The Assessment Process in the Teaching of Mathematics and the Official Documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p65-83

Keywords:

Base Nacional Comum Curricular, Deliberação CEE 155/2017, Processos avaliativos, Ensino de Matemática.

Abstract

This article investigates the assessment processes. The main objective of this research was to investigate the assessment processes used by the teachers, in the teaching of Mathematics, considering the directives of the National Common Curricular Base and the Deliberation CEE 155/2017. The dissertation was characterized by a qualitative, descriptive-analytical approach, and the procedure was documental analysis, making use of semi-structured interviews, with teachers who work at private school. As a theoretical reference we used the teachings of Telma Weisz, authors who deal with the concepts of learning and the teachings of Hoffmann, Luckesi and Perrenoud who approach the concept of assessment. After the interviews, the data collected were submitted for analysis and divided into two axes: "fundamentals of teaching action and teaching learning" and "learning concepts and assessment processes". The analysis showed that teachers do not define which concept of learning supports their pedagogical practices. Moreover, they stated that they know the official documents - Deliberation CEE 155/2017 and the BNCC - but do not use them, preferring to follow the institutional assessment norms. 

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Author Biographies

Alexandra Cristina Madeira França, Universidade Municipal São Caetano do Sul

Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (2021). Possui graduação em Licenciatura Plena de Matemática pela Universidade do Grande ABC (2003) e especialização em Metodologia e Docência do Ensino Básico e Superior pela Faculdade Anchieta (2005). Atualmente é professora do Colégio Eduardo Gomes na disciplina de Matemática para Anos Finais do Ensino Fundamental. Coordena, neste colégio, o projeto "Compartilhando Sucesso", destinado a estimular nos discentes o interesse em conhecer e aprofundar as diversas áreas profissionais, por meio de palestras, orientação profissional e visitas acompanhadas.

Maria de Fátima Ramos Andrade, Universidade Municipal de São caetano do Sul/ Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo, Doutorado em Comunicação Semiótica pela PUC/SP e pós-doutorado em Políticas e Práticas da Educação Básica e Formação de Professores pela Fundação Carlos Chagas. Atua em cursos de graduação e pós-graduação em Educação. Desenvolve pesquisas sobre os seguintes temas: Desenvolvimento profissional da docência, Alfabetização, Educação infantil, Educação a distância, Linguagem audiovisual, cinema de animação (textos multimodais).

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Published

2021-12-27

How to Cite

França, A. C. M., & Andrade, M. de F. R. (2021). The Assessment Process in the Teaching of Mathematics and the Official Documents. Ensino Da Matemática Em Debate, 8(3), 65–83. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p65-83

Issue

Section

Artigos