LINS, SO THERE YOU ARE?! THE MONSTER MEETS PEDAGOGY
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i2p58-72Keywords:
Monster, Pedagogy, Workshop, Drawing, EncounterAbstract
Among the chills, passions and provocations of mathematical monsters, we pedagogues produced this study. The desire was to monitor how processes of reflection on mathematical monsters together with undergraduates in Pedagogy come into operation in the composition of ways of thinking about our relations with Mathematics. For this composition, we designed the Narrar-me-ei (Narrating myself) workshop-device, in which each subject drew their mathematical monster and exposed it to the collective. After this process, we discussed two texts on Mathematics Education and composed a Sample Space - a place to update ideas, thoughts, and goals for teaching practice. Our updates made it possible to consider that the encounter with our past, the other and the desire for teaching create diverse and inventive ways of being a Mathematics educator.
Metrics
References
D‘AMBRÓSIO, Ubiratan et al. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, 2005.
D‘AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, Rio Claro, SP, v. 29, n. 51, p. 1-17, abr. 2015.
DELEUZE, G. O que é Filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil p. 1-38. Zetetiké, v. 3, n. 1, 1995.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, v. 3, 1987.
KASTRUP, V. O funcionamento da atenção do cartógrafo. In: PASSOS, E; KASTRUP, V; ESCÓSSIA, L. (org). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 32-51.
KING, S. O iluminado. Rio de Janeiro: Editora Record, 1977.
LARROSA, J. Literatura, experiência e formação – entrevista com Jorge Larrosa. In: COSTA, M.V. (Org) Caminhos Investigativos – novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre. Ed. Meditação, 2002.
LINS, R. C. Matemática, monstros, significados e educação matemática. In: BICUDO, M.A.V.; BORBA, M.C. (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004.
PASSOS, E; KASTRUP, V; ESCÓSSIA, L. (org). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
PASSOS, E; BARROS, R. B. A cartografia como método de pesquisa intervenção. In: PASSOS, E; KASTRUP, V; ESCÓSSIA, L. (org). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 17-31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.