A STUDY ON THE DEDUCTIVE REASONING IN THE TEACHING OF SET THEORY
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i255140Keywords:
High School, Deductive Method, Teaching ExperienceAbstract
In this study we investigate the ways in which three students of the 1st year of high school of a public school organize the information present in tasks of Set Theory, and which bases and forms inherent to deductive reasoning takes place in their answers. In this sense, we seek to identify the use of definitions, axioms, properties, representations, or combinations of definitions, specific to the process of justification. We used the qualitative and interpretative research approach in Education, collecting information in the classroom through participant observation and students' written production. As a result, although we realized some difficulty of students in elaborating a consistent argumentation, we saw indicators such as the use of logical coherence, definitions, and representations.
Metrics
References
REFERÊNCIA
AZEVEDO, Nathalia de Melo. Ensino da Matemática em Debate (ISSN: 2358-4122), São Paulo, v. 7, n. 2, p. 303-307, 2020, disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/47634/pdf , acesso em 25/07/2021, às 18:30.
HENRIQUES, A.; PONTE J.P. As Representações como Suporte do Raciocínio Matemático dos Alunos quando Exploram Atividades de Investigação. Bolema, Rio Claro (SP), v. 28, n. 48, p. 276-298, abr. 2014
HUF, V. B.S.; FORTESKI, D.; MARTINS, M.A. O RACIOCÍNIO LÓGICO DEDUTIVO NAS OPERAÇÕES COM NÚMEROS INTEIROS. Experiências em Ensino de Ciências V.13, No.2, 2018.
MAZZI. L. C. AMARAL-SCHIO. M. R. B. Diferentes tipos de raciocínio na Geometria dos Livros Didáticos de Matemática, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) ISSN 2359-2842 Volume 13, número 32 – 2020.
MINAYO, M.C.S; DESLANDES, S.F; NETO, O.C.; GOMES, R. Pesquisa social. Teoria, Método e Criatividade. 21° Edição, Editora Vozes, Petrópolis, 2002.
MOREIRA, M.A; ROSA, P.R.S. Pesquisa e Ensino: Métodos Qualitativos e Quantitativos. Subsídios Metodológicos para o Professor Pesquisador em Ensino de Ciências. Porto Alegre 2009/2016. Disponível em http://www.if.ufrgs.br/~moreira/Subsidios11.pdf , acesso em 04/03/2021 às 20:03.
OLIVEIRA, P. O raciocínio matemático à luz de uma epistemologia. Educação e Matemática, Lisboa, n.100, p. 3-9, nov/dez.2008.
PONTE, J.P.; QUARESMA, M.; PEREIRA.J.M. Como Desenvolver o Raciocínio Matemático em Sala de Aula. Educação e Matemática.
PEIRCE, C. S. Semiótica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003. 337 p
REFERENCIAL CURRICULAR DO ESTADO DO PARANÁ, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.