CULTURAL CAPITAL, LITERACY AND CULTURE FACTORIES IN SÃO PAULO
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p1332-1348Keywords:
Cultural capital, Literacy, School success, Cultural activities, Public policy.Abstract
This paper aims to record the results obtained in the Master’s Dissertation research of the Education Program: History, Policy, Society, entitled Cultural Capital and Literacy: participants of the Cultural Factories program in São Paulo, conducted by Heloisa Marcassa Monteiro. The research was built from a theoretical framework based on the ideas of Pierre Bourdieu, Bernard Lahire and the Theory of Literacy. The proposal was to understand the Theatrical Project of the ‘Jardim São Luís’ Cultural Factory (Projeto Espetáculo da Fábrica de Cultura do Jardim São Luís), on the one hand, as an extrahour school work activity and, on the other hand, as a cultural capital promoter space. In developing the concept of cultural capital and its incorporation into the activities of the Project, the contribution of increased cultural capital towards literacy of the participants was also analyzed. The research established analysis categories to understand the incorporation of cultural capital as a way to develop skills and competences defined as important to literacy. This article intends to expand the conclusions that made to affirm the hypothesis raised during the dissertation mentioned possible: the Theatrical Project of the Cultural Factory Program, of the Cultural Secretariat of the Government of the State of São Paulo, Brazil, can contribute to overcoming deficits arising from the cultural capital of young students and, as a consequence, to promote improvements in the degree of literacy of the participants.References
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e a cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (orgs.). Escritos de educação. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998a. p. 39-64.
BOURDIEU, Pierre. Os três Estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (orgs.). Escritos de educação. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998b. p. 71-79.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana, 2016. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionai s/pisa/resultados/2015/pisa2015_completo_final_baixa.pdf. Acesso em: 20 out. 2017.
LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Editora Ática, 1997.
MONTEIRO, Heloisa Marcassa. Capital cultural e letramento: participantes do Programa Fábricas de Cultura em São Paulo. Orientadora: Leda Maria de Oliveira Rodrigues. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil (1930/1973). 8. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1986.
SEADE. Evolução do IVJ 2000/2005. São Paulo, mai. 2007. Disponível em: http://produtos.seade.gov.br/produtos/ivj/ivj_2000_05.pdf. Acesso em: 12 abr. 2017.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.7
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.