TECHNOLOGIES AND VISUAL LETTERING WITH STOP MOTION IN THE FORMATTIVE CONTEXT OF BASIC EDUCATION TEACHING: EXPERIENCES REVEALED THROUGH NARRATIVE LETTERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1531-1545

Keywords:

Digital technologies, Photography, Stop motion, Visual literacy.

Abstract

This article presents results of a research that identifies the perception of a group of teachers about the adoption of images and photographic language in the classroom context. The research with a qualitative approach (LUDKE; ANDRÉ, 2011; CHIZZOTTI, 2008), uses participant observation and analysis of experiences that took place in the classroom as methods, considering the narratives of teachers participating in a continuing education course. The results show that the subjects recognize the need to apply different technologies in the classroom to explore different artistic languages. Therefore, with the adoption of photographic language and digital technologies in the classroom, pedagogical and physical structure inadequacies of educational scenarios are pointed out.

Author Biographies

Nuria Pons Vilardell Camas, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ (UFPR)

Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Associada na Universidade Federal do Paraná, onde atua no Departamento de Teoria e Prática de Ensino e no Programa de Mestrado em Educação: Teoria e Prática de Ensino. Atua, também, no Programa (Mestrado e Doutorado) Formação Científica, Educacional e Tecnológica da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Eduardo Fofonca, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ (UFPR)

Doutor em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, SP. Possui pós-doutorado em Educação, Comunicação e Tecnologia pelo Programa de Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina e em Educação/Didática pelo Departamento de Educação da Universidade Estadual "Júlio de Mesquita Filho", Campus Assis, SP. Professor Pesquisador do Programa de Mestrado em Educação: Teoria e Prática de Ensino da Universidade Federal do Paraná.

Andrei Rafael Galkowski, Prefeitura Municipal de Biguaçú, Estado de Santa Catarina.

Mestre em Educação: Teoria e Prática de Ensino pela Universidade Federal do Paraná. Especialista em Fotografia: Processos da produção da imagem pela Universidade Tuiuti do Paraná.  É professor efetivo na Educação Básica, na disciplina de Artes na Rede Municipal de Ensino de Biguaçú, SC.

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Published

2020-09-28

Issue

Section

Artigos