Investigative movements based on different lessons on the introduction to functions

Authors

  • Rejane Siqueira Julio Universidade Federal de Alfenas https://orcid.org/0000-0002-3248-800X
  • Maria Flávia Maciel Santiago Universidade Federal de Alfenas
  • Jaqueline Jacira do Lago Universidade Federal de Alfenas
  • Matheus Rodrigo Aprigio Cândido Universidade Federal de Alfenas
  • Nicoli Prosperi Pereira Universidade Federal de Alfenas
  • Abner Saimont Teixeira Universidade Federal de Alfenas
  • Michelle Aparecida Corrêa Monteiro Universidade Federal de Alfenas
  • Daniela Marques Alves Universidade Federal de Alfenas

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11iii66029

Keywords:

Pedagogical Residency, Landscapes of investigation, Model of Semantic Fields, Initial teacher education, Function

Abstract

This article describes five lessons carried out by five residents as part of the Mathematics subproject of the Pedagogical Residency Program at a Federal University in the south of Minas Gerais, in a collaborative format, to address the introduction of the concept of function, under the guidance of the supervising and precepting teachers and the researcher from the Masters in Education at the same institution. The aim of this article, in addition to describing these lessons, is to analyze them, placing ourselves in the position of teachers who are researchers of our actions, highlighting the appropriation of Ole Skovsmose's theorizing on landscapes of investigation. To do this, we used the concepts of landscapes of investigation, dialog and the production of meanings as a theoretical framework for analysis, which were also discussed with the residents at the weekly team meetings to prepare their regencies. These meetings are part of the activities developed by the Mathematics subproject team and constitute a shared space for experiences. As a main result, we highlight that the different classes enable different ways of producing meanings based on the students' experiences with school content or experiences outside school and the team's production of meanings about the creation of landscapes of investigation in the classroom and the students' reading. The biggest difficulty the residents pointed out was establishing and maintaining a dialog and not providing answers to activities when they were asked. We believe that we have created investigative moments because at times there were landscapes of investigation and at others difficulties in maintaining them. The course on introduction to the role was fundamental for the other courses that took place afterwards, as this experience was decisive in proposing and trying to create new landscapes of investigation, taking into account the particularities of each class, and made the residents more attentive to the way they acted in the classroom. 

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Author Biographies

Rejane Siqueira Julio, Universidade Federal de Alfenas

Professora do Instituto de Ciências Exatas e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alfenas. Doutora em Educação pela Unicamp. Mestre em Educação Matemática pela Unesp-Rio Claro.

Maria Flávia Maciel Santiago, Universidade Federal de Alfenas

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), na linha Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE). Licenciada em Matemática pela mesma universidade. Desenvolve pesquisas relacionadas a formação inicial de professores e professoras de Matemática, adotando como perspectiva teórica a Educação Matemática Crítica. Também possui interesse em outros temas, como ensino e aprendizagem da Matemática

Jaqueline Jacira do Lago, Universidade Federal de Alfenas

Licenciada em Matemática pela pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Desenvolve pesquisas relacionadas a utilização de jogos digitais no ensino de matemática, utilizando, por exemplo, a linguagem Scratch. Também possui interesse em outros temas, como estudo da modelagem algébrica do código genético na área da Matemática Aplicada. Possui formação técnica em informática, pelo Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Sul de Minas Gerais-Campus Machado.

Matheus Rodrigo Aprigio Cândido, Universidade Federal de Alfenas

Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Tem experiência na área de Matemática.

Nicoli Prosperi Pereira, Universidade Federal de Alfenas

Graduanda em Matemática, pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Pesquisou os seguintes temas: pesquisa operacional, programação linear, problemas de transporte e análise de sensibilidade.

Abner Saimont Teixeira, Universidade Federal de Alfenas

Licenciando do curso de Matemática-Licenciatura da Universidade Federal de Alfenas, bolsista do programa residência pedagógica.

Michelle Aparecida Corrêa Monteiro, Universidade Federal de Alfenas

Mestre em Estatística Aplicada e Biometria pela Universidade Federal de Alfenas. Graduada em Matemática pela Universidade Federal de Alfenas. Professora da E. E. Samuel Engel, em Alfenas (MG).

Daniela Marques Alves, Universidade Federal de Alfenas

Graduada em Matemática-Licenciatura pela Universidade Federal de Alfenas. Bolsista do subprojeto Matemática do programa Residência Pedagógica desta mesma instituição.

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Published

2024-11-09

How to Cite

Julio, R. S., Santiago, M. F. M., Lago, J. J. do ., Cândido, M. R. A. ., Pereira, N. P. ., Teixeira, A. S., Monteiro, M. A. C., & Alves, D. M. . (2024). Investigative movements based on different lessons on the introduction to functions. Ensino Da Matemática Em Debate, 11(3), 58–78. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11iii66029

Issue

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Artigos