Mathematical Knowledge from Initial Years Elementary School Teachers face to an activity concerning numerical sequences
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i359197Keywords:
Algebra, Standards, Teacher, Numerical sequences, Elementary SchoolAbstract
The National Curricular Common Base (BNCC), according to Brazil (2017) highlights the teaching of Algebra from the early grades of Elementary School. The objective of this article was to discuss and map the mathematical knowledge of teachers in the early years of Elementary School about numerical sequences and patterns. In the methodological part, an activity was developed and applied to collect data regarding the resolution strategies of volunteer teachers in the early years of Elementary School, working at São Paulo’s State Education Network. We verified that the mathematical knowledge of the teachers of the initial years were situated at the intuitive level, using logic associated to the four fundamental arithmetic operations to find the next term of numerical sequences, revealing a good perception of the regularity pattern involved. However, the mathematical vocabulary in relation to the theme of sequences would need to be further worked.
Metrics
References
ALMEIDA, M. B. A Formação Inicial de Professores no Curso de Pedagogia: constatações sobre a formação matemática para a docência nas séries iniciais do Ensino Fundamental. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2009.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (3ª versão). Brasília: MEC/SEF. 2017.
CABRAL, J. C.; OLIVEIRA, H.; MENDES, F. O pensamento funcional e a capacidade de perceber o pensamento funcional de futuras educadoras e professoras dos anos iniciais. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.21, n.3, 2019, p. 50-74.
CURI, E. A matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Musa, 2005.
D’AMBRÓSIO. U. Prefácio. In: BORBA, M. de C. Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 11-23.
DA SILVA, D. C. As pesquisas sobre Generalização de Padrões nos anos iniciais do ensino fundamental: Um mapeamento da produção científica da pesquisa brasileira entre 2010 e 2020. 2021. 146f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de São Paulo, Diadema- SP.
DUPLESSIS, J. du. Early algebra: Repeating pattern and structural thinking at foundation phase. South African Journal of Childhood Education (Print). nov. 2018, p. 1-11.
FIORENTINI, D. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da licenciatura em matemática. Revista de Educação. Campinas, n. 18, p. 107-115, jun. 2005.
LUNA, A. V. A.; SOUZA, E. G.; MENDUNI-BORTOLOTI, Roberta D’Angela.
Um zoom nas produções discursivas em tarefas de Early Algebra de crianças dos anos iniciais do Ensino fundamental. Espaço Plural. ano XVIII, n. 36, 1 sem. 2017, p.41-72.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.
PONTE, J. P; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: ME-DGIDC, 2009.
SÃO PAULO. Currículo Paulista: Ensino Infantil e Fundamental. São Paulo: SEE, 2019.
SHULMAN, L. S. Those who understand:Knowledge Growth. Teaching. Educational Researcher, v.15, n.2, 1986, p. 4-14.
SILVA, J.; MAMEDE, E. Padrões no 2.º ano do Ensino. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 2015, v. extr., n. 6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.