A study on the choice of operation in arithmetic additive questions and in algebraic additive questions composed of natural numbers and decimal numbers
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.66606Keywords:
Arithmetic questions, Algebraic questions, Additive questions, Choice of operation, Natural numbers, Decimal numbersAbstract
This work presents research that had as a research question: If the student correctly chooses the operation in an additive question with natural numbers, he also tends to correctly choose the operation in an additive question of the same structure involving decimal numbers, even without having studied the decimal numbers? Faced with this question, the objective of the study was to investigate how the percentage of success of the choice of operation in additive questions with decimal numbers behaves when there is the correct choice of the operation in additive questions with natural numbers. The production of information occurred through a test applied to 109 students from five classes of three public schools located in the city of Confresa, in the state of Mato Grosso, Brazil. The test contained additive questions involving natural numbers and decimal numbers with similar structures, divided into arithmetic and algebraic type questions. The data obtained by tests composed of additive arithmetic questions and additive algebraic questions with natural numbers and decimal numbers indicated high percentages of correctness of the choice of operation in additive questions involving decimal numbers when the acceptance of the choice of operation in additive questions involving natural numbers occurred. In addition, it was possible to notice that the performance of students in additive questions of the arithmetic type was better in relation to the resolution of questions of the algebraic type.
References
BITTAR, Marilena; FREITAS, José Luiz Magalhães de. Fundamentos e metodologias matemáticas para os ciclos iniciais do Ensino Fundamental. 2. ed. Campo Grande: Ed. UFMS, 2005.
COSTA, Ademir Brandão et al. Multiplicando com o uso das mãos como alternativa à memorização da tabuada. Revista Prática Docente, v. 1, n. 1, p. 30-43, 2016. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/6. Acesso em: 10 jan. 2020.
GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa. In: DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 79-108.
LEIVAS, José Carlos Pinto. Resolução de problemas e as operações de adição e subtração na formação continuada de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Prática Docente, v. 4, n. 1, p. 5-23, 2019. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/308. Acesso em: 4 ago. 2020.
LOPES, Thiago Beirigo. A associação entre as habilidades de escolher a operação em questões envolvendo números naturais e questões envolvendo números decimais. 2020. 149 f. Cuiabá: Tese (doutorado) - Universidade Federal de Mato Grosso, Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, 2020.
LOPES, Thiago Beirigo; FELIX, Ana Paula Nunes; SÁ, Pedro Franco de. A escolha da operação em questões multiplicativas aritméticas e em questões multiplicativas algébricas que envolvem números naturais e números decimais. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, p. e22020, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13540. Acesso em: 12 fev. 2023.
LOPES, Thiago Beirigo; FRIZON, Laila Cristina; SANTOS, Levi Manoel dos. Out-of-class studies focus on solving problem as a preparation for OBMEP. Revista Prática Docente, v. 3, n. 1, p. 41-53, 2018. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/180. Acesso em: 23 mar. 2020.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico. 5ª. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.
SÁ, Pedro Franco de. Os problemas envolvendo as quatro operações e a unidade do pensamento linear. 2003. 203 f. Natal: Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rrio Grande do Norte, Natal, 2003.
SÁ, Pedro Franco de; FOSSA, Jhon Andrew. Uma distinção entre problemas aritméticos e algébricos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 33, n. 12, p. 253-278, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3936. Acesso em: 10 maio 2018.
SÁ, Pedro Franco de; SILVA, Benedita das Graças Sardinha da. Esta questão é de mais ou é de menos? In: NORONHA, Claudianny Amorim; BARBOSA, Noronha Tatyana Mabel Nobre (Org.). Leituras e escritas: olhares plurais para múltiplas cenas educativas. São Paulo: Livraria da Física, 2018.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernandez; LUCIO, Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. 5ª. ed. Porto Alegre: McGraw-Hill, 2013.
SANTOS, Robério Valente. O ensino de problemas envolvendo as quatro operações fundamentais com números naturais. 2017. 393 f. Belém: Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2017.
SILVA, Benedita das Graças Sardinha da. Ensino de problemas envolvendo as quatro operações por meio de atividades. 2015. 223 f. Belém: Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Pará, Belém, 2015. Disponível em: http://ccse.uepa.br/mestradoeducacao/wp-content/uploads/dissertacoes/09/benedita_das_graas_sardinha_da_silva.pdf. Acesso em: 13 maio 2017.
VERGNAUD, Gérard. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Tradução de Maria Lucia Faria Moro. Curitiba: UFPR, 2009. 322 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


