Training and Teaching: Projects in the constitution of the Professional Teaching Identity (IPD) in Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.67532

Keywords:

Supervised Internship; Professional Identity; Mathematics; Project

Abstract

A Supervised Internships play a fundamental role in the training of future teachers, as a mandatory curricular component, the internships are designed to provide graduates with practical experience in a real school space, given the increasing research since 1990 in the area of training and teaching, in special on teaching. This work was developed with the aim of understanding teacher training through the Supervised Internship Project (ES) II, highlighting how it significantly contributes to the constitution of the Teaching Professional Identity (IPD). A qualitative approach was used in the literature review, based on the writings of Creswell (2014), Cyrino (2017), Gil (2008), Gonçalves & Lima (2024), Hernández (2017), Libâneo (2014), Marcelo (2009), Marconi & Lakatos (2003), Minayo (2007), Naacarato (2020), Pimenta & Lima (2009), Sousa et al. (2022), Tardif (2010), Zabala (1998), among others. The collection of bibliographic data was carried out from the Supervised Internship (ES) II of the Degree Course at a public Higher Education Institution (HEI), in the semester of 2023.1. It was concluded that the SE Project is essential for the development and redefinition of the Teaching Professional Identity (IPD), contributing to reflect on teaching training as a constant movement.

Author Biography

Maria de Lourdes da Silva Neta, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Fortaleza, CE, Brasil.

He holds a degree in Pedagogy and Administration from the State University of Ceará (UECE). Specialist in School Administration and Human Resources Management and Planning, Implementation and Management of Distance Learning Courses (UFF). Master in Education (PPGE - UECE). PhD in Education (PPGE - UECE) carried out research in the area of ​​Teacher Training and Teaching Assessment. Currently a professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará (IFCE)

References

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC 2017.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Matrizes de referência de língua portuguesa e matemática do SAEB: documento de referência do ano de 2001. Brasília, DF: INEP, 2020.

CRESWELL, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications.

Cyrino, M. C. de C. T. (2017). Identidade Profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 10(24), 699-712. https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/5518/4136

GIL, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª edição. São Paulo: Atlas.

GONÇALVES, B. M. V.; LIMA, F. J. (2024). Atuação pedagógica de professores em cursos de Licenciatura em Matemática: perspectivas e desafios para ensinar a docência. Revista Semiárido De Visu, v. 12, n. 2, p. 794-806, maio 2024. ISSN 2237-1966.

HERNÁNDEZ, F; VENTURA. A organização do currículo por projetos de trabalho - O conhecimento é um caleidoscópio. Artmed: 5 ed, Porto Alegre, 1998.

JÚNIOR, J. R. G.; CASTRUCCI, B. A CONQUISTA DA MATEMÁTICA.PNLD 2020. Disponível em: https://pnld2020.ftd.com.br/colecao/a-conquista-da-matematica/

LIBÂNEO, J. C. (2001). Didática. São Paulo: Cortez.

MARCELO,C. (2009). A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, n. 1, p. 109–131. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/8. Acesso em: 18 jun. 2024

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. (2003). Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas.

MINAYO, M. C. de S. (2007). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes. Disponível em: https://cursosextensao.usp.br/pluginfile.php/300166/mod_resource/content/1/MC2019%20Minayo%20Pesquisa%20Social%20.pdf

Nacarato, A. M. (2020) Narrar-se e constituir-se profissionalmente como professor que ensina matemática. In E. F. De Paula & M. C. de C. T. Cyrino (org.). Identidade profissional de professores que ensinam matemática em contextos de formação (pp. 140-158). Pimenta Cultural.

PIMENTA, S. G. O Estágio na Formação de Professores: unidade teoria e prática? (“O ESTÁGIO NA FORMAÇÃO DOCENTE 1. INTRODUÇÃO”) 8. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

Spaece catálogo das produções científicas vol.3 /Anderson Gonçalves Costa; Erineuda do Amaral Soares; Eloisa Maia Vidal (organizadores). - Fortaleza: SEDUC; EdUECE, 2022.

Sousa, A. C. G., Melo, C. I. B., Pontello, L. S., & Neta, M. de L. S. (2022). A (re)constituição da identidade profissional de futuros professores de matemática no contexto da residência pedagógica. Educ. Matem. Pesq. São Paulo. v.24, n.4, p. 254-292. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p254-292

PPC do Curso de Licenciatura (2022). Disponível em: https://ifce.edu.br/maranguape/menu/cursos/graduacao/licenciatura-em-matematica/documentos/projeto_pedagogico_do_curso_de_matematica___maranguape_2019___02_12_19.pdf/view

TARDIF, M. (2010) Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Vozes.

ZABALA, A. (1998). A Prática Educativa: Como Ensinar. Barcelona: Editora Graus.

Published

2025-10-30

How to Cite

Souza, F. K. K. A. de, & Neta, M. de L. da S. (2025). Training and Teaching: Projects in the constitution of the Professional Teaching Identity (IPD) in Mathematics . Ensino Da Matemática Em Debate, 12(2), 328–347. https://doi.org/10.23925/2358-4122.67532

Issue

Section

Artigos