NUMBERING IN CULTURAL CONTEXTS OF CHILDREN'S LEARNING
interaction with mothers in remote activities during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i2p40-57Keywords:
Informal knowledge, Numbering, Mathematics at homeAbstract
We are currently experiencing a historic moment in the context of society in general, where, in view of the pandemic resulting from COVID-19, many actions needed to be reviewed, improved and projected in a non-face-to-face manner. In this context, the objective of this article focuses on the possibility of dialogue with data from an investigation, funded by the São Paulo Research Foundation (FAPESP), on numerical practices/strategies/mathematical literacy adopted by families when from the moment of assistance in school tasks in the initial years, given the implementation of remote teaching in public schools, particularly in São Carlos-SP. The theoretical framework encompasses studies of literacy, numeracy/mathematical literacy and the need to know specific contexts in which mathematical skills and competences are used. The methodology is of a qualitative nature, of a descriptive-analytical character, whose data are produced virtually in monitoring with the families through WhatsApp groups and virtual interviews. Given the possibilities of the work done, it is possible to conclude that: 1) families usually resort to informal visualization and/or experimentation strategies (eg, toothpicks, fingers, etc.); 2) there is ample incentive for mental calculation with children; and 3) access to social networks and online game resources to assist in exploring aspects of child-mother interaction.
Metrics
References
CIRÍACO, K. T.; SOUZA, N. M. M. de. Um estudo na perspectiva do letramento matemático: a matemática das mães. Vidya (Santa Maria. Impresso), v. 31, p. 43-56, 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/291/266>. Acesso em: 29, set. 2019.
CORREA, J. A resolução oral de tarefas de divisão por crianças. Estudos de Psicologia, p. 145 – 155, 2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/epsic/v9n1/22390.pdf>. Acesso em: 12, out. 2020.
ESPÍNDOLA, A. L.; SOUZA, N. M. M. de. Contextos e práticas sócio-culturais de letramento e letramento matemático inerentes às relações família/escola. Zetetiké. v. 18, p. 67-87, 2010. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646670/13572>. Acesso em: 14, maio 2020.
FONSECA, M. C. F. R. A educação matemática e a ampliação das demandas de leitura escrita da população brasileira. In: FONSECA, M. C. F. R. (Org.). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Global, 2004. p.11-28.
FONSECA, M. C. F. R.; RIBEIRO, V. M. Educação matemática de pessoas jovens e adultas: demandas e contribuições na promoção da apropriação de práticas de letramento. In: Anais do X Encontro Nacional de Educação Matemática, Salvador – BA, 2010. Disponível em: <http://www.lematec.net.br/CDS/ENEM10/artigos/PA/Palestra7.pdf>. Acesso em: 11, abr. 2019.
GOULART, C. Letramento e polifonia: um estudo de aspectos discursivos do processo de alfabetização. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, set-dez 2001. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n18/n18a02.pdf>. Acesso em: 20, abr. 2020.
GRANDO, Regina Célia; MENDES, Jaqueline. (Orgs.). Múltiplos olhares: matemática e produção de conhecimento. São Paulo: Musa Editora, 2007.
GUIMARÃES, S. D. Cálculo mental: é possível uma prática pedagógica que favoreça seu desenvolvimento? Boletim Gepem, n. 63, p. 137–149, 2013. Disponível em: <http://doi.editoracubo.com.br/10.4322/gepem.2014.039>. Acesso em: 11. out. 2020.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U, 1995.
MATOS, J. F. Educação Matemática e cidadania. Editorial. Quadrante. Vol.11, Nº 1, 2002. Portugal. Disponível em: <https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/289/249>. Acesso em: 23, nov. 2019.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Edições Almedina, S.A. 2020. Disponível em: <https://www.cpalsocial.org/documentos/927.pdf>. Acesso em: 18, maio 2020.
SPINILLO, A. G.; CRUZ, M. S. S. Matemática em casa? Uma análise exploratória das atividades matemáticas realizadas por crianças no ambiente familiar. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. v. 9, N° 1, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/236573/pdf>. Acesso em: 12, out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.