Learning Objects for Teaching Mathematics: A Systematic Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i263654Keywords:
Development, Learning objects, MathematicsAbstract
This work presents a systematic literature review that aims to understand how learning objects (LO) are being developed and applied in mathematics teaching. Initially, 658 texts were identified in the CAPES Periodical Portal, Brazilian Library of Theses and Dissertations (BDTD), ERIC, ScienceDirect, Web of Science and IEEE Xplore databases. After applying the exclusion and inclusion criteria, 15 articles were selected. In general, the research had various student profiles (initial years, primary and secondary education), from different types of OA and areas of mathematics. In some researches, the student's participation was giving an opinion on the usability of the tool, in others it was done in a qualitative way, being observed by the researcher in terms of behavior when interacting with the tool and, in other cases, participating in evaluations to check if there was better learning of the content. Some gaps could be identified in the process of developing OA for teaching mathematics, mainly with regard to the inclusion of a pedagogical approach in its elaboration, as well as carrying out effective verifications of learning in real school practice.
Metrics
References
BRAGA, J. C.; DOTTA, S.; PIMENTEL, E.; STRANSKY, B. Desafios para o desenvolvimento de objetos de aprendizagem reutilizáveis e de qualidade. In: XXXII CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, 2012, Curitiba. Anais [...]. Curitiba, 2012. Disponível em: http://www2.sbc.org.br/csbc2012/anais_csbc/index.html.
BRAGA, J.; KELLY, R. Testes e Qualidade. In: BRAGA, J. (org.). Objetos de aprendizagem, volume 2: metodologia de desenvolvimento. Santo André: Editora da UFABC, 2015. 163 p.
CAETANO, G. A. O uso do livro interativo multimídia na aprendizagem de matemática em uma escola primária: impacto no desempenho dos alunos da 7a classe. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
CAIO, E. A. DE G. A construção do jogo Kogoca na interface entre avaliação em larga escala e aprendizagem matemática. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência para a Educação Básica) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2017.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019.
LEITE, M. D. Design da interação de interfaces educativas para o ensino de matemática para crianças e jovens surdos. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007.
LEITE, M. D.; PESSOA, C. A. S.; FERRAZ, M. C.; BORBA, R. E. S. R. Softwares educativos e objetos de aprendizagem: um olhar sobre a análise combinatória. In: X ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2009, Ijuí. Anais [...]. Ijuí, 2009. Disponível em: http://www.projetos.unijui.edu.br/matematica/cd_egem/fscommand/CC/CC_46.pdf.
LIMA, R. R. DA S. DE. Objeto de aprendizagem na forma de game como auxílio ao professor na promoção do ensino. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Pontífica Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
LIMA JUNIOR, A. F. GAMEALG – ferramenta de apoio ao ensino introdutório da álgebra. Dissertação (Mestrado em Informática Aplicada). Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2018.
LOSS, T.; SILVA, J. A. B.; MOTTA, M. S.; HUSSEIN, F. R. G. S. Tecnologias digitais e interdisciplinaridade: articulações entre matemática e arte por meio da utilização de objetos de aprendizagem. ALEXANDRIA: R. Educ. Ci. Tec, v. 15, n. 2, p. 147–164, 2022.
MAULANO, F. E. Etnoinformática na educação: integração do objeto de aprendizagem N’SAMAT na 2a classe do ensino básico para aprendizagem de aritmética em Moçambique. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
MENDES, R. M.; SOUZA, V. I.; CAREGNATO, S. E. A propriedade intelectual na elaboração de objetos de aprendizagem. In: V ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2004, Salvador. Anais [...]. Salvador, 2004. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/548. Acesso em: 14 ago. 2023.
MENEZES, V. I. E-numerando: desenvolvimento e aplicação de objetos de aprendizagem digital para o ensino de números naturais. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência para a Educação Básica. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2022.
MOTA, M. M. C. O uso de objetos de aprendizagem para o ensino e aprendizagem de estatística no ensino médio. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2019.
MOURÃO, A. B.; NETTO, J. F. D. M. Inclusive model application using accessible learning objects to support the teaching of mathematics. Informatics in Education, v. 18, n. 1, p. 213–226, 2019.
NASCIMENTO, A. C. A. Objetos de aprendizagem: a distância entre a promessa e a realidade. In: PRATA, C. L.; NASCIMENTO, A. C. A. (orgs.). Objetos de aprendizagem: uma proposta de recurso pedagógico. Brasília: MEC, SEED, 2007. p. 135–145.
NESI, T. L.; KALINKE, M. A.; MOTTA, M. S.; MOCROSKY, L. F. Objetos de Aprendizagem de Matemática: um panorama do que diz em alguns estudos no Brasil. RENOTE, v. 17, n. 1, p. 557-566, 2019. DOI: 10.22456/1679-1916.96016.
PEREIRA, F. H. Um estudo sobre o ensino de geometria com o uso da FARMA. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2018.
PUHL, C. S. Números complexos: um objeto de aprendizagem para ensinar e aprender. R. bras. Ens. Ci. Tecnol, v. 11, n. 3, p. 312–328, 2018.
REATEGUI, E.; BOFF, E.; FINCO, M. D. Proposta de diretrizes para avaliação de objetos de aprendizagem considerando aspectos pedagógicos e técnicos. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 8, n. 3, 2010.
SANTOSO, E. W.; SARINASTITI, W.; WULANDARI, I. Animation of mathematics learning for vocational high school about geometry transformation using participatory design. In: International Electronics Symposium 2021: Wireless Technologies and Intelligent Systems for Better Human Lives, IES 2021 - Proceedings. Anais [...]. Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2021.
SILVA, D. C.; CANTÚ, J. G.; SILVA, H. C.; BOSCARIOLI, C. Utilização de e-book interativo em aulas de matemática em um curso técnico em eletroeletrônica integrado ao ensino médio. Educação Matemática em Revista, v. 28, n. 78, p. 33-44, 2023.
SILVEIRA, M. S.; CARNEIRO, M. L. F. Diretrizes para a avaliação da usabilidade de objetos de aprendizagem. In: XXIII SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/sbie/article/view/1713.
SOTO, C. S.; VALDIVIA, F. DE L. P.; BACA, H. A. H. Effect of using an educational software “pequemath móvil 5” on mobile devices in the learning process of the mathematical area in children of five years. In: Proceedings - 14th Latin American Conference on Learning Technologies, LACLO, 2019. Anais [...]. Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 1 out. 2019.
TAROUCO, L. M. R.; KONRATH, M. L. P.; CARVALHO, M. J. S.; AVILA, B. G. Formação de professores para produção e uso de objetos de aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 4, n. 1, 2006.
WILEY, D. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor and a taxonomy. In: WILEY, D. The instructional use of learning objects. Bloomington, Indiana: AIT/AECT, 2002, p. 03-23.
ZOPPO, B. M.; KALINKE, M. A.; MOTTA, M.S.; PANOSSIAN, M. L. Interação e motivação: o ensino da matemática com um objeto de aprendizagem. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 6, p. 427–444, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.