THE USE OF PROBLEM-SITUATIONS IN FINANCIAL MATHEMATICS TEACHING: a pedagogical proposal for 9th-grade students in elementary school
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i265968Keywords:
Pedagogical Strategies, Financial Mathematics, Problem-Solving SituationsAbstract
This research focuses on improving the teaching of Financial Mathematics for 9th-grade students through a practical approach centered on problem-solving situations. Conducted at the Integrated Teaching Unit Professor Sebastião Marinho de Paula, located in Anajatuba-MA, the study followed a structured plan in four stages: diagnosis, group discussion, expository and dialogic teaching, and practical activities involving problem-solving situations. The results obtained revealed a positive engagement from the students, suggesting a solid understanding of the mathematical concepts addressed. The primary aim of this research was to assess the effectiveness of the pedagogical strategies adopted, particularly concerning the practical application of problem-solving situations, aiming to enhance the learning process and prepare students for real-world financial challenges. The practical approach used in this research proved to be effective in promoting students' understanding of Financial Mathematics concepts. The inclusion of problem-solving situations allowed students to relate theoretical concepts to real-world applications, making learning more meaningful and engaging. Furthermore, the positive results of this research highlight the importance of innovative and student-centered pedagogical approaches that seek not only to transmit knowledge but also to develop cognitive and applied skills that are relevant to students' everyday lives.
Metrics
References
AZEREDO, M. A.; FARIAS, M. C. R.; RÊGO, T. M. S. Parâmetros Curriculares Nacionais: Diálogos e reflexões. Recife: UFRPE, 2016.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais – Matemática. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto/Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado, v. 3, 1991.
CORDEIRO, Nilton José Neves; COSTA, Manoel Guto Vasconcelos; DA SILVA, Márcio Nascimento. Educação Financeira no Brasil: uma perspectiva panorâmica. Ensino da Matemática em Debate, v. 5, n. 1, p. 69-84, 2018.
D'AMBROSIO, U. Educação matemática: Da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1986.
FARIAS, M. C. R.; AZEREDO, M. A.; RÊGO, T. M. S. Parâmetros Curriculares Nacionais: Diálogos e reflexões. Recife: UFRPE, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 53. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
FREITAS, I. C. Função Social da Escola e a Formação do Cidadão. 2011.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
Hazzan, S.; Pompeo, J. N. (2004). Matemática financeira. São Paulo: Saraiva.
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia Científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MOURA, Adriana Borges Ferro; LIMA, Maria da Glória Soares Barbosa. A Reinvenção da Roda: Roda de Conversa, um instrumento metodológico possível. Interfaces da Educação, v. 5, n. 15, p. 24-35, 2015.
PERETTI, L. C. Educação Financeira: aprenda a cuidar do seu dinheiro. Paraná: Impressul, 2007.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
SANTANA, João Marcelo dos Santos. Hiperinflação: uma revisita ao fenômeno e suas implicações na economia brasileira entre as décadas de 1980 e 1990. 2016.
SOUZA, A. C. Educação matemática financeira: Contextualização e práticas pedagógicas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.