PRATICAL ACTIVITY FOR TEACHING GEOMETRY:
Experiencing a didactic sequence applied in remote learning
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i2p23-39Keywords:
Aulas remotas, Cubo, Questões problematizadoras, Aprendizagem de geometria.Abstract
This article aims to enable the learning of the cube through a didactic sequence with approaches of experimental activities, in order to develop the teaching of geometry for students of the 8th grade of elementary school, from a public state school in Rio Grande do Norte. In view of the pandemic scenario, remote classes were made possible through digital platforms, in order to build a didactic sequence with mediation of the contents of elements, areas and volume of the cube. Through a test aimed to evaluate the student’s learning later, it was found that, among the nineteen participants, twelve students had satisfactory learning, while five showed average learning and only two students continued to maintain the difficulties diagnosed in the pre-test, in all the questions addressed in that sequence. The results detect that, when proposing experimental activities with problematizing questions, the learning of geometric concepts is facilitated and that the didactic sequences are useful methodologies in remote teaching.
Metrics
References
ALMEIDA, L. M. W; PALHARINI, B. N. Os “Mundos da Matemática” em Atividades de Modelagem Matemática: BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, v. 26, n. 43, 2012.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 20/09/2020.
CASTRUCCI, Benedito. GIOVANNI JÚNIOR, J, R. A conquista da matemática:8º ano, ensino fundamental: anos finais. São Paulo, FTD. 4. ed. 2018.
COSTA, A. S. Utilização de materiais alternativos numa intervenção pedagógica para uma aprendizagem significativa das operações dos números inteiros Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas). Centro Universitário Univates. Lajeado, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, 17. ed. Paz e Terra. 1987.
LORENSATTI, E. J. C. Linguagem matemática e Língua Portuguesa: diálogo necessário na resolução de problemas matemáticos: Conjectura: filosofia e educação , v. 14, n. 2, 2009.
MOREIRA, M.A. Aprendizagem significativa: a teoria e texto complementares. São Paulo, Editora Livraria da Física. 2011.
PERETTI, Lisiane, TONIN DA COSTA; Gisele Maria. Sequência didática na Matemática: Revista de Educação do Ideau, V. 8, n. 17, 2013.
PORTARIA-SEI Nº 184. Diário Oficial. Rio Grande do Norte-RN, 2020. Disponível em:<http://diariooficial.rn.gov.br/dei/dorn3/docview.aspx?id_jor=00000001&data=20200505&id_doc=681841>. Acesso em 02/08/2020.
REGO, R. M; REGO, R. G. Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de matemática. LORENZATO, S (org). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas-SP, autores Associados. 3.ed. 2010, p. 39-56.
RIBEIRO, F.D. Jogos e Modelagem na Educação Matemática. São Paulo, Saraiva. 2009.
RINALDI, C et al. O uso de videoaula como ferramenta metodológica para o ensino de conceitos de termodinâmica: Acta Scientiae, v.18, n.3, 2016.
ROSA, R. T. N. Das aulas presenciais às aulas remotas: as abruptas mudanças impulsionadas na docência pela ação do Coronavírus - o COVID-19: Revista Científica Schola, v. 6, n. 1, 2020.
SCHEFFER, N, F. O LEM na discussão de conceitos de geometria a partir das mídias: dobradura e software dinâmico. LORENZATO, S (org). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 3.ed. Campinas, SP: autores Associados, 2010. Cap,5. p. 93-112.
SILVA, M. E. O; MARQUES, P. R.B.O; MARQUES, C. V. V. C. O. O Enredo das Aulas Experimentais no Ensino Fundamental: Concepções de Professores Sobre Atividades Práticas no Ensino de Ciências: Revista Prática Docente (RPD), v. 5, n. 1, p. 271-288, 2020.
SILVA, R.T.M; PICCOLI, D.F. O Professor, a Mediação e as Tecnologias da Informação e da Comunicação no Processo de Ensino e Aprendizagem, 2018. Disponível em acesso em 15/07/2020.
TEIXEIRA, S. A. DESIGN DO ORIGAMI: um estudo sobre técnicas projetais com dobras. Dissertação (Mestrado em Designa) – Programa de Pós-Graduação em Design da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da UNESP – Campus de Bauru. Bauru, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.