MUSEUM AND CULTURAL EDUCATION: CURRICULAR INNOVATION IN CONTEMPORANEITY

Authors

  • Alípio Casali Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP https://orcid.org/0000-0003-3883-3051
  • Luciana Pasqualucci Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo - SP, Brasil. Professora dos cursos de Patrimônio Cultural: gestão, políticas públicas e memória e de Museologia e formação cultural. https://orcid.org/0000-0003-0473-3589

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1315-1335

Keywords:

Museum, University, Theodor Adorno, Semi-education, Cultural education.

Abstract

By assuming that, in market economies, culture tends to be submitted to the capital regime, this article stands the inseparability between culture and education and submits to a critical scrutiny: the practices of Museums reduced to archives of reified objects; the practices of Universities that limit professional training to preparation for the job market; the reduction of their audiences to the condition of cultural consumers. The article is based on the field of Critical Museology, mainly in Waldisa Rússio (1984), and Theodor Adorno (1996), especially in his concept of cultural education in opposition to the cultural industry and semi-education. In conclusion, an interactive practice between Museums and Universities is proposed, in favor of the critical cultural education of their audiences.

Author Biographies

Alípio Casali, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade de São Paulo (PUC-SP). Pós-Doutor pela Université de Paris-8. Professor Titular do Departamento de Fundamentos da Educação, da PUC-SP. Docente, Pesquisador e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo, da PUC-SP

Luciana Pasqualucci, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo - SP, Brasil. Professora dos cursos de Patrimônio Cultural: gestão, políticas públicas e memória e de Museologia e formação cultural.

Doutora e mestre em Educação: Currículo, pela PUC-SP, com bolsa pesquisa CNPq e CAPES, respectivamente. Pesquisadora do grupo Políticas de Educação/Currículo no Brasil -CNPq/PUC-SP e do GEPI, Grupo de Estudos e Pesquisas em Interdisciplinaridade,- PUC/CNPq. Membra cofundadora do projeto PUC MUSEUS - PUC-SP. Membra do ICOM: The International Council of Museum / CECA: Committee for Education and Cultural Action. Vinte anos de atuação na área educacional como docente, autora, consultora, palestrante e gestora. Experiência em gestão e educação museológica, atuando principalmente nos seguintes temas: arte moderna e contemporânea, interdisciplinaridade, desenvolvimento de projetos, cursos de formação e coordenação de equipe. Desenvolve pesquisas sobre Formação Cultural, Estética, Interdisciplinaridade e Fenomenologia. Possui, ainda, experiência em análise educacional e editorial, projetos pautados em metodologias ativas e gestão de parcerias.

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Published

2020-09-28

Issue

Section

Artigos