDY IN MUSIC HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i1p60-81Keywords:
Higher Education. Music Education. Critical and Intercultural Education.Abstract
The paper reports part of a doctoral research already finished, conducted in the Education Graduate Program of the Federal University of São Carlos (UFSCar). Based on the qualitative paradigm, this study is an intervention research that falls within the practitioner research movement. Data were built through semi structured observations in the Language and Musical Structure subject, which is mandatory for the Music Education program of the Federal University of São Carlos. The main theoretical principles of this paper are based on studies by Candau (2012a), as well as by other authors such as McLaren (2000), Pérez Gómez (1994), Hall (1997) and Santos (2002; 2014), among others. In this article, we report how knowledge was understood in this subject. The traditional teaching of this knowledge, which is Music Theory, is often seen as devoid of power relations and treated as a set of absolute truths, taken off the social and historical context in which it was built and meaningless for students. Contrary to this understanding and based on the theoretical framework adopted in this paper, we try to demonstrate how the knowledge worked in the subject was considered, based on the ideas of universalism and relativism; historical and social context of scientific knowledge; and the need for the acknowledgement of social and everyday knowledge.
References
BARROSO, João. Cultura, Cultura Escolar, Cultura de Escola. UNESP/UNIVESP, 2012. Disponível em: <http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/65262>. Acesso em: 13 Jan. 2016.
CANDAU, Vera Maria (Org.). Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis: Vozes, 2012a. 251p.
______. Sociedade multicultural e Educação: tensões e desafios. In: CANDAU, Vera Maria. Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis: Vozes, p. 19-54, 2012b.
______. Escola, didática e interculturalidade: desafios atuais. In: CANDAU, Vera Maria . Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis: Vozes, p. 107-138, 2012c.
______. Educação intercultural: construindo um mapa conceitual. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2010. Não publicado.
______; LEITE, Miriam Soares. A didática na perspectiva multi/intercultural em ação: construindo uma proposta. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 731-758, set./dez. 2007.
FREITAS, Sérgio Paulo Ribeiro de. Teoria da harmonia na música popular: uma definição das relações de combinação entre os acordes na harmonia tonal. Dissertação (Mestrado em Artes) - Programa de Pós-Graduação em Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 1995. 174 p.
MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. 3. Ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2000. 239 p.
PENNA, Maura. Ensino de Música: para além das fronteiras do conservatório. In: PEREGRINO, Yara Rosas [et al]. Da camiseta ao museu: o ensino das artes na democratização da cultura. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 1995.
PÉREZ GÓMEZ, Angel. La Cultura escolar en la sociedade posmoderna. Cuadernos de Pedagogia, Barcelona, n.225, p.80-85, 1994.
SANTOS, Boaventura de Sousa. As tensões da modernidade. Fórum Social Mundial. Biblioteca das Alternativas. Disponível em: <http://www.susepe.rs.gov.br/upload/1325792284_As%20tens%C3%B5es%20da%20Modernidade%20-%20Boaventura%20de%20Sousa%20Santos.pdf>. Acesso em: 07 ago. 2014.
SCHOENBERG, Arnold. Harmonia. São Paulo: Editora UNESP, 2001. 579 p.
SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. Tradução de Alda Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Moderna, 2003. 128 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.