PRINCIPLES OF THE PEDAGOGY OF THE OPPRESSED IN THE RESEARCH AT SCHOOLS EVERYDAY LIFE: TEACHERS NARRATIVES AND DIALOGUE IN THE IDENTIFICATION AND PROMOTION OF EMANCIPATORY PEDAGOGICAL PRACTICES

Authors

  • Inês Barbosa de Oliveira Universidade Estácio de Sá e do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil http://orcid.org/0000-0003-4101-3919
  • Luiz Carlos Campos de Sá Universidade Estácio de Sá

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1268-1287

Keywords:

Pedagogy of the oppressed. Everyday school life. Research with everyday life. Daily life. Dialogue and social emancipation.

Abstract

The aim of this article is to establish a dialogue between Paulo Freire's Pedagogy of the Oppressed, which this year (2018) completes 50 years of its first publication, and the work with teaching narratives in everyday life researches, understanding that both are able to contribute to show the multiple facets of life and use of the words, allowing us to make a broad and current reading of Freire's book and its emancipatory potential. We have identified in both cases, and for this reason we use this notion as the nuclear basis of this article, the defense that, contrary to what is enunciated by modernity, common sense is not the only form of knowledge of the populations living in situations of oppression or everyday life is space of mere repetition and unconsciousness, and is therefore incapable of coining knowledge. That is why we understand that the research that we do in our daily lives dialogues with what Freire points out. Working with and using teaching narratives, we invest in the recognition of the knowledge produced in the daily life of schools, problematized in the context of the reflections we collectively make, and the teachers who entrust us with their stories, trajectories and questions. This is how we can perceive this dialogical circulation of knowledge in continuing teaching education actions. Narratives treated and understood as an autonomous word allow us to perceive the power of dialogue as an emancipatory possibility, both for what contribute to the "Being More" of these teachers who with us dialogued and through what they allow us to glimpse about the emancipatory potential of dialogic education.

Author Biography

Luiz Carlos Campos de Sá, Universidade Estácio de Sá

Professor da UNESA e doutorando do PPGE/UNESA

References

ALMEIDA, Fernando José de. Folha Explica Paulo Freire. São Paulo: Editora Publifolha, 2009.

ALVES, Nilda. Formação de docentes e currículos para além da resistência. ANPEd: Revista Brasileira de Educação. v. 22, n. 71, 2017.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano 1: as artes de fazer. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

CORTELLA, Mário Sérgio. A resignação como cumplicidade. Folha de São Paulo, São Paulo. 08 nov. 2001. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/equilibrio/eq0811200123.htm. Acesso em: 20 nov. 2018.

FREIRE. Ana Maria Araújo. A Leitura do mundo e a leitura da palavra em Paulo Freire. Cadernos Cedes, Campinas, v. 35, n. 96, p. 291-298, maio-ago., 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v35n96/1678-7110-ccedes-35-96-00291.pdf. Acesso em: 21 ago. 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

_____. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2017a.

_____. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensina. Editora Olho d´Água. São Paulo, 1997.

_____. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

HABERMAS, Jürgen. Éthique de la discussion. Paris: Cerf, 1992.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação, Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

_____. 2003a. Currículos praticados: regulação e emancipação no cotidiano escolar. Anais da 26ª Reunião Anual da ANPED. Poços de Caldas/MG: ANPED, 2003, p. 1 - 15.

_____. Cenas do cotidiano escolar: descobertas e invenções de pesquisas com narrativas imagéticas. Revista Teias (UERJ. Online), v.11, jan-abr, 2010, p. 1 - 13, 2010.

_____. Currículo como criação cotidiana. Petrópolis/RJ: DP et Alii, 2012.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda. (Org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petrópolis: DP et Alii, 2008.

REIS, Graça Regina Franco da Silva. A narrativização das práticas como prática de liberdade - Instrumento: Revista de Estudos e Pesquisas em Educação. Juiz de Fora, v. 15, n. 2, jul./dez. 2013. Disponível em: https://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/2652

TORRES, Carlos Alberto Torres (org.) Entrevista com Paulo Freire. In. Diálogo com Paulo Freire. São Paulo: Loyola, 1979.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

_____. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.

_____. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1995.

SOUZA, E.C. (org.) Autobiografias, histórias de vida e formação: pesquisa e ensino. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

Published

2018-12-18

Issue

Section

Dossiê Temático: "50 ANOS DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO: ler a realidade e construir a esperança"