The influence of GPEMEC'S actions on the results of IDEB in public schools of Itabuna - BA municipality
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i262857Keywords:
Professional Development of Teachers, Large-Scale Assessments, Research Groups, Basic EducationAbstract
This work aims to analyze the influence of the actions of the Research Group on Mathematics, Statistics, and Sciences Education (GPEMEC) on the results of the Basic Education Development Index (IDEB) in 2019, in public schools of the municipal education system of Itabuna. The study is based on official documents that guide external evaluations, as well as perspectives from researchers debating the subject, covering everything from implementation to the positive and negative aspects of IDEB. Additionally, it theoretically underpins the professional development of teachers from Christopher Day's perspective. The investigation utilized the Discursive Textual Analysis proposed by Moraes and Galiazzi, and it had as its corpus semi-structured interviews with two teachers and four school administrators from partner schools, considering the period of the group's activities and the IDEB's application moment. The results revealed two distinct realities: in one school, there was an improvement in the data, while in another, there was an absence of IDEB results. Despite different perspectives on the results of the external evaluation, participants indicated that GPEMEC contributes to the advancement of teachers' pedagogical practices, collaborative training in the school, and the empowerment of students. These influences lead to changes in classroom behavior, which favors the improvement of student learning.
Metrics
References
AMARAL, Michelly Francini Brassaroto do; ALAVARSE, Ocimar Munhoz; SILVA, Fernando Augusto. O desafio da construção de um modelo alternativo de avaliação externa em larga escala da aprendizagem: um desafio, simultaneamente, conceitual, técnico e político como ponto de apoio para o sucesso de todos os alunos. Olhar de Professor, v. 23, 2020, p.1-18.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos, 1994.
BRASIL, Lei no. 9,394.de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil],
Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 04 dez. 2022.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, [2022]. Disponível em: http://222.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 04 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2018 [recurso eletrônico]. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020. 185 p.
BRASIL. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: Inep, 2022. Disponível em: https:https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb. Acesso em: 06 Dez. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2021.
BRASIL. Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Brasília: Inep, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb. Acesso em: 06 Dez. 2022.
COLA, André Ricardo. Avaliação externa e em larga escala: o entendimento de professores que ensinam matemática na educação básica. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
CORREA, João Jorge; SOLIGO, Valdecir (org.). Políticas e indicadores de qualidade da educação: relações com as avaliações em larga escala. Rio Grande do Sul: Oikos, 2015. 200 p.
DAY, Christopher. Desenvolvimento Profissional de Professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, v. 33, 2012, p.379-404.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. 2011.
MAGINA, Sandra Maria Pinto.; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; SANTOS, Aparecido dos; MERLINI, Vera Lúcia. ESPIRAL RePARe: UM MODELO METODOLÓGICO DE FORMAÇÃO DE PROFESSOR CENTRADO NA SALA DE AULA. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 238-258, 2018. DOI: 10.26571/REAMEC. a 2018. v. 6. n. 2. p. 238-258. i 6812. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/6812. Acesso em: 1 jun. 2023.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. 2 ed., Ijuí: Unijuí, 2011.
SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; COUTO, Maria Elizabete Souza; SANTOS, Henrique Luis da Silva; CORREIA, Diná da Silva; ALMEIDA, Luana Cerqueira de. Trajetória de pesquisa e ações do GPEMEC. Com a Palavra, o Professor, [S. l.], v. 8, n. 20, p. 147–169, 2023. DOI: 10.23864/cpp. v8i20.912. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/912. Acesso em: 1 jun. 2023.
SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; COUTO, Maria Elizabete Souza; PAULA, Marlúbia Corrêa de. Liderança universidade-escola na formação do professor. Acta Scientiae. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 23, n. 2, 2021, p. 1-28.
SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; COUTO, Maria Elizabete Souza. Articulação universidade-escola para o Desenvolvimento profissional de professores que ensinam estatística. INVESTIGAÇÕES HISPANO-BRASILEIRAS EM EDUCAÇÃO ESTATÍSTICA, 2020, p. 126.
SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; SERRAZINA, Lurdes; NUNES, Célia Barros. Contribuições de um processo formativo para o desenvolvimento profissional dos professores envolvidos. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, v. 22, n. 1, 2019, p. 11-38.
SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; NASCIMENTO, Sandra Paula Almeida; COUTO, Maria Elizabete Souza. Desenvolvimento profissional de professores na construção colaborativa de sequências de ensino de Estatística. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 6, n. 1, 2021, p. 85-106.
SANTOS, Marcieli Ribeiro. Nível de proficiência do IDEB de matemática: um estudo comparativo entre escolas municipais e estaduais de Cascavel. 2021. 107f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Área de concentração: Sociedade, Estado e Educação, Linha de pesquisa: Educação, Políticas Sociais e Estado, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel, 2021.
SILVA, Rosemeire Terezinha da; SANTOS, Solange Xavier dos. Matemática: um desafio para a Educação Básica conforme demonstrado nos resultados das avaliações externas no Brasil e no estado de Goiás. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 11, n. 6, 2020, p. 481–496. DOI: 10.26843/rencima. v11i6.2609. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2609. Acesso em: 19 dez. 2022.
TENÓRIO, Robinson Moreira; MACHADO, Cristiane Brito; LOPES, Uaçaí de Magalhães. Indicadores da educação básica: avaliação para uma gestão sustentável. EDUFBA, 2010.
WERLE, Flávia Obino Corrêa. Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 19, 2011, p. 769-792.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.