COMBINATORIAL REASONING IN THE EARLY YEARS OF SCHOOLING
an approach with alternative teaching materials
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i2p157-177Keywords:
Combinatorial reasoning, Alternative materials, Initial yearsAbstract
Our research is focused on the notion of Combinatorial Reasoning which is based on the idea that students since the early years develop competence and skills in solving problems related to notions of combinatorial analysis and not only at the Cartesian level, as it is mostly the practice in teaching of basic schools. Our objective was to describe the actions and narratives of teachers in initial training involved in a workshop whose theme was the development of tasks related to Notions of Combinatory Reasoning using alternative materials. The research refers to one of the workshops developed in the Tasks project with alternative didactic materials with an approach to Combinatorial Reasoning notions in the Early Years of Schooling, within the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships of the Federal University of Pará, carried out with a class from Integrated Degree in Sciences, Mathematics and Languages, from the Federal University of Pará, from the Institute of Mathematical Education and Sciences, of which 29 students had participated assiduously in the workshops. The intervention contributed to the understanding of how to approach the notion of Combinational Reasoning in the early years of schooling, using alternative materials such as abacus, golden material and others.
Metrics
References
ALVES, A. M. M.; SILVEIRA, D. N. Uma leitura sobre as origens do Movimento da Matemática Moderna (MMM) no Brasil. Revista Tópicos Educacionais, v. 23, n. 1, 2007.
AQUINO, E. M. L. et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 2423-2446, 2020.
BICUDO, M. A. V. A. A pesquisa qualitativa olhada para além de seus procedimentos. In: BICUDO, M. A. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília, 2020.
BORBA, M. C. Prefácio. In: PINHEIRO, J. M. L.; LEAL JUNIOR, L. C. (Orgs.). A Matemática e seu ensino: olhares em Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 1ed. 2018.
CESPEDES, M. S.; SOUZA, J. C. R. P.. Sars-CoV-2: Uma atualização clínica - II. Rev. Assoc. Med. Bras., São Paulo, v. 66, n. 4, pág. 547-557, 2020.
CORDEIRO, K. M. A. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. IDAAM. Disponível em: http://repositorio.idaam.edu.br/jspui/handle/prefix/1157. Acesso em: 12 de fevereiro de 2021.
SANTOS, E. J. Movimento da Matemática Moderna no Brasil: uma renovação do ensino de Matemática nas décadas de 1960 e 1980. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 7, n. 20, p. 370–379, 2020.
SILVA, J. F.; CURI, E.; SCHIMIGUEL, J. Um Cenário sobre a Pesquisa em Educação Estatística no Boletim de Educação Matemática – BOLEMA, de 2006 até 2015. Bolema, Rio Claro, v.31, n. 58, p. 679-698, 2017.
PEREIRA, D. J. R. História do movimento democrático que criou a Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM. 261p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
PINHEIRO, J. M. L. O movimento e a percepção do movimento em ambientes de Geometria Dinâmica. 283p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2018.
SKOVSMOSE, O. Educação Crítica: Incerteza, Matemática, Responsabilidade. São Paulo: Cortez, 1ed, 2007.
TAMBARUSSI, C. M.; KLÜBER, T. E. Um olhar sobre a constituição da Educação Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013. Curitiba. Anais... Curitiba: SBEM-PR, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.