PRATICAL ACTIVITY FOR TEACHING GEOMETRY:

Experiencing a didactic sequence applied in remote learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i2p23-39

Keywords:

Aulas remotas, Cubo, Questões problematizadoras, Aprendizagem de geometria.

Abstract

This article aims to enable the learning of the cube through a didactic sequence with approaches of experimental activities, in order to develop the teaching of geometry for students of the 8th grade of elementary school, from a public state school in Rio Grande do Norte. In view of the pandemic scenario, remote classes were made possible through digital platforms, in order to build a didactic sequence with mediation of the contents of elements, areas and volume of the cube. Through a test aimed to evaluate the student’s learning later, it was found that, among the nineteen participants, twelve students had satisfactory learning, while five showed average learning and only two students continued to maintain the difficulties diagnosed in the pre-test, in all the questions addressed in that sequence. The results detect that, when proposing experimental activities with problematizing questions, the learning of geometric concepts is facilitated and that the didactic sequences are useful methodologies in remote teaching.

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Author Biographies

Edivanha Bezerra da Silva Soares, Universidade estadual do Rio Grande do Sorte

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Ensino - PPGE pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte -UERN/CAMEAM (2020). Possui Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Ceará (2014). É especialista com Pós Graduação em Ensino de Matemática e Física. Tem experiência na área de ensino de matemática, com ênfase em metodologias educativas e a produção de jogos educativos para o desenvolvimento do raciocínio lógico dos estudantes. Atualmente é professora da Escola Estadual´ Prof ª Maria Edilma de Freitas' Ensino Fundamental e Médio 

Glaydson Francisco Barros de Oliveira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido: Mossoro, RN, BR

É Bacharel e Licenciado em Física pela Universidade Estadual do Ceará, possui mestrado e Doutorado em Física pela Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Propriedades Óticas e Espectroscopia da Matéria Condensada; Outras Interações da Matéria com Radiação. Atualmente é professor Adjunto IV da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e do programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE), mestrado acadêmico. Concentra interesse pelos estudos na área de ciências exatas, dedicando-se especialmente às temáticas de pesquisa: instrumentação para o ensino de ciências exatas, Ensino e Aprendizagem em Ensino de Ciências exatas e Metodologias Ativas de Aprendizagem.

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Published

2021-10-21

How to Cite

da Silva Soares, E. B., & Barros de Oliveira, G. F. (2021). PRATICAL ACTIVITY FOR TEACHING GEOMETRY: : Experiencing a didactic sequence applied in remote learning. Ensino Da Matemática Em Debate, 8(2), 23–39. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i2p23-39

Issue

Section

Artigos