Geometric magic squares
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.66927Keywords:
Magic squares, Geometric magic squares, PuzzleAbstract
This article addresses the use of geometric magic squares as an innovative pedagogical tool in teaching mathematics. The objective is to explore the characteristics of geometric magic squares of order 3, investigating their history, properties and how these squares can be introduced in primary education classrooms to promote the learning of mathematical concepts in a meaningful and engaging way. By replacing traditional numbers with geometric shapes, geometric magic squares provide a unique opportunity for students to explore visual patterns and develop math skills while having fun. This interdisciplinary approach allows for the integration of geometry, algebra and arithmetic concepts, providing a holistic and enjoyable learning experience for students.
References
AMBROSE, R. C.; FALKNER, K. Developing spatial understanding through building polyhedrons. Teaching children mathematics, v. 8, n. 8, p. 442–447, 2002.
BÁRTLOVÁ, T. History and current state of recreational mathematics and its relation to serious mathematics. Doctoral thesis. Charles University in Prague. Faculty of Mathematics and Physics – Department of Mathematical Analysis. Prague, 2016
BIOTTO, D. F., FAUSTINO, A. C., MOURA, A. Q. Cenários para investigação, imaginação e ação. Revista Paranaense de Educação Matemática, 2017, p. 64-80.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998. 148 p.
CARUS, P. Introdução do livro de S. W. Andrews, Magic Squares and Cubes.Open Court Publishing Company, 1917.
CLEMENT, L.; TERRAZZAN, E. A. Atividades Didáticas de Resolução de Problemas e o Ensino de Conteúdos Procedimentais. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, v. 6, n. 1, p. 87–101, 2015.
DELAHAYE, Jean-Paul. Les carrés magiques géométriques. Pour La science, n. 428, p. 80-84, 2013.
DÜRER, Albrecht. Melancolia I, 1514. Disponível em: <<https://pt.wikipedia. org/wiki/Ficheiro:Melencolia_I_(Durero).jpg> >. Acesso em: 18 jan 2024.
EVES, Howard.Introdução à história da matemática. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.
KISHIMOTO, Tizuko M. Jogos infantis: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.2003.p.96.
MARTIN, L.; Towers, J.; Pirie, S. Collective mathematical understanding as improvisation. Mathematical Thinking and Learning, v. 8, n. 2, p. 149–183, 2006.
ORTON, A. Pattern in the teaching and learning of mathematics. [s.l.] Continuum, 2004.
SALLOWS, L. Geometric Magic Squares : A Challenging New Twist Using Colored Shapes Instead of Numbers, DoverPublications, 2013.
SALLOWS, L. Geometric Magic Squares. The Mathematical Intelligencer, v. 33, n. 4, p. 25–31, 2011.
SALLOWS, L. Geomagic squares, 2013 (site Internet avec une grande famille d’exemples). Disponível em: <<https://www.geomagicsquares.com/> >. Acesso em: 27 nov. 2023.
SKOVSMOSE, O. Pesquisando o que não é, mas poderia ser. In: D’AMBROSIO, U.;LOPES, C.E. (Org.). Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2015, p. 63-90.
SKOVSMOSE, O.; LIMA, P.; PENTEADO, M. G. Pedagogical imagination in mathematics teacher education. Education sciences, v. 13, n. 10, p. 1059, 2023.
VALE, I. Das tarefas com padrões visuais à generalização. Em J. Fernandes, H. Martinho, F. Viseu (Eds.), Actas do XX Seminário de Investigação em Educação Matemática. Viana do Castelo: Associação de Professores de Matemática (APM), 2009. p. 35-63.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


