Digital technologies and the oral production development in ELT: Echoing worldwide teacher's voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2020v41i5a4

Keywords:

English language teaching, digital technologies, oral production development, sociocultural theory, teaching practices.

Abstract

Oral production development has been overemphasized to be one of the hardest ones, considering the multiple hindrances coming alongside its development (OSBORN et al., 2008). Similarly, there have been some initiatives from worldwide English teachers bringing contextually meaningful solutions to solve such  issues (POP et al., 2011; SONG, 2009). One of them has been vowed to be digital technologies, which would work, under a sociocultural perspective, as a potential learning and mediational tool (JOHNSON, 2009). This article, thence, displays an initial research carried out with thirty English teachers coming from thirteen countries. They were given the chance to voice their experiences regarding the use of digital technologies in developing the oral production. Preliminarily results demonstrate teachers’ will to make more often the use of digital technologies in the development of the oral production of their students, albeit many of them do not seemingly have the suitable knowledge to properly apply the learning potentialities of such digital tools. The teachers also claim to have already had both positive and negative experiences while making use of these tools, revealing the need to more fitly assist these professionals with more academic and professional support contextually applied to their realities.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marlon Rio, Universidade Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Vale dos Sinos (UNISINOS), mestre em Letras (Linguística) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, é especialista em Educação e Contemporaneidade pelo Instituto Federal Sul-riograndense (IFSUL-RS), laureado em Letras-inglês pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). É estudante do curso de Pós-Graduação em Metodologia para o Ensino Superior e EAD pela Faculdade de Educação da Lapa (FAEL-USA) e de Pós-Graduação em Teologia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI), estudante do IV Semestre de Teologia pela UNIASSELVI e do curso de MBA em Coaching. É autor de livros, artigos e capítulos de livros com foco no ensino e aprendizagem de língua inglesa. Integra o grupo de pesquisa "A ação colaborativa e as tarefas pedagógicas no ensino e na aprendizagem de línguas estrangeiras", na UNISINOS, desenvolvendo pesquisas na área de ensino e aprendizagem de línguas adicionais. Possui experiência no programa de intercâmbio internacional na China (TOP CHINA - Santander) na Universidade de Jiao Tong em Xangai, onde lecionou aulas de língua inglesa para alunos chineses de nível avançado. Possui experiência em aprendizagem de línguas adicionais além da língua inglesa e espanhola (alemão, francês, hebraico, holandês, italiano, japonês, mandarim e russo). É tradutor (Inglês-Português) oficial do grupo Coursera (em parceria com a Fundação Lemann), traduzindo cursos online de renomadas universidades com cursos de excelência e qualidade a alcance mundial. É editor e revisor das revistas Aviation in Focus pela PUCRS, Revista Bem Legal pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), revisor da revista Brazilian English Language Teaching (BELT) pela PUCRS, do Brazilian Journal of Biology pela Universidade Federal Rural de Pernambuco e do Ethical Lingua: Journal of Language Teaching and Literature, da Universitas Crokoaminoto, na Indonésia. Possui experiência em Iniciação Científica na área de Bilinguismo e Neuropsicolínguistica, em especial na área de ensino e aprendizagem de língua inglesa e no uso de tecnologias em aulas de inglês em ambientes presencial e online. Foi professor de Língua Inglesa no curso PRONATEC, oferecido pelo Governo Federal, tendo também experiência em escola pública municipal por 2 anos, posteriormente sendo professor de língua inglesa por quatro anos na escola CNA Idiomas e exerceu a função de Coordenador Pedagógico e professor de língua inglesa na Academia de Inglês Washington em Charqueadas. É professor de Escola Bíblica, ministrando disciplinas na área da Teologia Prática, sistemática, e filosofia da Religião, pela 3ª Igreja Quadrangular de Charqueadas. Atualmente exerce também a função de professor de língua inglesa no Colégio Batista em Porto Alegre, participando no programa Bilíngue em parceria com a empresa Edify neste Colégio, e a de professor particular pelo seu próprio empreendimento educacional, MR Languages, no ensino de Alemão (níveis básico e intermediário), Espanhol (níveis básico e intermediário), Francês (niveis básico e intermediário), de Inglês para negócios (Business English) para gestores, gerentes, coordenadores da empresa internacional GKN Driveline, na filial de Charqueadas e da empresa JGB em São Jerônimo, e professor de Italiano (níveis básico e intermediário).

References

ALMEIDA, D. B. S. Leitura em Língua Inglesa: entre a teoria e a prática. Interdisciplinar, Edição Especial ABRALIN/SE, Ano VIII, v (1), p. 441-454, 2013.

AL MUSA, A.. Using Computers in Education. Ima Mohamed Bin Saud Islamic University Press, 2002.

ARAGÃO, R. C. Emoções e ações de professores ao falar inglês no WhatsApp. RBLA, Belo Horizonte, 17, p. 83-112, 2017.

ARAGÃO, R. C.; PAIVA, V. L. M. O.; GOMES JUNIOR, R. C. Emoções no Desenvolvimento de Habilidades Orais com Tecnologias Digitais. Calidoscópio, v. 15, p. 557-566, 2017.

BAX, S. CALL – past, present and future. System, 31, p. 13–28, 2003.

BELL, T. C.; Wingkvist, A.; Green, R. Podcasts as a supplement in tertiary education: An experiment with two computer science courses. In D. Parsons & H. Ryu (Eds.). Mobile learning technologies and applications (MOLTA) (p. 70-77). Auckland, New Zealand: Massey University, 2007

BROWN, H. D; LEE, W. G. Teaching by Principles: an interactive approach to language pedagogy. 4th edition. Longman Pearson Education, 2015.

BURNS, A; GOH, C. C. M. Teaching Speaking: A Holistic Approach, Cambridge University Press, New York, 2012.

BYGATE, M. Teaching speaking. Oxford University Press, 1987.

CARR, N. The shallows: what the Internet is doing to our brains. New York: Norton, 2010.

CHAMBER, A.; BAX, S. Making CALL work: Towards normalization. System, 34, p. 465–479, 2006.

Corbin & Strauss (2008)

CORREA, Y. R. Skype Conference Calls: A way to promote Speaking Skills in the Teaching and Learning of English. PROFILE, 17, p. 143-156, 2015

CORREA, S. Mobile Learning: explorando potencialidades com o uso do celular no ensino-aprendizagem de língua inglesa como língua estrangeira com alunos da escola pública, Tese de Doutorado, Universidade Federal de Pernambuco, Brasil, 2013.

DAVIES, O.; RÜSCHOFF, B. Historical perspectives in CALL. In M. Thomas, H. Reinders, & M. Warschauer (p. 157-193). Contemporary computer assisted language learning. London: Bloomsbury, 2013.

GOMES, C. B. Normalização de dispositivos móveis no processo de aprendizagem de inglês: um estudo à luz da complexidade, Dissertação de mestrado Universidade Federal de Uberlândia, Brasil, 2015

GÛLCAN, Ç. E. So natürlich wie möglich, so künstlich wie nötig! Zur Förderung der Sprechfertigkeit im universitären Kontext. Dyalog,, 1, p.151-170, 2017

GROSJEAN, F. Bilingual: Life and Reality. Harvard Uniersity Press, 2012.

HARMER, J. The Practice of English Language Teaching (3rd Edition). Longman, 2007.

IMAN, J.N. Scripted role play-based teaching to improve speaking skill of the eleventh grade

students of sman 14 palembang.Global Expert, 3, p.55-6, 2014

JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York Universty Press, 2006.

JOHNSON, B; CHRISTENSEN, L. Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches, SAGE Publications, Fifth edition, 2013.

KESER, H., Uzunboylu, H., & Ozdamli, F. The trends in technology supported collaborative learning studies in 21st century. World Journal on Educational Technology, 3, p.103-119, 2012

KUMARAVADIVELU, B. Understanding language teaching: From method to postmethod. Mahwah, NJ.: Lawrence Erlbaum, 2006.

LUOMA, S. Assessing speaking. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

MALASARI, S. Android application to improve senior high school students’ speaking skill, Dissertation in Linguistics, Sanata Dharma University, India, 2017.

MUIR-HERZIG, R. G. Technology and its impact in the classroom. Computers & Education, 42, p. 111-131, 2004.

OSBORN, S. & OSBORN, R. Public speaking guidebook. Boston, Pearson, 2008

PAIVA, V. L. M . O. A formação do professor para uso da tecnologia. In: Silva, K.. A.; Daniel, F. G.; Kaneko-Marques, S. M.; Salomão, A. C. B. (Orgs) A formação de professores de línguas: Novos Olhares - Volume 2 (pg. 209-230) Campinas, SP: Pontes Editores, 2013.

______, V. L. M. de O. Tecnologias digitais para o desenvolvimento de habilidades orais em inglês. DELTA, São Paulo, v. 34, n. 4, p. 1319-1351, 2018.

PATEL, C. Use of multimedia technology in teaching and learning communication skill: An analysis. International Journal of Advancements in Research & Technology, 2, 116-123, 2013.

PENUEL, W. R.; WERTSCH, J. V. Vygotsky and identity formation: a sociocultural approach. Educational Psychologist, v. 30, n. 2, p. 83-92, 1995.

POP, A.; TOMULETIU, E.A.; DAVID, D. EFL speaking communication with asynchronous, voice tools for adult students. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 15, p. 1199–1203, 2011.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants on the Horizon, MCB University Press, 9(5), p. 15-40, 2001.

PREUSS. E. O. Habilidade oral em L2: da cognição à interação. Horizontes de

Linguística Aplicada, 13, p. 167-186, 2014.

RIO, M. M. O. Tecnologias digitais no desenvolvimento da oralidade em língua inglesa na escola pública. Revista Educar Mais, v. 1, p. 38-45, 2019.

________, “Teacher, I need to show you a foreigner I have been talking to on my cellphone!” Unveiling students’ understanding about technology use for enhancing the speaking skill in English language. BELT, v. 9, p. 433-457, 2018b

________, A glimpse at students' oral skill struggles and improvement strategies. In: Jaime Cará Jurnor; Luciana Locks. (Org.). Entornos e Contornos. Volume 9: Inquietações, análises e proposições para diferentes realidades escolares. 1ed.São Paulo: Editora CNA, v. 1, p. 51-80, 2018a.

________, Speaking English: an unforgettably nerve-racking experience for teachers and English learners. In: Anais da XIII Semana de Extensão, Pesquisa e Pós-Graduação - SEPesq, Porto Alegre: Uniritter Laureate International Universities, p.1-12, 2017.

RIO, M. M. O; PASIN, D. M. ; DELGADO, H. O. K. . EPALS: Integrating technology and culture in the English scenario. In: Jaime Cará Jr e Luciana Locks. (Org.). Entornos & Contornos 7: Educação, Cultura e Comunicação na Era da Internet. 1ed.São Paulo: Editora CNA, v. 7, p. 64-89, 2015.

RIO, M. M. O; PASIN, D. M. ; DELGADO, H. O. K. Enhancing speaking ability in the EFL classroom: what teachers and renowned theorists say about it. In: Jaime Cairá Junior; Luciana Locks. (Org.). Entornos e Contornos 8: Explorando práticas e conceitos em gestão, linguagem e educação. 1ed. São Paulo: Editora CNA, v. 8, p. 75-90, 2016.

RIO, M. M. O.; LIMA, M. S. O uso de tecnologias digitais no ensino da oralidade em língua inglesa na escola pública: novas possibilidades de ensino e aprendizagem. In: SEFIC Unilasalle - Ciència e Tecnologia para a redução das desigualdades, 2018, Canoas. SEFIC Unilasalle - Ciència e Tecnologia para a redução das desigualdades. Canoas: Unilasalle, v. 1. p. 1-6, 2018c

SAVASÇI, M. Why are some students reluctant to use L2 in EFL speaking classes? An action research at tertiary level. Social and Behavioral Sciences, v.116, p.2682 – 2686, 2014.

SCHLATTER, M.; GARCEZ, P. M. Línguas adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em inglês. Erechim: Edelbra, 2012.

SHULMAN, L. S. & SHULMAN, J. H. How and what teachers learn: A shifting perspective. Journal of Curriculum Studies, 36(2). 257-271, 2004.

SHYAMLEE, S.; & PHIL, M. Use of Technology in English Language Teaching and Learning: An Analysis. International Conference on Language, Medias and Culture, 33, p. 150-156, 2012.

SONG, J.W. An investigation into the effects of an oral English diary using a voice bulletin board on English spoken performance. Multimedia-Assisted Language Learning, 12, p.125–150, 2009.

SINGH, L; Fu, C.; RAHMAN, A. A; Hameed, W. B; Sanmugan, S; Agarwal, P; Jiang, B; Chong, Y. S; Graboi, M. Back to Basics: A Bilingual Advantage in Infant Visual Habituation. Child Development, 86, p.1-13, 2014.

SUN, Y.C. Voice blog: An exploratory study of language learning. Language Learning & Technology, 13, p.88–103, 2009.

Sung (2012)

TARIGHAT S., KHODABAKHSH, S. Mobile-Assisted Language Assessment: Assessing speaking. Computers in Human Behavior, 64, pp. 409–413, 2016.

VYGOTSKY, L. S. Educational Psychology. Boca Raton, FL: St. Lucie Press, 1997.

______, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 3ª Ed., 2005. Tradução Jefferson Luiz Camargo.

WARSCHAUER M. & MESKILL, C. Technology and second language learning. In J. Rosenthal (Ed.). Handbook of undergraduate second language education (p. 303-318). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum, 2000.

WELLINGS, J.; MICHAEL, H. L. The Digital Promise: Transforming learning with innovative uses of technology. New York: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop, 2009.

WERTSCH, J. V. Vygotsky and the social formation of mind. Cambridge, MA/London, England: Harvard University Press, 1985.

WERTSCH, J. V., & TULVISTE, P. L.S. Vygotsky and contemporary developmental psychology. In H. Daniels (Ed.), An introduction to Vygotsky (p. 59–80). Routledge, 2005.

YANGUAS, I; FLORES, A. Learners’ Willingness to Communicate in Face-to-face Versus Oral Computer Mediated Communication. Jalt Call Journal, 10, p. 83-103, 2014.

ZHOU, L; WU, S; ZHOU, M; LI, F. 'School’s Out, But Class’ On', The Largest Online Education in the World Today: Taking China’s Practical Exploration During The COVID-19 Epidemic Prevention and Control as an Example of Best Evidence. Chinese Education, v.4 (2), p.501-519, 2020.

Downloads

Published

2020-12-31

How to Cite

Rio, M. (2020). Digital technologies and the oral production development in ELT: Echoing worldwide teacher’s voice. The ESPecialist, 41(5). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2020v41i5a4

Issue

Section

Papers