An analysis of Canva in the mathematics teaching-learning process

Authors

  • Elvis Gomes Marques Filho Universidade Estadual do Piauí https://orcid.org/0000-0003-2681-6094
  • Carlos Celso Frazão Saraiva Junior Universidade Federal do Maranhão
  • Hildeanderson de Melo Sousa Instituto Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.68657

Keywords:

Canva, Mathematics teaching, DICTs, Basic Education

Abstract

This study investigated the potential of Canva as a tool for teaching mathematics in elementary education. The research, of a bibliographic nature, analyzed scientific articles, books, and documents that address the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in education, with a focus on Canva. It was observed that the platform offers visual and interactive resources that can aid in the understanding of mathematical concepts, making the teaching-learning process more engaging and meaningful. The creation of personalized teaching materials, such as games, infographics, and presentations, allows for the adaptation of content to the needs of students and different learning styles. Furthermore, it was found that Canva can contribute to student interaction with the content, the development of their autonomy, and the construction of knowledge in a collaborative way. However, the integration of the tool into pedagogical practices requires planning, adequate teacher training, and a change in school culture that values the use of digital technologies in education.

Author Biographies

Elvis Gomes Marques Filho, Universidade Estadual do Piauí

Mestre (UFMS) e Doutorando (UFPA) em Direitos Humanos. Professor efetivo da UESPI.

Carlos Celso Frazão Saraiva Junior, Universidade Federal do Maranhão

Graduado em Ciências Biologicas (UFMA). Especialista em Tecnologias da Educação e Ensino a Distância (LABORO).

Hildeanderson de Melo Sousa, Instituto Federal do Maranhão

Especializando em Informática na Educação (IFMA).

References

ARCAVI, Abraham. The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, Berlim, v. 52, n. 3, p. 215-241, 2003.

BORBA, Marcelo de Carvalho; VILLARREAL, Mónica E. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. New York: Springer, 2005.

CANVA. Canva, 2024. Página inicial. Disponível em: https://www.canva.com/. Acesso em: 05 out. 2024.

CARVALHO, Elaine de Farias Giffoni de; SILVA, Thales Geovane Rodrigues; SCIPÃO, Lara Ronise de Negreiros Pinto; ALMEIDA NETO, Carlos Alves de; ANDRADE, Wendel Melo; OLIVEIRA NETO, João Evangelista de; FERREIRA, Arnaldo Dias; SANTOS, Maria José Costa dos. As tecnologias educacionais digitais e as metodologias ativas para o ensino de matemática. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 3153-3169, jan. 2021.

COSTA, Cecília; CABRITA, Isabel; MARTINS, Fernando Manuel Lourenço; OLIVEIRA, Rui; LOPES, J. Bernardino. Qual o papel dos artefatos digitais no ensino e na aprendizagem de matemática? Matemática com Vida, Lisboa, 2021.

COSTA, Nielce Meneguelo Lobo da; PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito. A integração das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação ao ensino de matemática: desafio constante no cotidiano escolar do professor. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 8, n. 16, p. 95-112, 2015.

CORRÊA, João Nazareno Pantoja; BRANDEMBERG, João Cláudio. Tecnologias digitais da informação e comunicação no ensino de matemática em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 8, n. 22, p. 34-54, 2021.

DANYLYK, Oksana. Alfabetização matemática: um desafio. Educação Matemática em Revista, São Paulo, n. 1, p. 1-5, 1988.

GALVÃO, Giovane. Aplicação de ferramentas tecnológicas no ensino da matemática. Revista Aproximação, Guarapuava, v. 4, n. 8, p. 105-107, jan./jun. 2022

MOTTA, Marcelo Souza. Formação inicial do professor de matemática no contexto das tecnologias digitais. Contexto & Educação, Ijuí, v. 32, n. 102, p. 170-204, maio/ago. 2017

NACARATO, Adair Mendes. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

RIBEIRO, Elisângela Soares; SANT’ANA, Irani Parolin; SANT’ANA, Claudinei de Camargo. Desafios do ensino de matemática com tecnologias digitais nos anos iniciais. Roteiro, Joaçaba, v. 46, jan./dez. 2021.

SANTOS, Reinaldo Silva dos. O uso de tecnologias digitais no ensino da matemática. Revista Contemporânea, Caruaru, v. 3, n. 12, p. 31490-31507, 2023.

SARAIVA JÚNIOR, Carlos Celso Frazão; LEMOS, Renata Araujo; VALLE, Mariana Guelero do. Representações gráficas sobre botânica em livros didáticos de biologia. Imagens da Educação, Maringá, v. 10, n. 3, p. 47-63, set./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i3.47529. Acesso em: 05 out. 2024.

SCHERER, Suely; BRITO, Gláucia da Silva. Integração de tecnologias digitais ao currículo: diálogos sobre desafios e dificuldades. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e76252, 2020.

SLAVIERO, Thaís Betina; DÍAZ-URDANETA, Stephanie Chiquinquira; ELIAS, Ana Paula de Andrade Janz. A integração das tecnologias digitais ao ensino de matemática: o desenvolvimento do conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo (TPACK). Caderno Intersaberes, Curitiba, v. 12, n. 44, p. 70-83, 2023.

SMOLE, Kátia Stocco. A matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

TEODORO, Renata Aparecida Pereira; OLIVEIRA, Hellen Cristine Prata de. Softwares na promoção de uma aprendizagem interativa da matemática. Revista Multitexto, Ouro Preto, v. 5, n. 2, p. 80-82, 2017.

Published

2025-12-27

How to Cite

Marques Filho, E. G., Saraiva Junior, C. C. F., & Sousa, H. de M. (2025). An analysis of Canva in the mathematics teaching-learning process. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(3), 308–328. https://doi.org/10.23925/2358-4122.68657