The Assessment Process in the Teaching of Mathematics and the Official Documents
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p65-83Keywords:
Base Nacional Comum Curricular, Deliberação CEE 155/2017, Processos avaliativos, Ensino de Matemática.Abstract
This article investigates the assessment processes. The main objective of this research was to investigate the assessment processes used by the teachers, in the teaching of Mathematics, considering the directives of the National Common Curricular Base and the Deliberation CEE 155/2017. The dissertation was characterized by a qualitative, descriptive-analytical approach, and the procedure was documental analysis, making use of semi-structured interviews, with teachers who work at private school. As a theoretical reference we used the teachings of Telma Weisz, authors who deal with the concepts of learning and the teachings of Hoffmann, Luckesi and Perrenoud who approach the concept of assessment. After the interviews, the data collected were submitted for analysis and divided into two axes: "fundamentals of teaching action and teaching learning" and "learning concepts and assessment processes". The analysis showed that teachers do not define which concept of learning supports their pedagogical practices. Moreover, they stated that they know the official documents - Deliberation CEE 155/2017 and the BNCC - but do not use them, preferring to follow the institutional assessment norms.
Metrics
References
ANDRÉ, M. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC Versão Final. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79611-anexo-texto-bncc-aprovado-em-15-12-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192>. Acesso em 20/04/2019.
HOFFMANN, J. Pontos & Contra pontos: do pensar ao agir em avaliação. 7 ed. Porto Alegre; Editora Mediação, 2003.
HOFFMANN, J. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre; Editora Mediação, 2009.
HOFFMANN, J. Avaliar para promover: as setas do caminho. 7 ed. Porto Alegre; Editora Mediação, 2001.
LUCKESI, C. C. Avaliação da Aprendizagem Escolar: estudos e proposições. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1988.
LUCKESI, C. C. Sobre notas escolares: distorções e possibilidades. São Paulo: Cortez, 2014.
MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U., 2019.
PERRENOUD, P. Não mexam na minha avaliação! Para uma aprendizagem sistêmica da mudança pedagógica. In: ESTRELA, A.; NÓVOA, A. Avaliações em educação: novas perspectivas. Porto, Pt: Porto Editora, 1993, p.173.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas; tradução Patrícia Chittoni Ramos - Porto Alegre: Artmed, 1999.
PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Trad. Brunos Charles Magne. Porto Alegre: Artmed, 1999.
SÃO PAULO. Comissão Estadual de Educação. Deliberação nº 155/2017. Redação do artigo 9º da Lei 10.403, de 6-7-1971. Publicado no DOE em 06/07/2017. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/lise/sislegis/detresol.asp?strAto=20170711s/n. Acesso em 05/02/2019.
WEISZ, T.; SANCHEZ, A. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. 2. ed. V. 1. São Paulo, Editora Ática, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.