Training and Teaching: Projects in the constitution of the Professional Teaching Identity (IPD) in Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.67532Keywords:
Supervised Internship; Professional Identity; Mathematics; ProjectAbstract
A Supervised Internships play a fundamental role in the training of future teachers, as a mandatory curricular component, the internships are designed to provide graduates with practical experience in a real school space, given the increasing research since 1990 in the area of training and teaching, in special on teaching. This work was developed with the aim of understanding teacher training through the Supervised Internship Project (ES) II, highlighting how it significantly contributes to the constitution of the Teaching Professional Identity (IPD). A qualitative approach was used in the literature review, based on the writings of Creswell (2014), Cyrino (2017), Gil (2008), Gonçalves & Lima (2024), Hernández (2017), Libâneo (2014), Marcelo (2009), Marconi & Lakatos (2003), Minayo (2007), Naacarato (2020), Pimenta & Lima (2009), Sousa et al. (2022), Tardif (2010), Zabala (1998), among others. The collection of bibliographic data was carried out from the Supervised Internship (ES) II of the Degree Course at a public Higher Education Institution (HEI), in the semester of 2023.1. It was concluded that the SE Project is essential for the development and redefinition of the Teaching Professional Identity (IPD), contributing to reflect on teaching training as a constant movement.
References
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC 2017.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Matrizes de referência de língua portuguesa e matemática do SAEB: documento de referência do ano de 2001. Brasília, DF: INEP, 2020.
CRESWELL, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications.
Cyrino, M. C. de C. T. (2017). Identidade Profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 10(24), 699-712. https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/5518/4136
GIL, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª edição. São Paulo: Atlas.
GONÇALVES, B. M. V.; LIMA, F. J. (2024). Atuação pedagógica de professores em cursos de Licenciatura em Matemática: perspectivas e desafios para ensinar a docência. Revista Semiárido De Visu, v. 12, n. 2, p. 794-806, maio 2024. ISSN 2237-1966.
HERNÁNDEZ, F; VENTURA. A organização do currículo por projetos de trabalho - O conhecimento é um caleidoscópio. Artmed: 5 ed, Porto Alegre, 1998.
JÚNIOR, J. R. G.; CASTRUCCI, B. A CONQUISTA DA MATEMÁTICA.PNLD 2020. Disponível em: https://pnld2020.ftd.com.br/colecao/a-conquista-da-matematica/
LIBÂNEO, J. C. (2001). Didática. São Paulo: Cortez.
MARCELO,C. (2009). A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, n. 1, p. 109–131. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/8. Acesso em: 18 jun. 2024
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. (2003). Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas.
MINAYO, M. C. de S. (2007). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes. Disponível em: https://cursosextensao.usp.br/pluginfile.php/300166/mod_resource/content/1/MC2019%20Minayo%20Pesquisa%20Social%20.pdf
Nacarato, A. M. (2020) Narrar-se e constituir-se profissionalmente como professor que ensina matemática. In E. F. De Paula & M. C. de C. T. Cyrino (org.). Identidade profissional de professores que ensinam matemática em contextos de formação (pp. 140-158). Pimenta Cultural.
PIMENTA, S. G. O Estágio na Formação de Professores: unidade teoria e prática? (“O ESTÁGIO NA FORMAÇÃO DOCENTE 1. INTRODUÇÃO”) 8. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
Spaece catálogo das produções científicas vol.3 /Anderson Gonçalves Costa; Erineuda do Amaral Soares; Eloisa Maia Vidal (organizadores). - Fortaleza: SEDUC; EdUECE, 2022.
Sousa, A. C. G., Melo, C. I. B., Pontello, L. S., & Neta, M. de L. S. (2022). A (re)constituição da identidade profissional de futuros professores de matemática no contexto da residência pedagógica. Educ. Matem. Pesq. São Paulo. v.24, n.4, p. 254-292. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p254-292
PPC do Curso de Licenciatura (2022). Disponível em: https://ifce.edu.br/maranguape/menu/cursos/graduacao/licenciatura-em-matematica/documentos/projeto_pedagogico_do_curso_de_matematica___maranguape_2019___02_12_19.pdf/view
TARDIF, M. (2010) Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Vozes.
ZABALA, A. (1998). A Prática Educativa: Como Ensinar. Barcelona: Editora Graus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


