THE METHODOLOGY OF THEMATIC INVESTIGATION: POLITICAL-EPISTEMOLOGICAL ELEMENTS OF A PRÁXIS OF CRITICAL-EMANCIPATORY RESEARCH

Authors

  • Alexandre Saul University of Santos (UniSantos).
  • Ana Maria Saul Pontifical Catholic University of São Paulo - (PUC-SP)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i2p429-454

Keywords:

Methodology of thematic investigation. Paulo Freire. Action Research

Abstract

In the year that marks the 20th anniversary of Paulo Freire's absence in the world, this article honors this classic author by highlighting the thematic investigation, a method of research and construction of knowledge counter-hegemonic, created by Freire, which contributes in an original manner to the field of human and social sciences. This approach of research is based on dialectical epistemology in which reality is understood as a complex, contradictory historical process, in permanent becoming. It constitutes a theoretical framework for participatory methodologies, opposing to the instrumental logic, since fundamentally it imports the production of a critical knowledge, that helps the subjects to understand and overcome their limit- situations, placing the theoretical reflection at the service of the action to transform understandings and practices. This position can not be confused with a pragmatic stance, which reduces the act of researching to the immediatist resolution of problems of daily practice, nor to an activist form of political mobilization. In this form of investigation, which carries within itself the principles of critical-emancipatory education, subjects can reflect on the conditions in which they live and work and, in interaction, seek to understand, criticize and face the mechanisms that sustain inequality and exploitation in the local, middle and macro levels of social structure.

Author Biographies

Alexandre Saul, University of Santos (UniSantos).

PhD in Education: Curriculum from Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP), is a professor at the Stricto Sensu Graduation Program in Education at Catholic University of Santos (UniSantos). Av Conselheiro Nébias, 300, Santos, Brasil

Ana Maria Saul, Pontifical Catholic University of São Paulo - (PUC-SP)

PhD in Education: Educational Psychology from PUC/SP, is a full professor of the Graduate Program in Education: Curriculum of PUC/SP, researcher at level 1 of CNPq, Coordinator of the Freirean Network of Researchers, vice president of the Brazilian Curriculum Association (ABdC). She is a reviewer of scientific journals and development agencies: CAPES, CNPq and FAPESP. R. Minister of Godoi, 969, São Paulo, Brazil.

References

ABBAGNANO, Nicola. (1971). Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ANDERSON, Gary; HERR, Kathryn. The action research dissertation: a guide for students and faculty. Los Angeles: SAGE, 2015.

______; ______; NIHLEN, Ann. Studying your own school: an educator’s guide to qualitative practioner research. Thousand Oaks: Corwin Press, 1994.

ANGOTTI, José André. P. Solução alternativa para a formação de professores de ciências. 1982. Dissertação. (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1982.

ARDOINO, Jacques. La recherche-action: alternative methodologique ou épistemologique. In: HUGON, Mariane; SEBEL, Claude. Recherches impliqées, recherches action: Le cas de l’education. Bruxelas: De Boeck, 1988. p. 78-80.

BOSCO PINTO, João et. al. (1975) Da investigação temática à pesquisa-ação. In: DUQUE-ARRAZOLA, Laura Susana; THIOLLENT, Michel Jean Marie. Metodologia, teoria do conhecimento e pesquisa-ação: textos selecionados e apresentados. Belém: Instituto de Ciências Sociais e Aplicada da UFPA, 2014. p. 94-105.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues et al. (1980). O meio grito: um estudo sobre as condições, os direitos, o valor e o trabalho popular associados ao problema da saúde em Goiás. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa Participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981. p. 9-16.

CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. (1986). Becoming critical: education, knowledge and action research. New York: Taylor & Francis e-Library, 2004.

______; ______. Teoria crítica de la enseñanza: la investigación-ación em la formación del professorado. Barcelona: Martínez Roca, 1988.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Vozes, 2008.

DELIZOICOV, Demétrio. Concepção problematizadora do ensino de ciências na educação formal. 1982. Dissertação de Mestrado - IFUSP/FEUSP, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1982.

______. Conhecimento, tensões e transições. 1991. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. (2002). A pesquisa dos educadores como estratégia para construção de modelos críticos de formação docente. In: ZEICHNER, Kenneth M.;

DINIZ-PEREIRA, Júlio E. (Orgs.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011. p. 11-38.

ELLIOTT, John. Developing hypotheses about classrooms from teachers' practical constructs: an account of the work of the Ford Teaching Project. Cambridge: Institute of Education, 1976.

______. Eductional action research as the quest for virtue in teaching. Educational Action Research, U.K., v. 23, issue 1, p. 4-21, 2015.

______. El cambio educativo desde La investigación-acción. Madrid: Morata, 1993.

______. La investigación-acción en educación. Madrid: Morata, 1994.

FIORENTINI, Dario. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola (Orgs.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013. p. 53-86.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia da pesquisa-ação. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, 2005.

FREIRE, Paulo. (1975). Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981a.

______. (1977). Cartas à Guiné-Bissau – registros de uma experiência em processo. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.

______. (1971). Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1981b. p. 34-41.

______. (1968) Investigação e metodologia da investigação do tema gerador. In: TORRES, Carlos Alberto. Diálogo e práxis educativa: uma leitura crítica de Paulo Freire. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 95-107.

______. (1996) Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2008.

______. (1992) Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2011b.

______. (1970) Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

______. (1978) Quatro cartas aos animadores de círculos de cultura de São Tomé e Príncipe. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). A questão política da educação popular. 5. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985. p. 136-194.

______; FAUNDEZ, António. (1985). Por uma pedagogia da pergunta. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

______; HORTON, Myles. (1990). O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis: Vozes, 2003.

FREITAS, José Cleber de. Revisitando os referenciais Teórico-práticos do pensamento de Paulo Freire. In: SAUL, Ana Maria (Org.). Paulo Freire e a formação de educadores: múltiplos olhares. São Paulo: Editora Articulação Universidade/Escola, 2000. p. 11-21.

FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Editora Cortez, 1989. p. 70-90.

GABARRÓN, Luis R.; LANDA, Libertad Hernandez. (1994). O que é pesquisa participante? In: BRANDÃO, Carlos R.; STRECK, Danilo R. (Orgs.). Pesquisa participante: o saber da partilha. Aparecida: Ideias e letras, 2006.

GAJARDO, Marcela. (1982). Pesquisa participante: propostas e projetos. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Editora Brasilense, 2010. p. 15-50.

JARA HOLLIDAY, Oscar. La sistematización de experiencias: práctica y teoria para otros mundos posibles. Santiago: CEPAL, 2013.

KELLY, Alison. Action research: what is it and what can it do? In: BURGESS, Robert. (Org.). Issues in educational research: qualitative methods. Lewes: Falmer, 1985. p. 129-151.

KHUN, Thomas. (1962) A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1982.

LAKE, Robert; KRESS, Tricia. Paulo Freire’s intellectuals roots: toward historicity in práxis. New York: Blomsbury, 2013.

MARX, Karl. (1857). O método da economia política: terceira parte da introdução à critica da economia política. Crítica Marxista, Campinas, n. 30, p. 103-126, abr. 2010. Disponível em: <http://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/index.php>. Acesso em: 13 jun. 2014.

MONCEAU, Gilles. Transformar as práticas para conhecê-las: pesquisa-ação e profissionalização docente. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 467-482, 2005.

PERNAMBUCO, Marta Maria C. A. Projeto ensino de ciências a partir de problemas da comunidade: uma experiência no Rio Grande do Norte. Natal: UFRN; Brasília: CAPES/MEC/SPEC, 1983.

PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação critico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 503-519, 2005. 184

SAUL, Alexandre. Para mudar a prática da formação continuada de educadores: uma pesquisa inspirada no referencial teórico-metodológico de Paulo Freire. 2015. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

SAUL, Ana Maria. (1985). Avaliação Emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. São Paulo: Cortez, 2010.

SEGUIER, M. Critique institutionelle et crêativité collective. Paris: Edition l’Harmattan, 1976.

SCHUGURENSKY, Daniel. Paulo Freire. New York: Bloomsbury, 2014.

SCOCUGLIA, Afonso Celso. A história das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 1997.

SILVA, Antônio Fernando Gouvêa da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

STENHOUSE, Lawrence. An introduction to curriculum research and development. London: Heinemann London, 1975.

TORRES, Carlos Alberto. Diálogo e práxis educativa: uma leitura crítica de Paulo Freire. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

VERAS, Dimas Brasileiro. Aonde dorme o cão sem plumas: o recife e a formação do sistema Paulo Freire de Educação. In: SANTIAGO, Eliete; NETO, José Batista. Paulo Freire e a Educação Libertadora: memórias e atualidades. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2013. p. 23-47.

ZEICHNER, Kenneth M. La formación del profesorado y la lucha por la justicia social. Madrid: Morata, 2010.

______; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 63–80, mai./ago. 2005.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Artigos