THE DIDACTICS EMERGING FROM THE PEDAGOGY OF THE OPPRESSED

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1110-1141

Keywords:

Paulo Freire. Critical-Liberatory Didactics. Pedagogy of the Oppressed. Didactics.

Abstract

An attentive reading of the book Pedagogy of the Oppressed leads us to verify that the term "didactics" does not appear explicitly in the main work of Paulo Freire. However, this does not mean that there is no Didactics proposed in this work. In this essay, which is characterized as a collective product of debates, study discussions and investigations, we present the results achieved in seeking to systematize the Didactics that emerge from it. In the studies carried out, we tried to answer the following questions: Is it possible to affirm the existence of a Freirean Didactics? What is Paulo Freire's Critical-Liberatory Didactics about in the work Pedagogy of the Oppressed? Our studies indicated that answering the second question requires understanding of the Freirean Didactics in two dimensions: their key underlying assumptions and its contents. The assumptions are political, axiological, gnosiological and epistemological. These contents are the content itself, methods, evaluation and educator-student relationships. In this way, we propose the concept of Critical-Liberatory Didactics as: a dialogical encounter of subjects, educators-students and students-educators, who perform their cognitive acts in the classroom context, mediated by the world, dialected by the relation between freedom and authority, starting from the learners’ perception of reality, which meets and confronts the educator's perception, who, by identifying the limit-situations, selects critical-significant knowledge, and by having an ethicalpolitical horizon seeks the critical insertion (transforming praxis) of the subjects aiming social transformation from the overcoming of the oppressive reality as a condition to achieve the vocation of the human being to "be more".

Author Biographies

Valter Martins Giovedi, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutor em Educação: Currículo pela PUC -SP. É professor do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (CE - UFES).

Itamar Mendes da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Doutor em Educação: Currículo pela PUC -SP. Professor do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (CE - UFES).

Débora Monteiro do Amaral, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (CE - UFES).

References

CANDAU, Vera Maria. (org.). Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

CASTRO, Amelia Domingues de; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (orgs.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

CORDEIRO, Jaime. Didática. São Paulo: Contexto, 2009.

CORTELLA, Mario Sergio. A escola e o conhecimento: fundamentos políticos e epistemológicos. 7 ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.

FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005a.

______. Pedagogia do Oprimido. 41.ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005b.

GADOTTI. Moacir. Prefácio. In: DEMO, Pedro. Avaliação Qualitativa. São Paulo: Cortez, 1987.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

______. Ensinar e aprender, aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (Orgs.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.

MATOS, Sônia Regina da Luz. Didática e suas forças vertiginosas. Revista Conjectura, Caxias do Sul (RS), v. 14, n. 1, p. 93-134, 2009.

MELO, Alessandro de; URBANETZ, Sandra Terezinha. Fundamentos de didática. Curitiba: InterSaberes, 2012.

SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. O saber/fazer docente no contexto do pensamento de Paulo Freire: contribuições para a Didática. Caderno de Pesquisa, São Luís (MA), v. 24, n. 1, p 1-13, 2017.

SILVA, Itamar Mendes. Avaliação Qualitativa Formativa: o portfólio que promove a aprendizagem. In: TAVARES, Mari Inês. (Org.). Estágio Supervisionado 1. 1. ed.: UFES/NEAD, 2011.

Published

2018-12-18

Issue

Section

Dossiê Temático: "50 ANOS DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO: ler a realidade e construir a esperança"