Geometric magic squares

Authors

  • Valdinês Leite de Sousa Júnior Universidade Federal do Cariri
  • Daniele Alvez Souza Secretaria de Educação de Pernambuco
  • Erica Boizan Batista Universidade Federal do Cariri

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.66927

Keywords:

Magic squares, Geometric magic squares, Puzzle

Abstract

This article addresses the use of geometric magic squares as an innovative pedagogical tool in teaching mathematics. The objective is to explore the characteristics of geometric magic squares of order 3, investigating their history, properties and how these squares can be introduced in primary education classrooms to promote the learning of mathematical concepts in a meaningful and engaging way. By replacing traditional numbers with geometric shapes, geometric magic squares provide a unique opportunity for students to explore visual patterns and develop math skills while having fun. This interdisciplinary approach allows for the integration of geometry, algebra and arithmetic concepts, providing a holistic and enjoyable learning experience for students.

Author Biographies

Daniele Alvez Souza, Secretaria de Educação de Pernambuco

She holds a Bachelor's degree in Mathematics Education from the Regional University of Cariri - URCA (2013) and a specialization in Mathematics and Physics from the Faculty of Juazeiro do Norte - FJN (2017). She worked as a substitute teacher at URCA (2015 to 2017) and is currently a permanent teacher in the State Network of Pernambuco, assigned to the Carlos Pena Filho Reference High School in Salgueiro-PE, where she teaches Mathematics.

Erica Boizan Batista, Universidade Federal do Cariri

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008), mestrado em Matemática Pura com ênfase em Teoria de Singularidades pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2011) e doutorado em Matemática Pura também com ênfase em Teoria de Singularidades pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2014), tendo realizado período sanduíche na Universitat de València, Espanha, entre 2012 e 2013. Atualmente é Professora Efetiva na Universidade Federal do Cariri. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Teoria de Singularidades e se interessa pela área de Tecnologia Educacional bem como Métodos e Técnicas de Ensino.

References

AMBROSE, R. C.; FALKNER, K. Developing spatial understanding through building polyhedrons. Teaching children mathematics, v. 8, n. 8, p. 442–447, 2002.

BÁRTLOVÁ, T. History and current state of recreational mathematics and its relation to serious mathematics. Doctoral thesis. Charles University in Prague. Faculty of Mathematics and Physics – Department of Mathematical Analysis. Prague, 2016

BIOTTO, D. F., FAUSTINO, A. C., MOURA, A. Q. Cenários para investigação, imaginação e ação. Revista Paranaense de Educação Matemática, 2017, p. 64-80.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998. 148 p.

CARUS, P. Introdução do livro de S. W. Andrews, Magic Squares and Cubes.Open Court Publishing Company, 1917.

CLEMENT, L.; TERRAZZAN, E. A. Atividades Didáticas de Resolução de Problemas e o Ensino de Conteúdos Procedimentais. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, v. 6, n. 1, p. 87–101, 2015.

DELAHAYE, Jean-Paul. Les carrés magiques géométriques. Pour La science, n. 428, p. 80-84, 2013.

DÜRER, Albrecht. Melancolia I, 1514. Disponível em: <<https://pt.wikipedia. org/wiki/Ficheiro:Melencolia_I_(Durero).jpg> >. Acesso em: 18 jan 2024.

EVES, Howard.Introdução à história da matemática. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.

KISHIMOTO, Tizuko M. Jogos infantis: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.2003.p.96.

MARTIN, L.; Towers, J.; Pirie, S. Collective mathematical understanding as improvisation. Mathematical Thinking and Learning, v. 8, n. 2, p. 149–183, 2006.

ORTON, A. Pattern in the teaching and learning of mathematics. [s.l.] Continuum, 2004.

SALLOWS, L. Geometric Magic Squares : A Challenging New Twist Using Colored Shapes Instead of Numbers, DoverPublications, 2013.

SALLOWS, L. Geometric Magic Squares. The Mathematical Intelligencer, v. 33, n. 4, p. 25–31, 2011.

SALLOWS, L. Geomagic squares, 2013 (site Internet avec une grande famille d’exemples). Disponível em: <<https://www.geomagicsquares.com/> >. Acesso em: 27 nov. 2023.

SKOVSMOSE, O. Pesquisando o que não é, mas poderia ser. In: D’AMBROSIO, U.;LOPES, C.E. (Org.). Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2015, p. 63-90.

SKOVSMOSE, O.; LIMA, P.; PENTEADO, M. G. Pedagogical imagination in mathematics teacher education. Education sciences, v. 13, n. 10, p. 1059, 2023.

VALE, I. Das tarefas com padrões visuais à generalização. Em J. Fernandes, H. Martinho, F. Viseu (Eds.), Actas do XX Seminário de Investigação em Educação Matemática. Viana do Castelo: Associação de Professores de Matemática (APM), 2009. p. 35-63.

Published

2025-12-27

How to Cite

Sousa Júnior, V. L. de, Souza, D. A., & Batista, E. B. (2025). Geometric magic squares. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(3), 329–357. https://doi.org/10.23925/2358-4122.66927