Problem solving as a methodological resource for teaching combinatory multiplication in the 6th grade of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.66171Keywords:
Problem solving, Mathematics education, MultiplicationAbstract
This paper is the result of research carried out with students in the sixth year of elementary school at a public school in the municipality of Pedro Osório, RS. This aimed to analyze the contributions of the problem solving methodology for teaching combinatorial multiplication situations. The theoretical references used were the problem solving methodology of George Polya (1967) and the studies of Professor Lourdes de la Rosa Onuchic (1999). The methodology used was action research, which was developed in a total of five meetings with the class. The main instruments for data collection were initial protocol and final protocol, complemented by documental analysis, field diary, photographs and filming. The analysis procedures were the tabulation of two categories; analysis of protocols and analysis of troubleshooting steps. The results point to a significant performance in the final protocol, and it was found that the data showed a growth in learning strategies and math teaching skills after the intervention.
References
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensinando Matemática na Sala de Aula através da Resolução de Problemas.Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, Ano XXXIII, n.55, jul./dez. 2009.p.139.
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC. Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p.19.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Editora Persona: Lisboa, 1977.
BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, SariKnopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.p.152.
CHACÓN, I. M. G. (2003) Matemática emocional: os afetos na aprendizagem de matemática. Trad. Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed.
DANTE, L. R. Didática da Resolução de Problemas de Matemática. 12. ed. São Paulo: Atica, 1998.
ELLIOT, John. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. In: GERARDI, Corinta Maria Crisolia; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor (a)- pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 1997.
LOIZOS, P. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: Bauer MW. Gaskell G, editores. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis (RJ):Vozes; 2002.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.p.45.
ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
ONUCHIC, L. R.Resolução de Problemas: Teoria e Prática. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
PINHEIRO, E.M.; KAKEHASHI, T.Y.; ANGELO, M. O uso de filmagem em pesquisas qualitativas. In: Rev Latino-amEnfermagem, set.-out. 2005; vol.13.
PÓLYA, G. How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1945.
POLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.
PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005.
POZO, J.I. A solução de problemas. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SILVA, Isa Monteiro. O professor como mediador. Cadernos de Pedagogia Social, n. 1, p. 117-123, 2007.
SOARES, M. T. C.; PINTO, N. B. Metodologia da Resolução de Problemas. 33ª reunião Anual da Anped, GT 19. 2001.
TUTTMAN, M. T. Avaliação Educacional. Retratos Da Escola. V. 7, nº 12, p. 101–108, 2013. https://doi.org/10.22420/rde.v7i12.264
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


