Os potenciais didáticos no uso pedagógico de Objetos de Aprendizagem na Educação Matemática
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i260568Keywords:
Objetos de Aprendizagem., Objeto de Aprendizagem., Educação Matemática., Potenciais Didáticos., Tecnologias Digitais.Abstract
This research aims to present didactic potentials identified in the pedagogical use of Learning Objects (LO) in Mathematics Education, in which LO are Digital Information and Communication Technologies (TDIC), favorable to the teaching of mathematical knowledge. It is still characterized as a qualitative research, for evaluating didactic potentials present in LO used in the teaching of Mathematics, being able to highlight in addition that the methodological course was guided according to the Didactic Engineering methodology, following four phases, being the preliminary analyses, conception and a priori analysis of didactic situations, experimentation and a posteriori analysis and validation. In this direction, identified as didactic potential the abilities to demystify negative impressions about Mathematics through the LOs, linking the tools identified in the LOs as playful, innovative, interactive and with pedagogical possibilities to introduce, experiment and reflect on complex mathematical contents. Therefore, we conclude that there are different didactic potentials in the pedagogical use of LO to be explored in Mathematics Education, but in order to access them, research, teaching and extension initiatives will be necessary for familiarization.
Metrics
References
ALMOULOUD, S. A; SILVA, M. J. F. Engenharia Didática: evolução e diversidade. Revista Eletrônica de Educação Matemática (REMAT). Florianópolis, v. 7, n.2, p. 26 – 27, 2012.
ALMOULOUD, S. AG; SILVA, M. J. F. da.; COUTINHO, C. Q.; CAMPOS; C. R.; GAITA, C. Educação Matemática: epistemologia, didática e tecnologia. In: OLIVEIRA, G. P. de. (Org). Sobre tecnologias e educação matemática – fluência, convergência e o que isto tem a ver com aquilo. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018 a.
BORBA, M. de C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 6. ed. 2. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
BORBA, M. de C.; SOUTO, D. L. P.; CANEDO JUNIOR, N. da R. Vídeos na educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. 1. Ed. – Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
BORBA, M. de C.; SILVA, R. S. R. da; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 3. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/ SEB, 2018. 600 p.
CAMPOS, C. J. G. Método de Análise de Conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, p.611-614, set/out, 2004.
CASTRO-FILHO, J.A; FREIRE, R. S; FERNANDES, A. C; LEITE; M.A. Quando objetos digitais são efetivamente para aprendizagem: o caso da matemática. In: XIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE. Anais [...] Fortaleza, 2008.
FIGUEIREDO, M. de. Chronographia Reportorio dos tempos, no qual se contem VI. partes, f. dos tempos: esphera, cosmographia, e arte da navegação, astrologia rustica, e dos tempos, e pronosticação dos eclipses, cometas, e sementeiras. O calendario Romano, com os eclypses ate 630. E no fim o uso, a fábrica da balhestilha, e quadrante gyometrico, com hum tratado dos relogios. Lisboa. 1603.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. São Paulo: Autores Associados, 2007.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MIRANDA, D. F. de.; LAUDARES, J. B.; NERY, L. P. R.; BOGUTCHI, T. F.; GUIMARÃES, Y. P. B. Q. Objetos de Aprendizagem para o ensino de Matemática: uma prática educativa. In: FERREIRA, F. A.; PERES, G. J. (Org.). Objetos de Aprendizagem na prática educativa de Matemática – Conceito e Desenvolvimento. Belo Horizonte. Editora PUC Minas, 2019.
OLIVEIRA, G. P. de. Sobre tecnologias e educação Matemática – fluência, convergência e o que isto tem a ver com aquilo. In.: OLIVEIRA, G. P. de; ALMOULOUD, S. A.; SILVA, M. J. F. da.; COUTINHO, C. Q.; CAMPOS, C. R.; GAITA, C. Educação Matemática: epistemologia, didática e tecnologia. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018a.
OLIVEIRA, G. P. A percepção dos professores de Matemática sobre o uso pedagógico de Objetos de Aprendizagem na formação inicial e continuada. Dissertação de Mestrado da Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará. 2018b. Retirado em 15 de maio, 2020, de: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/40614.
PEREIRA, A. C. C.; SAITO, F. A reconstrução do Báculo de Petrus Ramus na interface entre história e ensino de matemática. Revista Cocar, Belém, v. 13, n. 25, p.342-372, abr. 2019.
PINHEIRO, A. C. M. Concepção e desenvolvimento de uma formação continuada de professores de Matemática baseada na Sequência Fedathi. 2016. 135f. Tese (Programa de Pós-graduação em Educação) – Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza, 2016.
PINHEIRO, A. C. M.; PEDROSA, V. N. M.; MENDONÇA, A. F. Uma proposta metodológica do uso do ambiente computacional como recurso didático para o ensino de conceitos matemáticos baseados na Sequência Fedathi. In: Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Anais [...]. São Paulo, 2016.
RODRIGUES, A. M. M. Por uma filosofia da tecnologia. In: Grinspun, M.P.S.Z.(org.). Educação Tecnológica - Desafios e Pespectivas. São Paulo: Cortez, 2001: 75-129.
SAITO, F. História da Matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Ed. Livraria da Física/SBHmat, 2015.
SAITO, F. A reconstrução de antigos instrumentos matemáticos dirigida para a formação de professores. Revista Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, São Paulo. v. 29, n. 67, p. 571 – 589, 2019.
SAITO, F. Construindo interfaces entre história e ensino da Matemática. Revista Ensino da Matemática em Debate. v.03, n.01, p. 03 – 19, 2016.
SOUSA, G. C. de. Uso da História da Matemática e Tecnologias de Informação e da Comunicação: Alianças Possíveis e Potenciais para o ensino de Matemática. In: Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM). Anais [...]. São Paulo, 2016.
SOUZA, G. C. de. Aliança entre História da Matemática e Tecnologias via Investigação Matemática: reflexões e práticas. In: SOUZA, G.C. (Org.). Reflexões sobre aliança entre HM, TDIC e IM. São Paulo. Editora Livraria da Física, 2020.
VERASZTO, E. V.; SILVA, D. da.; MIRANDA, N. A.; SIMON, F. O. Tecnologia: Buscando uma definição para o conceito. Revista de Ciências e Tecnologias de Informação e Comunicação - PRISMA.COM. 8, p. 19-46. 2009. Disponível em: <http://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2065>. Acesso em: 16 jul. 2020.
WILEY, D. A. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and taxonomy. In: WILEY, D. A. (Ed.). The Instructional Use of Learning Objects. 2000. Disponível em: < https://www.reusability.org/read/>. Acesso em: 14 ago. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.