Constitution of the Mathematics Teacher through Knowledge Construction: An Analysis of CNE/CP Resolutions

UN ANÁLISIS DE LAS RESOLUCIONES CNE/CP

Authors

  • Tatiane da Silva Alves Universidade Federal da Grande Dourados
  • Adriana Fátima de Souza Miola Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i264876

Keywords:

Teacher education, Mathematical knowledge for teaching, Curriculum, Mathematics education, Teaching practices

Abstract

The study of mathematics teacher education is essential for quality education. Resolutions from the National Council of Education and the Higher Education Chamber are crucial in defining guidelines for this education. Analyzing the CNE/CP resolutions of 2002, 2015, and 2019, we sought to understand which teaching knowledge these normative documents prioritize for the initial education of mathematics teachers. We used Deborah Ball's Domains of Knowledge for Teaching, Thames, and Phelps (2008) as a theoretical framework and Bardin's content analysis (2011) as a research method. In total, 14 Units of Analysis (UA) were highlighted in Resolution CNE/CP No. 01/2002, 8 in No. 02/2015, and 18 in No. 2/2019, as they contained important guidelines/modifications regarding knowledge to be mobilized in the initial training of teachers. The results indicate an emphasis on the need for comprehensive initial education, encompassing content, pedagogy, and professional practice domains. Additionally, they underscore the importance of teacher education that considers the complexity and diversity of the teaching profession, the integration of theory and practice, and the need for education that fosters socio-environmental awareness and a critical and reflective stance towards teaching practice. The analysis of the resolutions contributes to the development of more effective strategies in mathematics teacher education, fostering discussion towards teaching grounded in a more critical and reflective education.

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Author Biographies

Tatiane da Silva Alves, Universidade Federal da Grande Dourados

Specialization in Special Education/Inclusive Education/Multiple Disabilities. Bachelor's degree in Mathematics Education from the Federal University of Grande Dourados - UFGD (2021). Was a scholarship holder in the mathematics subproject of the Pedagogical Residency Program-PRP/UFGD from 2020 to 2022. Is an associate editor of the Tangram Journal of Mathematics Education. Currently, a master's student and a CAPES scholarship recipient in the Science and Mathematics Education Graduate Program (PPGECMat) at the Faculty of Exact and Technological Sciences (FACET) at the Federal University of Grande Dourados (UFGD). Serves as a student representative on the Board of Directors of FACET-UFGD. Is a member of the Alumni Monitoring Committee (CAE) and the Event Committee of PPGECMat. Is a member of the Mathematics Education, Collaboration, and Contemporaneity Research Group (GPEMATCC/UFGD). Conducts research related to the Curriculum in the Initial Teacher Education for those who teach Mathematics under the guidance of Prof. Dr. Adriana Fátima de Souza Miola.

Adriana Fátima de Souza Miola, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutora em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS com Doutorado Sanduíche na Universidade de Lisboa sob a Orientação do Prof. Dr. João Pedro da Ponte, Mestrado em Educação Matemática e Especialização em Mídias na Educação pela mesma instituição. Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD. Atualmente é Docente do curso de Licenciatura em Matemática, professora permanente e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Matemática da Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias (FACET) na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Uma das editora chefe da Revista em Educação Matemática TANGRAM (Qualis A3). Foi Vice-Coordenadora do curso de Licenciatura em Matemática. Coordenou o subprojeto de matemática do Programa Residência Pedagógica-PRP/UFGD. Tem experiência como Professora do Ensino Fundamental, Médio e na Educação de Jovens e Adultos na rede pública e privada. Coordenou a Especialização em Educação Matemática e Ensino de Ciências. Atuou como professora formadora e tutora nos cursos de graduação, pós-graduação e na capacitação de professores na EaD da UFGD. Participou como avaliador do PNLD 2021 e 2022. É pesquisadora integrante do grupo de trabalho - Formação de professores que ensinam Matemática GT7 - SBEM e do Grupo de Pesquisa Formação e Educação Matemática - FORMEM/UFMS. Líder doGrupo de Pesquisa Educação Matemática, Colaboração e Contemporaneidade (GPEMATCC/UFGD).

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Published

2024-10-24

How to Cite

Alves, T. da S. ., & Miola, A. F. de S. (2024). Constitution of the Mathematics Teacher through Knowledge Construction: An Analysis of CNE/CP Resolutions: UN ANÁLISIS DE LAS RESOLUCIONES CNE/CP. Ensino Da Matemática Em Debate, 11(2), 98–119. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i264876

Issue

Section

Artigos