Working with First Degree Equations through Problem Solving from a Collaborative Perspective

Authors

  • Luciano dos Reis Rodrigues Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro
  • Augusto Cesar de Castro Barbosa Departamento de Matemática Aplicada (APL)Instituto de Matemática e Estatística (IME)Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Cláudia Ferreira Reis Concordido Professora do Departamento de Análise Matemática do IME-UERJ
  • Marcus Vinicius Tovar Costa Professor do Departamento de Matemática Aplicada do IME-UERJ

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11iii66521

Keywords:

Collaborative Scheme, Problem Solving, First degree equation

Abstract

In this work we analyze the effectiveness of adopting didactic practices based on a Collaborative Scheme and Problem Solving heuristics in the context of teaching Mathematics. The results are compared to the traditional adopted didactic practices. The study started by adopting Collaborative Schemes and the practical aspects to be observed in the classroom implementation. In the sequence, a study was performed on the heuristics of Problem Solving, alluding to the concepts of Polya and Onuchic and reflecting on how the National Curricular Parameters and the National Common Curricular Base highlights the potential of Problem Solving to improve Mathematics teaching, in the Brazilian Educational System. An experiment carried out at the Professor Gilberto Bento Municipal School, in the city of Rio de Janeiro, is presented. Two seventh grade classes were subjected to first degree equation lessons. In one of them, the Collaborative Scheme and Problem Solving approach was adopted, while the second was subjected to the standard approach. The qualitative results of the observations carried out in the applied activities in both classes are discussed and the conclusion indicates that working within the proposed approach is an alternative route able of promoting significant gains in the teaching-learning process of Mathematics, contributing not only to improve the cognitive development of students and their relationship with Mathematics, but also to their sociocultural construction.

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Author Biographies

Luciano dos Reis Rodrigues, Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro

Mestre em Matemática (PROFMAT-UERJ); Professor da Rede Municipal da Cidade do Rio de Janeiro. E-mail: interativolucs@gmail.com

Augusto Cesar de Castro Barbosa, Departamento de Matemática Aplicada (APL)Instituto de Matemática e Estatística (IME)Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Licenciado em Matemática e Física, Mestre e Doutor em Física (UFF - 1997). De 1999 a 2011 fui Professor Adjunto e desde 2012 sou Professor Associado do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atuo na área Multidisciplinar. Tenho experiência na área de Física, em especial nos seguintes temas: interações magnéticas em sistemas de multicamadas metálicas, segregação de impurezas em ligas metálicas e ensino de Física. Desenvolvo pesquisa também em Engenharia Mecânica, na parte de Aeroacústica, em ensino de Matemática e em Análise Numérica, trabalhando com problemas inversos em difusão de calor. Desde 2003 atuo também na área de Educação Ambiental.

Cláudia Ferreira Reis Concordido, Professora do Departamento de Análise Matemática do IME-UERJ

Professora do Departamento de Análise Matemática do IME-UERJ. E-mail: concordido@ime.uerj.br; Doutora em Matemática (IM-UFRJ); ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0767-9170

Marcus Vinicius Tovar Costa, Professor do Departamento de Matemática Aplicada do IME-UERJ

Professor do Departamento de Matemática Aplicada do IME-UERJ. E-mail: marcus.tovar@ime.uerj.br; Doutor em Física (IF-UFF); ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9029-2507

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Published

2024-11-09

How to Cite

Rodrigues, L. dos R. ., Barbosa, A. C. de C., Concordido, C. F. R. ., & Costa, M. V. T. . (2024). Working with First Degree Equations through Problem Solving from a Collaborative Perspective. Ensino Da Matemática Em Debate, 11(3), 126–145. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11iii66521

Issue

Section

Artigos