Educación financiera en los libros de texto

transformando ejercicios matemáticos en poderosos escenarios reflexivos

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i4p137-159

Palabras clave:

Educación matemática, Educación financiera, Últimos años de educación primaria,, Libros de texto de matemáticas

Resumen

At the beginning of the 21st century, with the Financial Education project, elaborated by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) and coordinated by the Financial and Insurance Markets Commission and the Private Pensions Commission, interest in educating individuals financially was gaining ground space in different areas of society, arriving in Brazil, with more impact, in 2010. More recently, through curricular reforms such as the approval of the National Common Curricular Base, in 2018, Financial Education gains prominence in the school environment, becoming a topic to be included in Brazilian Textbooks. To understand which discourses are produced and perpetuated in mathematical situations, based on understandings of Financial Education produced within the scope of Mathematics Education, this article is concerned with analyzing a collection of Mathematics Textbooks, approved in the National Textbook Program in 2020, referring to the Final Years of Elementary School, seeking to transform some mathematical exercises into powerful reflective scenarios. Supported by a qualitative approach and assuming the concerns of Financial Education in a critical perspective, the research identified that the predominant discourse in textbooks reinforces the neoliberal logic and the episodes in which Financial Education can be seen are reduced to Financial Mathematics concepts. However, we understand that these can be transformed into reflective environments, which can contribute to a more critical training of our students.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Wellington Moisés de Oliveira, Unesp

Graduando em licenciatura e bacharelado em Matemática, Unesp Rio Claro. Bolsista Fapesp.

Lucas Mazzi, Unesp

Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática

Citas

Amaral, R. B.; Mazzi, L. C.; Andrade, L. V.; Perovano, A. P. (2022). Livro didático de matemática: compreensões e reflexões no âmbito da Educação Matemática. Mercado de Letras.

Banco Central do Brasil. (2024). Histórico das taxas de juros fixadas pelo Copom e evolução da taxa Selic. https://www.bcb.gov.br/controleinflacao/historicotaxasjuros

Baroni, A. K. C. (2021). Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: possibilidades para a formação inicial. [Tese de doutorado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista].

Bauman, Z. (2008). Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Zahar.

Bicudo, M. A. V. (2012). Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: Borba, M. C.; Araújo, J. L. (Org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, p. 111-124.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Ministério da Educação.

Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: Crítica da razão neoliberal. Boitempo Editorial.

Decreto 7.397, de 22 de dezembro de 2010. (2010). Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências.

Decreto 10.393, de 9 de junho de 2020. (2020). Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira – ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira – FBEF.

Denzin, N. K. & Linconl, Y. S. (2011). Handbook of Qualitative Research. Sage.

DIEESE. (2018). Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Econômicos. Pesquisa Nacional da Cesta Básica de Alimentos.

Faustino, A. C.; Moura, A. Q.; Gomes, G. H.; Muzinatti, J. L. & Skovsmose, O. (2018). Macroinclusão e microexclusão no contexto educacional. Revista Eletrônica de Educação, 12(3), p. 898-911.

Franco, D. S. & Ferraz, D. L. S. (2019). Uberização do trabalho e a acumulação capitalista. Cadernos EBAPE.BR, p. 844-856.

Hamann, T. H. (2012). Neoliberalismo, governamentabilidade e ética. Ecopolítica, 3, p. 99-133.

Hartmann, A. L. B. (2022). A educação financeira nos cursos de licenciatura em matemática da Universidade Estadual Paulista – Unesp. Dissertação de mestrado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista). http://hdl.handle.net/11449/215835

Lajolo, M. (1996). Livro Didático: um (quase) manual de usuário. Em aberto, 4(7), p. 116-138.

Lellis, I. L.; Magalhães, C. M. C.; Leite, E. D. L. (2011). O significado da mesada para pais de crianças e adolescentes. Rev. Interinst. Psicol. [online], vol.4, n.1, pp. 12-25.

Lima, A. S. (2023). Educação Financeira no capitaloceno. [Tese de doutorado em Ensino de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro].

Lima, A. S. & Mazzi, L. C. (2021). Salário-mínimo, orçamento pessoal, sobrevivência e dignidade. In: BARONI et al. Uma abordagem crítica da educação financeira na formação do professor de matemática, Editora Appris, 2021, p. 97 - 115.

Markovits, D. (2021). A cilada da meritocracia: como um mito fundamental da sociedade alimenta a desigualdade, destrói a classe média e consome a elite. Tradução: Renata Guerra. Intrínseca.

Mazzi, L. C. & Baroni, A. K. C. (2021). Diálogos possíveis entre Educação Financeira e a educação matemática crítica. In: BARONI et al. Uma abordagem crítica da educação financeira na formação do professor de matemática, Editora Appris, p. 37 - 53.

Mazzi, L. C. & Domingues, N. S. (2021). Educação Financeira na Educação Básica: um foco nas percepções dos estudantes. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 12(2).

Menecucci, F. A. (2023). Neoliberalismo, consumismo e Educação Financeira: reflexões de cidadãos-professores-estudantes de pós-graduação em Educação Matemática. [Dissertação de mestrado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista]. http://hdl.handle.net/11449/238849

Merola, R. M. (2023). Juros, consumo e meio ambiente: um olhar para a Educação Financeira presente no livro didático do Ensino Médio da Educação de Jovens, Adultos e Idosos. [Dissertação de mestrado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista]. http://hdl.handle.net/11449/238935

Mèszáros, I. (2008). A educação para além do capital. 2 ed. São Paulo: Boitempo.

Munakata, K. (2016). Livro didático como indício da cultura escolar. Hist. Educ. (Online), 20(50), p. 119-138..

OCDE. (2005). Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies.

Oliveira, H. D. L. (2009). Entre mesadas, cofres e práticas escolares: a constituição de Pedagogias Financeiras para a Infância. [Tese de doutorado em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/21369

Sachs, L.; Gereti, L. C. V.; Ferraiol, T. F.; Elias, H. R. & Souza, L. G. R. (2023). Crítica da Educação Financeira na Educação Matemática. Bolema, 37(76), p. 449-478. https://doi.org/10.1590/1980-4415v37n76a05

Saraiva, K. S. (2017). Os sujeitos endividados e a Educação Financeira. Educar em Revista, 66, p. 157-173. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53867

Silva, A. M. & Powell, A. B. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-17). Curitiba: SBEM.

Silva, M. A. (2012). A fetichização do livro didático no Brasil. Educação & Realidade, 37(3), p. 803-821.

Silva, P. O. (2024). Educação Financeira na educação básica: um olhar de professores de matemática. [Dissertação de mestrado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista]. https://hdl.handle.net/11449/252457

Silveira, E. (2018a). Matemática – Compreensão e prática. 6º Ano do Ensino Fundamental. 5. ed. Moderna.

Silveira, E. (2018b). Matemática – Compreensão e prática. 7º Ano do Ensino Fundamental. 5. ed. Moderna.

Silveira, E. (2018c). Matemática – Compreensão e prática. 8º Ano do Ensino Fundamental. 5. ed. Moderna.

Silveira, E. (2018d). Matemática – Compreensão e prática. 9º Ano do Ensino Fundamental. 5. ed. Moderna.

Valente, W. R. (2008). Livro didático e educação matemática: uma história inseparável. Zetetiké, 16(30), p. 139-162.

Publicado

2024-12-23

Cómo citar

OLIVEIRA, W. M. de; MAZZI, L. Educación financiera en los libros de texto: transformando ejercicios matemáticos en poderosos escenarios reflexivos. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 4, p. 137–159, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i4p137-159. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/66053. Acesso em: 23 dic. 2024.