TECHNOLOGIES AND VISUAL LETTERING WITH STOP MOTION IN THE FORMATTIVE CONTEXT OF BASIC EDUCATION TEACHING: EXPERIENCES REVEALED THROUGH NARRATIVE LETTERS
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1531-1545Keywords:
Digital technologies, Photography, Stop motion, Visual literacy.Abstract
This article presents results of a research that identifies the perception of a group of teachers about the adoption of images and photographic language in the classroom context. The research with a qualitative approach (LUDKE; ANDRÉ, 2011; CHIZZOTTI, 2008), uses participant observation and analysis of experiences that took place in the classroom as methods, considering the narratives of teachers participating in a continuing education course. The results show that the subjects recognize the need to apply different technologies in the classroom to explore different artistic languages. Therefore, with the adoption of photographic language and digital technologies in the classroom, pedagogical and physical structure inadequacies of educational scenarios are pointed out.
References
AFONSO, Diogo Rodrigues. A fotografia como instrumento de educação visual. Orientador: Marcos Rizolli. 2014. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Programa de Pós-Graduação em Arte e História da Cultura, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Currículo e contextos de aprendizagem: integração entre o formal e o não-formal por meio de tecnologias digitais. Revista eCurriculum, São Paulo, v. 12, p. 1162-1188, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/20355/15390. Acesso em: 15 ago. 2018.
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Ministério da Educação. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-da-bncc. Acesso em: 28 ago. 2018.
BUZATO, Marcelo El Khouri. Letramento digital: um lugar para pensar em internet, educação e oportunidades. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EDUCAREDE, 3., São Paulo, 2006. Anais... São Paulo: CENPEC, 2006.
CAMAS, Nuria Pons Vilardell; MANDAJI, Monica; RIBEIRO, Renata Aquino; MENGALLI, Neli Maria. Professor e cultura digital: reflexão teórica acerca dos novos desafios na ação formadora para o nosso século. Revista Reflexão & Ação, Santa Cruz do Sul, v. 21, n. 2, p. 179-198, jul./dez. 2013. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3834. Acesso em: 15 out. 2018.
CARVALHO, Jailson Araujo. Tecnologia e ensino de teatro: diálogos para além da sala de aula. Orientador: José Mauro Barbosa Ribeiro. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes – Prof-Artes) – Instituto de Artes, Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
DONDIS, Donis. A. Sintaxe da linguagem visual. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
FOFONCA, Eduardo. Entre as práticas de (multi)letramento e os processos de aprendizagem ubíqua da cultura digital: as percepções estéticas de educadores das linguagens. Orientador: Marcos Rizolli. 2015. 190 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) – Programa de Pós-Graduação em Arte e História da Cultura, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.
GALKOWSKI, Andrei Rafael. A fotografia e a linguagem de animação na formação do professor de arte: entre percepções da linguagem fotográfica, os letramentos do digital e da visualidade na Educação Básica. Orientadora: Núria Pons Vilardell Camas. 2019. 156 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
MACIEL, Viviane Cristina Carmo. Arte multiconectada: o pensamento do professor de arte, as tecnologias de informação e comunicação, as diferentes formas de letramento e a educação. Orientadora: Núria Pons Vilardell Camas. 2016. 207 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
MAGALHÃES, Marcos. Cartilha Anima Escola: técnicas de animação para professores e alunos. 2. ed. Rio de Janeiro: Ideia, 2015.
MELO, Charlote França Rieger Neves de Couto. Mídia-educação e professores: pensando sobre formação continuada a partir da apropriação das mídias na educação. Orientadora: Glaucia da Silva Brito. 2015. 178 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
PADUAN, Caio; PRESTO, Rafael; PRATES, Valquiria. Ligamundo: Arte 5.º ano: Ensino Fundamental: anos iniciais. São Paulo: Saraiva, 2017.
PILLOTTO, Silvia Sell Duarte; PEREIRA, Leda; ROPELATO, Carla Clauber da Silva. Uma educação pela infância: diálogo com o currículo do 1.º ano do ensino fundamental. Joinville: Editora Univille, 2009.
PURVES, Barry. Stop Motion. Porto Alegre: Artmed, 2011.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, Roxane. Entrevista multiletramentos, multilinguagens, novas aprendizagens. Acervo do Grupo de Pesquisa relação infância, adolescência e mídia, UFC, 2013. Disponível em: http://www.grim.ufc.br/index.php?option=com_content&view=article&id=80:entrevista-com-roxane-rojo-multiletramentos-multilinguagens-e-aprendizagens&catid=8:publicacoes&Itemid=19. Acesso em: 12 out. 2019.
SILVINIO, F. F. Letramento Visual. ANAIS – Seminários Teóricos Interdisciplinares do SEMIOTEC – I STIS. Nov/2012. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/stis/article/view/2116. Acesso em: 25 out. 2018.
STOKES, Suzanne. Visual literacy in teaching and learning: a literature perspective. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, v. 1, n. 1, 2002. Disponível em: https://wcpss.pbworks.com/f/Visual+Literacy.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.
ZUBLER, Edili Priciliana Pavanelli; ZANIN, Jeferson Lucas; AYRES, Sandra Regina Braz. Stop Motion: formação continuada para seu uso no processo ensino e aprendizagem. 21.º Seminário de Educação, Tecnologia e Sociedade. Taquara: Faccat, 2016. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/450. Acesso em: 18 out. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.