MUSEUM AND CULTURAL EDUCATION: CURRICULAR INNOVATION IN CONTEMPORANEITY
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1315-1335Keywords:
Museum, University, Theodor Adorno, Semi-education, Cultural education.Abstract
By assuming that, in market economies, culture tends to be submitted to the capital regime, this article stands the inseparability between culture and education and submits to a critical scrutiny: the practices of Museums reduced to archives of reified objects; the practices of Universities that limit professional training to preparation for the job market; the reduction of their audiences to the condition of cultural consumers. The article is based on the field of Critical Museology, mainly in Waldisa Rússio (1984), and Theodor Adorno (1996), especially in his concept of cultural education in opposition to the cultural industry and semi-education. In conclusion, an interactive practice between Museums and Universities is proposed, in favor of the critical cultural education of their audiences.
References
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Prismas. La critica de la cultura y la sociedade. Barcelona: Ediciones Ariel, 1962.
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. A Indústria Cultural. 2000. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4848463/mod_resource/content/1/Adorno_IndustriaCultural.pdf. Acesso em: 20 maio 2020.
ADORNO, Theodor. Teoria da Semicultura. Educação & Sociedade, Campinas, n. 56, ano XVII, p. 388-411, dez. 1996.
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. A Educação contra a Barbárie. In: ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. (Org.). Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995. p. 155-168.
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Sociológica. Tradução Víctor Sánchez de Zavala. Madrid: Taurus, 1966.
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
AGAMBEN, Giorgio. O uso dos corpos (Homo Sacer, IV, 2). São Paulo: Boitempo, 2017.
ANDRADE, Mário de. Museus Populares. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, n. 31, p. 127-131, 2005.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BLOM, Philipp. Ter e manter: uma história íntima de colecionadores e coleções. Rio de Janeiro: Editora Record, 2003.
CAMPBELL, Joseph. Primitive Mithology. The Masks of God. v. 1. New York: Penguin Books, 1976.
CHAUÍ, Marilena. Cidadania cultural: o direito à cultura. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006.
DEBORD, Guy. A Sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DECLARAÇÃO DE BOLOGNA. 1999. Disponível em: <http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf> Acesso em: 19 out. 2019.
DUSSEL, Enrique. Ética da libertação. Na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: Vozes, 2000.
ELIADE, Mircea. Tratado de História das Religiões. Lisboa: Cosmos, 1977.
ELIADE, Mircea. Aspectos do Mito. Lisboa: Edições 70, 1986.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREITAG, Barbara. A Teoria Crítica: ontem e hoje. São Paulo: Brasiliense, 1986.
HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Fenomenologia do Espírito. Petrópolis: Vozes, 1990.
HOUAISS. Fetiche. Dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.
ICOM. International Council of Museums. Misiones y objetivos. s.d. Disponível em: https://icom.museum/es/sobre-nosotros/misiones-y-objetivos/. Acesso em: 2 set. 2019.
ISHIHARA-BRITO, Reiko; RODRÍGUEZ GUAJÁN, Pakal B’alam. Reliquias, artefactos y herramientas educativas: conservación del patrimonio cultural por la educación pública en el Museo. Revista de Antropología Chilena, Chungará (Arica), v. 44, n. 3, p. 445-453, set. 2012.
MAAR, Wolfgang Leo. Adorno, semiformação e educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 83, p. 459-476, ago. 2003.
MAAR, Wolfgang Leo. À guisa de introdução: Adorno e a experiência formativa. In: ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. (Org.). Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995. p. 11-28.
MARCUSE, Herbert. Cultura e sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
MARX, Karl. Manuscritos Econômico-filosóficos. Terceiro Manuscrito. São Paulo: Victor Civita, 1974. (Coleção Os pensadores, v. XXXV).
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. 33. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014. Livro I, v 1.
MARX, Karl.; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo, 2007.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ORTEGA Y GASSET, José. Meditações do Quixote. São Paulo: Livro Ibero-Americano, 1967.
PUCCI, Bruno. Teoria crítica e educação. In: PUCCI, Bruno. (Org.). Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. 2. ed. Petrópolis: Vozes; São Carlos: Editora da UFSCar, 1994. p. 11-58.
PUCHNER, Martin. O mundo da escrita. Como a literatura transformou a civilização. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
RÚSSIO, Waldisa. Formação do Museólogo: por que em nível de Pós-Graduação?. São Paulo: Fundo Waldisa Rússio; Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo – IEB/USP, s.d.
RÚSSIO, Waldisa. Texto III. In: ARANTES, Antonio Augusto. (Org.). Produzindo o passado: estratégias de construção do patrimônio cultural. São Paulo: Brasiliense, 1984. p. 59-78.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.