Andrey Kiselev: the Life and the Legend

Autores

  • ALEXANDER KARP Columbia University

Resumo

Abstract

This article is devoted to Andrey Kiselev, probably the most well-known Russian author of mathematics textbooks. His books remained in schools for nearly one hundred years, and his name became legendary, symbolizing the “good old days” when all was supposedly well with mathematics education. Meanwhile, even in Russia, let alone abroad, many aspects of Kiselev’s life are little known. Their study facilitates a better understanding of the complicated nature of the development of Russian and Soviet mathematics education, including the connection between them and seemingly distant social-political issues. The present article undertakes such a study. The author draws on his Russian publications, materials from Russian archives, and other primary sources.

 

Resumo

Este artigo trata de Andrey Kiselev, provavelmente o mais conhecido autor russo de livros didáticos de matemática. Seus livros permaneceram nas escolas por quase cem anos, e seu nome tornou-se uma lenda, denotando os “bons velhos tempos” quando tudo parecia estar bem com a educação matemática. Entretanto, mesmo na Rússia, e muito menos no exterior, muitos aspectos da vida de Kiselev não são bem conhecidos. O estudo desses aspectos ajuda a compreender a natureza complexa do desenvolvimento da educação matemática russa e soviética, inclusive suas relações e as aparentes questões sócio-políticas distantes. Este artigo apresenta tal estudo baseando-se em suas publicações em russo, materiais encontrados em arquivos da Rússia e outras fontes primárias.

Metrics

PDF views
526
Jan 2013Jul 2013Jan 2014Jul 2014Jan 2015Jul 2015Jan 2016Jul 2016Jan 2017Jul 2017Jan 2018Jul 2018Jan 2019Jul 2019Jan 2020Jul 2020Jan 2021Jul 2021Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 202661
|

Downloads

Publicado

2012-12-01

Como Citar

KARP, A. Andrey Kiselev: the Life and the Legend. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 398–410, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/12758. Acesso em: 16 abr. 2025.

Edição

Seção

Artigos