Integrating financial education into the elementary school curriculum

an analysis of public policies and pPedagogical Strategies

Authors

  • Jonata Souza dos Santos Universidade Luterana do Brasil https://orcid.org/0000-0002-3447-1375
  • Claudia Lisete Oliveira Groenwald Universidade Luterana do Brasil

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p618-641

Keywords:

School financial education, Common national curriculum, Elementary education, Pedagogical strategies.

Abstract

This article highlights the relevance of School Financial Education (SFE) as a component of the Elementary Education (EE) curriculum, emphasizing its importance in shaping individuals competent in managing their financial resources. Through the analysis of current public policies, particularly the National Common Curricular Base (BNCC), the text delves into the integration of personal finance concepts in the school curriculum and discusses pedagogical strategies for its implementation. The article is qualitative in nature and illustrates the applicability of SFE in practice, describing the design and execution of SFE pedagogical activities tailored for students in the early years (4th and 5th grades) of Elementary Education. These activities showcase the possibility of introducing SFE effectively and meaningfully from the earliest years of education. Based on the responses obtained, it is inferred that students still have difficulties in formulating numerical expressions and interpreting problems, indicating areas that may require reinforcement or different pedagogical approaches. The outcomes of these activities and their contribution to students' understanding of financial management are also discussed, underscoring the effectiveness of SFE as a teaching tool.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jonata Souza dos Santos, Universidade Luterana do Brasil

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática

Claudia Lisete Oliveira Groenwald, Universidade Luterana do Brasil

Doutora em Educação Matemática

References

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes. (2012). Letramento financeiro. https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/itens/2015/letramento_financeiro_portugues_pisa.pdf.

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes. (2018). Letramento financeiro. https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa/testes-e-questionarios.

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2017). Exame Nacional do Ensino Médio. https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2017/cad_7_prova_azul_12112017.pdf

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2011). Exame Nacional do Ensino Médio. https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2011/05_AMARELO_GAB.pdf

Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília. http://basenacionalcomum.mec.gov.br.

Brasil. Ministério da Educação. (2019). Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Proposta de Práticas de Implementação. Brasília. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf.

Creswell, J. (2014). Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso.

Janisch, A. B. L.; Jelinek, K. R. (2020) Explorando a educação financeira no ensino fundamental: um estudo de possibilidades a partir das orientações da BNCC. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 48324-48342. https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/13478/11296.

Muniz, I. J. (2016). Econs Ou Humanos? Um Estudo Sobre a Tomada de decisão em Ambientes de Educação Financeira Escolar. [Tese de Doutorado em Engenharia de Produção, Universidade Federal do Rio de Janeiro]. http://objdig.ufrj.br/60/teses/coppe_d/IvailMunizJunior.pdf.

OCDE. Directorade for Financial and Enterprice Affairs. (2005). Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. http://www.oecd.org/finance/financial-education/35108560.pdf.

Olgin; C. A; Groenwald; C. L O. (2018) Educação Financeira no currículo de Matemática do Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino Ciência e Tecnologia, v. 11, n.2, p. 368-390. https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8433.

Oliveira, A. A. (2017) Educação Financeira nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: como tem ocorrido na sala de aula? [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife]. https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/32214/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20Anaelize%20dos%20Anjos%20Oliveira.pdf.

Veiga, A. M. (2019). Educação Financeira no Ensino Médio: uma proposta de curso de extensão para os acadêmicos da licenciatura em Matemática. [Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil]. http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/349/344.

Published

2024-04-30

How to Cite

SANTOS, J. S. dos; GROENWALD, C. L. O. . Integrating financial education into the elementary school curriculum: an analysis of public policies and pPedagogical Strategies. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 618–641, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i1p618-641. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/63284. Acesso em: 22 nov. 2024.