Mathematics in the Early Years of Elementary School

connections between question content of OBMEP 2018 level A and BNCC

Authors

  • Malcus Cassiano Kuhn Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado/RS http://orcid.org/0000-0002-6001-2324
  • Caroline Klafke Estado do Rio Grande do Sul.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado/RS. http://orcid.org/0000-0002-7056-7139

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p26-45

Keywords:

Matemática, Anos Iniciais, Olimpíada, Base Nacional Comum Curricular.

Abstract

This article aims to present reflections on Mathematics in the early years of Elementary School, based on the analyze of questions from the Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP), Level A, applied in 2018, for 5th grade students. The study has a quantitative-qualitative approach and involved students from 34 state schools in Rio Grande do Sul, within the scope of the 3rd Regional Education Coordination, which provided 930 answer cards of the test, composed of 20 objective questions. 81% of these cards were analyzed, which corresponds to 757 students of the 5th year of Elementary School. It was sought to identify the issues less correct by the 5th year students, in OBMEP 2018, Level A, and to relate its content with the proposal of the Base Nacional Comum Curricular. Nine questions were found that were not answered correctly by 50% or more of the students, involving the thematic units: Numbers, Algebra, Geometry, Quantities and Measures. These questions include: construction of basic facts of addition and subtraction, associated with the number line; solving problems involving fractions; length measurements, using a ruler; regularities in figurative and numerical sequences; equality properties in contexts of equivalence; planning of spatial geometric figures; logical reasoning activities. Given these results, it is necessary to reflect on the presence or not of some weakness in the teaching of mathematics in the Elementary School.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Malcus Cassiano Kuhn, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado/RS

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM, na Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Chefe do Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Membro da Câmara de Ensino do IFSul.

Membro titular da Câmara de Pesquisa, Inovação e Pós-graduação do IFSul, representando a grande área de Ciências Exatas e da Terra.

Membro titular do Conselho Editorial da Editora IFSul.

Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

Líder do Grupo de Pesquisa Estratégias de Ensino para Educação Básica e Profissional.

Caroline Klafke, Estado do Rio Grande do Sul.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Taquari – Univates/Lajeado/RS.

Especialista em Educação Especial pela Universidade do Vale do Taquari – Univates/Lajeado/RS.

Especialista em Educação e Saberes para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Assessora Pedagógica na 3ª Coordenadoria Regional de Educação/Estrela/RS.

Membro do Grupo de Pesquisa Estratégias de Ensino para Educação Básica e Profissional.

References

AQUINO, J. G.. O mal-estar da escola contemporânea: erro e fracasso em questão. In: AQUINO, J. G.. Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 9 out. 2021.

______. Ministério da Educação. Escala de proficiência de Matemática 5º ano do Ensino Fundamental. 2017a. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/escala/escala_proficiencia/2018/MT_5EF.pdf. Acesso em: 9 out. 2021.

______. Ministério da Educação. INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados 2017. 2017b. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/educacao-basica/saeb/resultados. Acesso em: 9 out. 2021.

______. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 9 out. 2021.

COSTA, J. M.; PINHEIRO, N. A. M.; COSTA, H.. A formação para a matemática do professor de anos iniciais. Revista Ciência e Educação, Bauru, SP, v. 22, n. 2, p. 505-522, 2016. Disponível em https://www.scielo.br/j/ciedu/a/VP4CpcfCNQqDxqCm5RWn89L/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 9 out. 2021.

CURI, E. A formação matemática de professores dos anos iniciais do ensino fundamental face às novas demandas brasileiras. Revista Iberoamerica de Educación, Madrid, ES, n. 37/5, p. 1-9, 2005. Disponível em: https://rieoei.org/historico/deloslectores/1117Curi.pd. Acesso em: 9 out. 2021.

DAL-FARRA, R. A. P.; LOPES, T. C. Métodos Mistos de Pesquisa em Educação: pressupostos teóricos. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 24, n. 3, p. 67-80, set./dez. 2013. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2698. Acesso em: 9 out. 2021.

LA TAILLE, Y. J. J. M. R. de. O erro na perspectiva piagetiana. In: Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. [S.l.: s.n.], 1997.

LUCCHESI, I. L.; LIMA, R.; GESSINGER R. M. A autonomia de estudantes e o ensino de matemática. Zetetiké – Revista de Educação Matemática, Campinas, SP, v. 20, n. 37, p. 69–84, jan./jun. 2012. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/8837/2/A_autonomia_de_estudantes_e_o_ensino_de_matematica.pdf. Acesso em: 9 out. 2021.

MALDANER, A. Educação matemática: fundamentos teórico-práticos para professores dos anos iniciais. Porto Alegre: Mediação, 2011.

OLIMPÍADA BRASILEIRA DE MATEMÁTICA DAS ESCOLAS PÚBLICAS – OBMEP. 2018. Disponível em: http://www.obmep.org.br/. Acesso em: 9 out. 2021.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação do Rio Grande do Sul. Sistema de avaliação do rendimento escolar do RS. SAERS – 2018, Juiz de Fora, v. 1, 2018. Disponível em: http://www.saers.caedufjf.net/colecao/2018-2/. Acesso em: 9 out. 2021.

Published

2021-12-27

How to Cite

Kuhn, M. C., & Klafke, C. (2021). Mathematics in the Early Years of Elementary School: connections between question content of OBMEP 2018 level A and BNCC. Ensino Da Matemática Em Debate, 8(3), 26–45. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p26-45

Issue

Section

Artigos